actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2007, 19:06
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Vier op de tien jongeren kan niet zonder gsm

Vier op de tien jongeren kan niet zonder gsm


Ruim 40 procent van de jongeren kan zich geen leven meer voorstellen zonder gsm. Een vrij groot deel - 32 procent - belt echter nooit en 34 procent zegt zelf maar een of twee keer per week te bellen.

Dat blijkt uit een rondvraag van Leuven School voor Massa Communicatie Onderzoek (KULeuven), meldt het tijdschrift Klasse maandag in een persbericht. De resultaten van het onderzoek staan deze week in het jongerenblad Maks!

De Leuven School voor Massa Communicatie Onderzoek vroeg voor het onderzoek 227 laatstejaars secundair onderwijs naar hun gsm-gebruik. Uit de rondvraag blijkt dat 98 procent van hen een gsm heeft.

De telefoontjes duren gemiddeld 15 minuten en zijn vooral naar ouders of partner. Sms'en doen de jongeren wel vaak: gemiddeld elf keer per dag. Populairst is hier de partner (65 procent). Uit de rondvraag blijkt ook dat de jongeren bereikbaarheid erg belangrijk vinden: meer dan 70 procent laat zijn gsm ook 's nachts aanstaan. Ze zijn ook erg gehecht aan hun mobieltje: 72 procent zegt zijn gsm echt te zullen missen als die kapot zou gaan of verloren zou raken. Eenenveertig pct zegt zich geen leven meer te kunnen voorstellen zonder gsm.

Opmerkelijk is ook dat de gsm zorgt voor veel verbondenheid met vrienden. Hoe meer jongeren bellen en sms'en, hoe meer ze aangeven een hechte vriendenkring te hebben. Andere opvallende conclusies zijn dat drie op de vier jongeren zich ergeren als hun sms'je niet meteen beantwoord wordt. Zeven op de tien gebruiken hun gsm als horloge en zes op de tien als wekker. Tijdens de les laten acht op de tien hun gsm aanstaan, op 'stil'. De onlinesteekproef werd door 227 jongeren ingevuld. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers was 18 jaar. Tweeënzestig procent van de ondervraagde jongeren volgt een opleiding in het ASO, 28 procent in het TSO, 7,5 procent in het BSO en 2,5 procent in het KSO.

(gva, 15/10/2007)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2007, 20:04
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Wij hebben voor ons werkje pdv ook enquêtes afgenomen over het gsm-gebruik bij pubers. Zo hebben we ook gelijkaardige resultaten over het gsm-gebruik bij jongeren gevonden. Ik vind persoonlijk ook dat de jeugd heel veel met z'n gsm bezig is. Maar het is zo handig, dat mobieltje. Je bent altijd bereikbaar. Ik denk dat het ook wel wat te maken heeft met de tarieven die gsm-operatoren aanbieden en dat stimuleert de jongeren ook wel. Kijk bijvoorbeeld maar naar proximus generation : na 16uur aan de helft van de prijs smsjes sturen en in het weekend gratis smsjes sturen!
En eigenlijk is het ook zo makkelijk afspraakjes te maken via jouw gsm. Ik ben er zeker van dat dit verbondenheid tussen vrienden positief beïnvloed zoals in het artikel wordt geschreven. Ik zou mijn gsm ook geen dag meer kunnen missen. Het op zak hebben van jouw gsm stelt je op de een of andere manier ook wel een beetje veilig. Bijvoorbeeld als je een lekke band hebt, dan is het toch heel handig dat je snel jouw mama kunt bellen?!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th October 2007, 20:16
Sofie Daems Sofie Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 83
Een GSM, allemaal goed en wel.. Het is handig, maar het gaat tegenwoordig toch net iets té ver. Kindjes van 10 jaar lopen al met een mobieltje rond en dat vind ik toch al schandalig vroeg. Die kindjes moeten nog met barbies spelen, legohuisjes bouwen, met de autootjes spelen, ... maar echt nog niet met een GSM rondlopen!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th October 2007, 20:56
Caroline.Deckmyn Caroline.Deckmyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Hulshout
Posts: 79
Moeilijke zaak

Toen ik de titel van dit artikel las dacht ik van oh nee, als je al niet meer zonder je gsm kan... Langs de ene kant vind ik het belachelijk. Een gsm is geen basisbehoefte. Eten, drinken dat hebben we nodig, maar een gsm? Langs de andere kant, als ik dit toepas op mezelf, merk ik dat die gsm zo'n gewoonte is geworden, dat ik het toch ook wel moeilijk zou hebben. Het is gewoon pure luxe, het is gemakkelijk. Als je op school bent en je wil vragen of één van je ouders je kan komen halen stuur je gewoon een sms-je! Of je wil uitgaan, dan moet je niet liggen rond bellen, je stuurt gewoon wat rond en je weet meteen wat er te doen is. Ik gebruik mijn gsm verder ook als wekker, hij herinnert me aan verjaardagen, adressen of andere zaken die ik niet mag vergeten. Dus ik vind het erg om te moeten toegeven, maar ik zou zelf moeilijk zonder kunnen, maar enkel omdat het zo gemakkelijk is. Wat ik wel vind is dat tegenwoordig kinderen op te jonge leeftijd die gsm al in handen krijgen. Ik vind dat ze toch minstens 14/15 jaar mogen zijn want vroeger heb je dat volgens mij enkel nodig om spelletjes mee te spelen en daarvoor hebben ze al game-boy's uitgevonden!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th October 2007, 21:39
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Luxe luxe luxe...

Een gsm is gewoon een luxeproduct. Ok het is gemakkelijk omdat je altijd en overal bereikbaar bent. Maar ik schrok toch wel van de cijfers die in het artikel gegeven zijn. Als je niet bereikbaar bent is dit soms een grote ramp, maar hoe was het vroeger dan? Vroeger bestond er geen gsm en was je dus nauwelijks bereikbaar. Nu lopen kinderen van 9 of 10 jaar al met een gsm rond, om aan hun ouders te laten weten wanneer school uit is...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th October 2007, 12:31
Julie_07's Avatar
Julie_07 Julie_07 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 91
Tegenwoordig vind ik het eerder een luxe om geen gsm op zak te hebben. We zijn altijd en overal bereikbaar. Je bent dus bijna altijd verplicht je gsm op te nemen wanneer er iemand belt omdat je die toch altijd op zak hebt.
Een gsm is inderdaad iets handig wanneer je een lekke band hebt, of door omstandigheden later thuis bent ofzo, maar soms vind ik het iets beklemmend.
Mensen verwachten dat je direct terugstuurt op smsjes of dat je direct terugbelt wanneer ze iets hebben ingesproken op de voicemail.

Ook vind ik dat kinderen van tegenwoordig veel sneller een gsm krijgen. Ik ben dit weekend nog weggeweest met de jeugdbeweging. Het waren allemaal meisjes van 9 tot 11 jaar en 4 van de 7 hadden al een gsm en gebruikte die om te sms naar hun 'liefje' en hun mama en papa. Ze vertelden ook dat ze iedere week tussen de 5 en 10 euro spendeerden aan hun gsm. Hier ben ik toch serieus van geschrokken aangezien ik zelf 3 maanden toekom met 25 euro.
Maar blijkbaar vinden ouders het geruststellender wanneer hun kind een gsm heeft en vinden ze het niet erg hierin massa's geld te investeren.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th October 2007, 12:40
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
Gsm

Ik moet toegeven dat ook ik me geen leven zonder GSM kan voorstellen. Zondag nog was ik op stap zonder GSM en ben er speciaal voor naar huis gereden. Het is zo'n gewoonte geworden. Wel vind ik het erg dat kinderen er al zo vroeg mee beginnen. 9-10-11 jaar, het is geen uitzondering niet meer. Ik zal een GSM voor mijn kinderen later zolang mogelijk proberen uit te stellen. PROBEREN dus want als we de maatschappij moeten volgen...
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th October 2007, 13:49
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Het is misschien dom, maar de gsm is toch iets onmisbaar geworden. Vroeger was het speciaal als iemand er één had, nu is het speciaal als iemand er geen heeft. Een gsm is iets nuttig, bijvoorbeeld als je met je fiets naar school rijdt en je rijdt lekke band,dan kan je gewoon één van je ouders bellen om je te komen halen. Ik vind dat ook jonge kinderen voor zulke doeleinden een gsm mogen gebruiken (hebben). Maar de kinderen moeten wel het nut van een gsm inzien. Ze mogen er niet zomaar hun geld mee opmaken.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 17th October 2007, 13:37
Tine Witvrouwen Tine Witvrouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 93
Toen ik vanmorgen de radio opzette hoorde ik dit bericht ook. Het verwondert mij niet, veel jongeren hebben de dag van vandaag een GSM. Bereikbaarheid is belangrijk in deze maatschappij die onveiliger en technologisch gestuurder wordt. Ik denk maar aan een platte band met de fiets hebben terwijl je naar school fietst. Ik heb het eens een keer voor gehad toen ik geen GSM bijhad. Daarom belde ik toen aan bij een huis in de buurt. Gelukkig waren deze betrouwbare en hulpvaardige mensen die bereid waren mij naar huis te laten bellen. Je kan hier ook geen geluk mee hebben en dan is een GSM wél handig. Wel vind ik de leeftijd waarop de meeste jongeren een GSM krijgen enorm vroeg. 12jarigen die al ijverig zitten te smsen naar hun vrienden vind ik een beetje overdreven. Het kost de ouders niet alleen veel geld maar ook hun 'echte' contacten gaan erdoor verloren. Eveneens het taalgebruik raakt erdoor aangetast doordat ze die sms taal in het dagelijkse leven ook gaan gebruiken. Dus, GSM's zijn handig, ik kan hem ook moeilijk missen MAAR, de bedoeling waarom je heb gebruikt is net zo belangrijk. Ik ga wel akkoord met wat Julie zegt. Ik begrijp dat mensen van mening zijn dat ze beperkt worden in hun vrijheid en bereikbaarheid door een GSM te hebben. Je 'moet' zogezegd op elk moment van de dag en voor iedereen bereikbaar zjin. Terwijl wanneer je geen GSM hebt een 'geruster' gevoel kan hebben dat niet iedereen je voortdurend moet storen.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 17th October 2007, 14:18
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Vier op de tien jongeren kunnen niet zonder gsm. Ik sta hier absoluut niet van versteld. Tegenwoordig MOET je een gsm hebben, anders word je met een scheef oog bekeken. Ikzelf ben zeker niet tegen het feit dat je best een gsm kunt hebben. Je staat wanneer je maar wil in directe verbinding met je vrienden, ouders of familie. De gsm kan ook handig zijn in noodsituaties, anders moet je nog een telefoon zoeken en is het misschien te laat. Natuurlijk je kan overdrijven in het gebruik van je gsm. Als je elke dag tientallen berichtjes stuurt naar één en dezelfde persoon, dat is volgens mij toch wat overdreven. Het is voor mij gewoon een handig toestel. Je hebt wel het probleem dat er steeds nieuwe modellen worden uitgebracht met telkens weer een nieuw technisch snufje. Er zijn zo van die mensen die echt het nieuwste van het nieuwste willen en dus kopen ze dat. Dit kan ervoor zorgen dat anderen zich verplicht voelen om ook een nieuw en blits model te kopen, om er bij te horen. Ik heb het dan nog niet gehad over de spelletjes die je op de gsm kunt spelen. Je kunt tegenwoordig spelletjes aankopen voor je gsm, het is bijna zoiets als een gameboy. De grote vraag voor mij is eigenlijk op welke leeftijd mag je een gsm hebben. Ik heb in de andere berichten gelezen dat ook anderen zich dit afvragen. De vraag is welke criteria ga je opstellen? Wanneer is een persoon oud genoeg om efficiënt met een gsm te werken? Ikzelf kreeg mijn eerste gsm op mijn vijftiende, maar blijkbaar zijn er zelfs al tienjarigen die een eigen gsm hebben. Kreeg ik mijn gsm dan te laat of is een gsm voor een tienjarige wat te veel van het goede? Tja, wie zal het zeggen?
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 17th October 2007, 14:47
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Ook ik verschiet niet van deze resultaten! Tegenwoordig zie je kleuters al met hun boekentasje, hun brooddoosje én jaa, hun gsmmetje naar het klasje gaan. Dit is natuurlijk een beetje overdreven, maar kinderen worden toch steeds jonger en jonger wanneer we het bijvoorbeeld hebben over een eerste gsm. Ergens vind ik een gsm een goed toestel, je staat in contact met je vrienden, je kan makkelijk afspreken, ... Maar zoals Sanne Vosters al zei, naar aanleiding van ons werkje van pdv over communicatievormen, kunnen wij stellen dat gsm's ook voor nadelen zorgen. Tegenwoordig komt ook meer en meer de term 'cyberpesten' naar voren. De meesten denken dan aan pesten via internet en chatprogramma's zoals bijvoorbeeld msn, maar ook via sms'jes durven kinderen elkaar meer en meer pesten. Dus een gsm heeft ook zijn nadelen! Een kind dat gepest wordt via smsjes, of bijvoorbeeld dreigsmsjes krijgt, zal zich nergens meer veilig voelen, want je moet je gsm toch overal bijhebben, ... Ik vind het heel dubbelzinnig! Langs de ene kant is de gsm een prima uitvinding! Langs de andere kant er toch maar mee oppassen en kinderen er niet té snel een in hun handen geven.

Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 17th October 2007, 18:28
Levi De Rademaeker Levi De Rademaeker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 58
Normaal

In deze tijd van computers ben je niets meer zonder de laatste snufjes van de technologie. Al die spullen heb je nodig om "mee" te blijven.
En dan toch zeker wel een GSM, altijd bereikbaar, waarbij ik me soms toch wel afvraag of dat wel een voordeel is.
Maar ook wel voor andere opdrachten op school (die niets met informatica te maken hebben) is het tegenwoordig toch al zeer handig een pc te hebben die o.a. over een goede tekstverwerker beschikt (Word).
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 17th October 2007, 20:58
Stefan's Avatar
Stefan Stefan is offline
Usager enregistré
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oevel City
Posts: 76
Dat de gsm meer en meer door jongere mensen wordt gedragen is me ook al opgevallen. Ik had er pas eentje toen ik in het derde middelbaar zat. Voordien moest ik me behelpen met een telefooncel die het niet deed, niet echt praktisch dus. Ik heb nooit echt gezeurd om een gsm, maar eenmaal ik er eentje had, vond ik’m toch best wel handig.
Omdat de jongere jeugd tegenwoordig mee loopt met de steeds weer moderner wordende wereld, is het ook normaal dat ze ieder een eigen mobieltje hebben. Langs alle kanten worden ze aangezet om een eigen toestel aan te kopen.
Vervelender aan die hele zaak vind ik echter wel dat modernere gsm’s vaak meer mini-pc’s lijken dan op een mobiele telefoon. Deze dingen krioelen van de technische snufjes, die vaak niet eens gebruikt worden. Een fototoestel in een gsm vond ik al gek, maar ik heb er nu zelf ook zo één (omdat ik niets anders goekoops meer krijgen kon). Volgens mij komt het er op neer dat men toch weer wil pronken en ‘stoefen’ als men met een halve pc in de broekzak kan aankomen op werk. Als de kinderen met zo’n apparaten aan komen draven, vind ik dat wel overdreven. Ik begrijp amper dat zulke ingewikkelde toestellen verkocht worden aan volwassenen, wat zou men het dan aan kleine kinderen geven...
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 17th October 2007, 21:25
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
GSM is onmisbaar

Ik had al een gsm in het 1ste middelbaar. "Om bereikbaar te zijn", zei mijn moeder. Als er eens iets zou gebeuren dan kon ik altijd bellen. En het heeft zijn nut bewezen. Een paar keer had een van mijn medefietsers een platte band en dan kon je bellen naar de ouders om te zeggen dat je wat later ging zijn, of dat ze je moesten komen oppikken (heel handig!).

Ik moet wel zeggen dat ik nu nog steeds diezelfde gsm heb. Een Nokia 3410. Mijn vrienden zeggen weleens dat hij in een museum hoort te staan, zo'n oude gsm heeft toch niemand niet meer! Ik trek mij er niets van aan. Mijn gsm is al 6jaar oud en valt niet in eens uit of heeft maar een batterij van 1dag. Ik ben heel tevreden met mijn oude GSM.

Trouwens vind ik dat die nieuwe GSM's veel te duur zijn en te veel snufjes hebben. Door al die extra's gaat je batterij nog sneller op en verkwist je veel te veel geld! Ook die glitter accessoires vind ik verschrikkelijk. Te veel geprul!

Ik kan niet zeggen dat ik mijn GSM mijn dierbaarste bezit vind. Het is een handig toestelletje. En ik moet wel toegeven dat ik mij heel ''ambetant" kan voelen als ik hem niet bij heb. Wie weet belde er iemand om iets belangrijks te zeggen of moet ik nog een brood meenemen voor mama. Een raar gevoel toch.

Het is toch wel erg dat je eigenlijk constant bereikbaar moet zijn. Als ik één keer mijn GSM niet afneem krijg ik al een oprisping van m'n vrienden of ouders. Als je een GSM hebt moet je hem menemen en opnemen! Misschien is het wel vele eenvoudiger om geen GSM te hebben. Eindelijk eens rust! Het zou wel voor een hele mentaliteitsverandering zorgen.

Groetjes,
Diede
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 18th October 2007, 07:35
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Achja, vandaag begint men met alles veel vroeger. Zo kwam er overlaatst een vriendinnetje van men zusje spelen, beiden 10 jaar. Dit meisje droeg make-up, had oorbelletjes in en droeg zelfs hakjes. Waarom zou een GSM dan niet kunnen? Ik keur het helemaal niet goed dat jongeren zo snel over een GSM beschikken, maar dit is nu eenmaal eigen aan onze maatschappij. Jongeren worden sneller groot..
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 18th October 2007, 08:52
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Evy Witters
Ik keur het helemaal niet goed dat jongeren zo snel over een GSM beschikken, maar dit is nu eenmaal eigen aan onze maatschappij. Jongeren worden sneller groot..

Je hoeft dat helemaal niet te 'aanvaarden'. Ik denk niet dat het eigen is aan de maatschappij, eerder eigen aan de nieuwe generatie ouders. Je beslist als ouder nog steeds zelf hoe volwassen je je kind zich laat gedragen. Persoonlijk vind ik dat een kind van 10 helemaal niet als een 'volwassen vrouw' moet rondlopen, behalve bij verkleedspelletjes natuurlijk, maar nog de kans moet krijgen om kinds te zijn. Het zijn de ouders van dat kind die dat allemaal toelaten en, hoogstwaarschijnlijk, nog aanmoedigen ook.

Citaat:
Een paar keer had een van mijn medefietsers een platte band en dan kon je bellen naar de ouders om te zeggen dat je wat later ging zijn, of dat ze je moesten komen oppikken

Ik had toen nog geen gsm en moest dus altijd te voet naar huis - of ik plaatste mijn fiets aan de kant en nam de bus. Dan kwam ik wel een uurtje later aan, maar ik heb niet de indruk dat ik daar slecht bij gevaren ben. Zo'n 'avonturen' vormen je toch wel voor een stuk als mens denk ik. Jongeren worden tegenwoordig veel te hard in de watten gelegd. Ik hoor nu regelmatig van jongeren die niet in bomen mogen klimmen omdat het te gevaarlijk is. Ik denk dan: laat hen toch uit een boom vallen - in bomen klimmen lijkt me overigens veiliger dan met de auto naar de winkel rijden - daar komen ze alleen maar sterker en met meer verantwoordelijkheidsgevoel uit.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 20th October 2007, 13:06
Philip_Huygelberghs Philip_Huygelberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 76
Gsm?

Ik vind een gsm een uiterst nuttig communicatiemiddel, iedereen is overal bereikbaar als hij dat wil welteverstaan. Een afspraak maken, zoals reeds gezegd, door snel een berichtje te sturen is snel, goedkoop en efficiënt. Dit laatste mits iedereen zijn gsm ook daadwerkelijk bij heeft en af en toe eens nakijkt of hij of zij geen nieuwe berichten heeft. Over de steeds dalende leeftijd van GSM-gebruiks ben ik dan weer nagenoeg niet te spreken. Wat is het nut dat een kind van rond de de 10 à 12 jaar een mobiele telefoon heeft? Oké, controle en veiligheid, maar denk ook aan wat er kan misgaan. SMS abonnementen die handenvol geld kosten en die geactiveerd worden door een simpel berichtje te beantwoorden. Volgens mij gaat een kind van 12 jaar niet echt over nadenken als hij een berichtje krijgt dat zegt: "Als je nu ja stuurt krijg je....". En zonder dat hij het weet wordt die 'krijg je" een rekening van tientallen euro's per maand, of is zijn herlaadkaart direct leeg. Een ander nadeel is ook dat GSM stralingen niet echt al té best zijn. En het feit dat de celdeling bij jongere mensen sneller gaat, en dus meer kans op een foutieve celdeling(kanker)!!

Cheers
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 7th November 2007, 19:12
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Ik snap goed genoeg dat je je gsm niet meer kan missen, bij mij zou dit ook het geval zijn. Oke, als ik op kamp ga en hem 10 dagen thuis laat, mis ik die helemaal niet, maar dan ben ik ook met het merendeel van mijn beste vriendinnen weg. Dan is het trouwens tof om brieven te ontvangen, daar kijkt iedereen dan naar uit. Maar hier thuis vind ik het toch een heel handig communicatiemiddel. Bijna iedereen heeft een gsm, als je iets moet weten stuur je een berichtje, zonder die persoon rechtstreeks te storen. Heeft hij/zij geen tijd om terug te sturen, zal hij/zij later wel terugsturen. Ik vind het gewoon handig om steeds bereikbaar te zijn, en steeds de mogelijkheid te hebben anderen te bereiken. GSM's bij kinderen vind ik een andere zaak. 10 jaar vind ik veel te vroeg om een GSM te hebben, ook al is dit tegenwoordig een normale zaak. Een GSM vind ik pas nodig vanaf het middelbaar ongeveer. Wanneer jongeren al eens afspreken met vrienden enzo. Lagere schoolkinderen gaan na school gewoon naar huis. Die hebben nog geen GSM nodig vind ik.
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 7th November 2007, 19:32
Sven De Pooter Sven De Pooter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Gismo

ik vind de GSM een zeer handig middel. je kan er van overal elkaar bereiken. alles en iedereen. maar niet meer zonder kunne? ik denk van wel dat het zou gaan. waarom zou het niet meer gaan als we vroeger zolang zonder GSM konden. toen zaagde er toch niemand.
Ik vind dat vandaag de dag dat jongeren te vroeg een GSM krijgen. mijn nichtje zit in het 4de leerjaar en heeft al een GSM. wat is daar het nut van? de jeugd van tegenwoordig is gewoon te hard op luxe gesteld. En ze worden te hard in de watten gelegd.

Greetz & Beatz,
Sven
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.