actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2007, 20:23
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Seks tussen rusthuisbewoners nog te veel in taboesfeer

Rond de seksualiteitsbeleving van rusthuisbewoners bestaan er vandaag nog te veel taboes en vooroordelen. Bewoners van rusthuizen beleven meer plezier aan hun seksuele contacten dan vaak wordt gedacht. Dat blijkt uit een recent thesisonderzoek aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Agoge Eva Bossuyt onderzocht op welke manier intermediairs - dat zijn de personen die dagelijks in contact komen met de bewoners - in rust- en verzorgingstehuizen (RVT's) omgaan met seksuele behoeften van de bewoners.

Alles verloren?
Volgens Bossuyt hanteren RVT's nog te vaak de visie dat hun bewoners alles verliezen. Niet alleen hun sociale contacten of bijvoorbeeld de zeggenschap over hun financiën, maar dus ook hun seksuele behoeften. "Ze denken dat ze moeten ingrijpen wanneer ze met seksualiteit geconfronteerd worden omdat ze denken dat de bewoners daar zelf niet competent genoeg voor zijn", klinkt het.

'Incesttaboe'
Nog een andere verklaring is het zogeheten 'incesttaboe'. Dat houdt in dat de kinderen van seksueel actieve koppels zich niet kunnen of willen voorstellen dat hun ouders seksuele betrekkingen hebben. "De intermediairs denken bij de seksuele contacten van bewoners ook aan hun eigen ouders en zijn daardoor vlugger geneigd om die seksualiteit te verbieden", luidt het.

Roddelcultuur
Andere mogelijke belemmerende factoren zijn de familie, de infrastructuur van het RVT, de typische roddelcultuur en het gebrek aan een beleidsvisie over seksualiteit. Door dat gebrek moeten intermediairs een beroep doen op hun eigen referentiekader en handelen ze volgens Bossuyt naar eigen normen en waarden. "Maar de meesten verklaren dat ze nooit geďnformeerd geweest zijn over dit thema en geven toe te weinig achtergrondinformatie te hebben." Volgens de thesisstudente is er dringend meer onderzoek nodig naar het thema en moet het zo snel mogelijk uit de taboesfeer gehaald worden. (belga/svm)

Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/ar...nBottomArtikels
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2007, 10:39
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Het is niet omdat je oud bent en bovendien in een rusthuis verblijft, dat je geen gevoelens meer mag hebben. Deze mensen hebben ook het recht om gelukkig te zijn. Ze worden nu al constant in de gaten gehouden en krijgen geregeld bezoek. De meeste onder hen zullen dit wel fijn vinden, maar ik kan aannemen dat dit gebrek aan privacy sommige toch te veel wordt. Ik wil hier wel vermelden dat ik absoluut niets tegen rusthuizen heb. Ik vind het echt schitterend dat bejaarden hun oude dag samen kunnen doorbrengen. Daarnaast is er in de meeste rusthuizen ook animatie. Zo spelen ze lotto, maken ze uitstappen, zingen en turnen ze. Dit alles op hun niveau.
Daarom vind ik het wel belangrijk dat als ze nog in staat zijn om seks te hebben, we hen dit niet mogen wijgeren. Toch is het moeilijk om dit seksualiteitsprobleem op te lossen, omdat je onmogelijk een 'sekskamer' of zoiets kan maken. Hopelijk verdwijnt deze taboe en vindt men een gepaste oplossing..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2007, 11:46
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Waarom zouden ouderen niet mogen seksen? Dat is toch hun zaak. Ik begrijp nu wel dat het niet de bedoeling is dat je het de volgende kamer hoort. Wie heeft het recht om dat de verbieden?
Misschien een nieuw wetsvoorstel: seks mag enkel van 16 tot 66 jaar?
Je kan die mensen toch niet zoveel jaar 'straffen' omdat ze in een rusthuis verblijven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd November 2007, 22:26
Dagmar Dagmar is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 54
Haha ik vind dit best wel een lachwekkend onderwerp. Sinds wanneer is seks leeftijdsgebonden? Ik vind niet dat de jongere generatie zich moet bemoeien met zo'n persoonlijk iets. En trouwens, waar houden onderzoekers zich mee bezig... de privacy van de oudjes blijft toch ook belangrijk!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.