actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2011, 15:54
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Straks darmkankeronderzoek voor alle 50-74-jarigen

De kans dat straks alle Vlamingen tussen 50 en 74 jaar een gratis darmkankeronderzoek krijgen, is vrij groot. Een experiment in drie gemeenten, Borgerhout, Schilde en Vosselaar, leert dat daarvoor een goede aanpak is gevonden.
Meer dan 40 procent van de doelgroep nam deel aan het onderzoek. Dat is veel. In Wallonië waar al sinds vorig jaar al heel de oudere bevolking de kans krijgt om aan zo’n onderzoek mee te doen, pikte maar 8 procent erop in.

Darmkankerscreening is effectief, als men de goede methode vindt om de risicogroep eraan te doen deelnemen. De Vlaamse aanpak lijkt effectief te zijn.

Darmkanker is bij vrouwen de tweede meest voorkomende kanker (na borstkanker) en bij mannen de derde (hna prostaat- en longkanker). Jaarlijks wordt bij 4.200 tot 4.500 Vlamingen darmkanker vastgesteld.

Jaarlijks overlijden er 1.800 à 2.000 aan die ziekte. De kansen op overleving stijgen als de ziekte in een vroeg stadium wordt vastgesteld.

Darmkanker is een van de drie kankers waarvoor internationaal gewezen is dat ‘screening’ (een hele bevolkingsgroep oproepen voor onderzoek) effectief is. Een goed screeningsprogramma kan het aantal sterfgevallen verlagen met 20 procent. Voor Vlaanderen zouden jaarlijks 350 à 400 levens kunnen gered worden.

Vlaams minister van Welzijn Vandeurzen die het onderzoeksrapport gisterochtend ontving, laat nu nagaan hoeveel het zou kosten om dit systeem uit te rollen over heel Vlaanderen. Tegen de zomer kan dit duidelijk zijn.

Dat die screening er zal komen, lijdt nog weinig twijfel. De vraag is nog wanneer, hoe, en wie dit zal betalen. De Vlaamse overheid zal betalen, en de federale zal ook een deel van de kosten dragen.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110322_074

eigen mening: ik vind het positief dat men nadenkt over een uitbreiding van het onderzoek want zo zullen er toch wel mensen vroegtijdig opgespoord kunnen worden die anders minder kans hadden op genezing. Wat de kosten betreft vind ik ten eerste dat op het redden van een mensenleven geen prijs staat en denk ik dat het misschien wel evenveel zou kosten: als het bij een patiënt later wordt vastgesteld zijn er meer dokterskosten en moet de ziekenkas hier ook voor opdraaien.

Laatst aangepast door p4u12767 : 22nd March 2011 om 16:03.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2011, 17:13
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Ik ben ook een voorstander van deze aanpak. Preventie is heel belangrijk. Natuurlijk is 'gratis' een moeilijk begrip. Men zegt dat de Vlaamse en Federale Overheid voor de kosten zouden opdraaien. Vaak betekent dit dat wij -de gewone burgers- hier later onrechtstreeks voor zullen moeten betalen. Denk maar aan belastingen e.d. Een beter oplossing zou volgens mij zijn, om de onderzoeken goedkoper te maken.
Ik vraag me trouwens af, waarom een 'gratis onderzoek' maar geldig zou zijn tot 74 jaar. Persoonlijk vind ik niet dat men zo streng moet zijn met leeftijden. Een preventie-onderzoek kan nooit kwaad.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.