actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2016, 17:17
Stephanie.G*or Stephanie.G*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Tielen
Posts: 47
Ook Tommelein verzet zich tegen verkoop Eandis

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) is er niet langer voorstander van dat het Chinese staatsbedrijf SGEL zichzelf inkoopt in het distributienetbedrijf Eandis. Door ‘voortschrijdend inzicht’ verkiest hij nu een beursgang.

Nochtans had Tommelein in de gemeenteraad van Oostende nog voor een deal met de Chinezen gestemd. Over de verkoop aan het Chinese bedrijf State Grid zegt hij nu: ‘Ik heb er mijn bedenkingen bij. Het is geen mooi verhaal, bovendien zijn er veel twijfels bij iedereen.’

De Vlaams minister van Energie ziet dat er weinig draagvlak is. ‘Veel mensen begrijpen niet, en ik volg hen daar wel in, dat we zoiets strategisch als ons distributienet deels willen verkopen aan een buitenlandse investeerder.’

De grootste bedenking bij deze deal voor Tommelein is wat er met de data van de verbruikers zal gebeuren, eens de Chinezen daar toegang toe krijgen. ‘Door de energie-omslag zal er veel veranderen de komende jaren. Decentrale netwerken, slimme meters, noem maar op. Daarvoor zullen we enorm veel data moeten verzamelen’, zegt de voormalige staatssecretaris voor Privacy. ‘Hebben we genoeg nagedacht over dit aspect? Willen we onze data wel delen?’

De Open VLD’er beseft dat er aanpassingen nodig zijn aan de kapitaalstructuur van Eandis, zoals de Vreg (Vlaamse regulator van de elektriciteits- en gasmarkt) het heeft voorgeschreven. ‘Die aanpassing zal sowieso wel noodzakelijk zijn in de toekomst. We staan voor een grote energie-omwenteling’, aldus Tommelein. ‘Maar vanwaar die grote haast?’

Dat Tommelein als gemeenteraadslid in Oostende voor de Eandis-deal met de Chinezen heeft gestemd, ziet hij niet als een probleem. ‘Voortschrijdend inzicht’, zegt Tommelein. ‘Ik voel dat het draagvlak volledig weg is en ik vind dat we dat niet zomaar mogen negeren. En ik weet ondertussen, net als iedereen, meer dan een maand geleden. Als mij dit opnieuw zou voorgelegd worden, zou ik niet meer ja stemmen.’

Bron: de Standaard
Datum: 24/09/2016

Eigen mening: Ik vind dat Tommelein uiteindelijk juist heeft gehandeld. Het was heel duidelijk dat het Chinese bedrijf veel veranderingen ging veroorzaken. Hoogstwaarschijnlijk ging het ten koste zijn van de inwoners van dit land.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.