actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2015, 12:57
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
235 maatregelen tegen gendergerelateerd geweld

Met liefst 235 maatregelen binden de verschillende regeringen in ons land de strijd aan met gendergerelateerd geweld. Het Nationaal Actieplan daarvoor geeft een duidelijke prioriteit aan het luik seksueel geweld, legde staatssecretaris voor Gelijke Kansen Elke Sleurs (N-VA) uit bij de lancering.
"Gendergerelateerd geweld blijft een belangrijk, onaanvaardbaar maatschappelijk probleem", viel Sleurs met de deur in huis. In 2014 werden 39.668 klachten met betrekking tot partnergeweld ingediend bij de politie, terwijl die 2.992 klachten wegens verkrachting registreerde.

Maar het probleem is groter dan dat. Er blijft immers sprake van een "dark number". Volgens een recente studie heeft 78 procent van de slachtoffers van partnergeweld in België geen aangifte gedaan bij de politie. De veiligheidsmonitor 2008-2009 gaf zelfs aan dat meer dan 90 procent van de seksuele misdrijven niet wordt aangegeven.

Met het nieuwe actieplan wil ons land zijn inspanningen opvoeren om gendergerelateerd geweld te voorkomen en bestrijden. Naast seksueel geweld concentreren de maatregelen zich op partnergeweld, vrouwelijke genitale verminking, gedwongen huwelijken, prostitutie en (zogenaamd) eergerelateerd geweld.

Het vijfde Nationaal Actieplan tegen alle vormen van Gendergerelateerd Geweld geldt voor de periode 2015-2019.

Bron: De Redactie (10 december 2015). 235 maatregelen tegen gendergerelateerd geweld. Gevonden op 10 december 2015 op het internet: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2519750

Mening:
Ik vind de titel van het artikel een beetje misleidend. Ik dacht maatregelen voor gendergerelateerd geweld te lezen, terwijl het artikel eigenlijk vooral cijfers over het voorkomen van gendergerelateerd geweld bevat. Ondanks de misleidende titel vind ik het wel een interessant artikel. Ik had het gevoel dat partnergeweld minder voorkwam in België en dat het een beetje een ver van mijn bed show was. Ik dacht dat we in een geëmancipeerd land woonden waarbij partnergeweld weinig tot niet voorkwam. Bij het lezen van deze cijfers merk ik dat dit echter niet zo is. Wel denk ik niet dat het cijfer meldingen niet gelijk is aan het aantal personen dat mishandelt word. Als er eenmaal partnergeweld is voorgekomen, zal dit hoogstwaarschijnlijk meer voorkomen en zullen bij de 39.668 klachten over partnergeweld waarschijnlijk enkele klachten tegen dezelfde persoon steken.
Ik denk dat we inderdaad nog maatregelen moeten ondernemen om partnergeweld en verkrachtingen zo veel mogelijk te elimineren. Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat dit nooit zal geëlimineerd kunnen worden. Wel kunnen we stappen nemen om deze cijfers te doen slinken.

Laatst aangepast door K*tleen.Verberckt : 10th December 2015 om 13:18.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.