actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2016, 10:57
Gert.V*nlooveren Gert.V*nlooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Wuustwezel
Posts: 48
Prenatale test voor Downsyndroom nu 100 euro goedkoper

De niet-invasieve screeningtest (NIPT) voor het opsporen van het syndroom van Down (trisomie 21) bij de baby door DNA van de baby in het bloed van de moeder te meten, is in prijs verlaagd van 390 euro naar 290 euro in de acht erkende Belgische genetische centra. Zo meldt professor Karin Dahan maandag aan Belga. De prijsvermindering is van toepassing vanaf 1 december.

Het syndroom van Down, ook bekend als trisomie 21, is de voornaamste genetische oorzaak van een verstandelijke handicap. Aan de basis ligt een genetische afwijking.

De NIPT-test wordt niet door het ziekenfonds terugbetaald. De regering werkt momenteel aan een terugbetaling.

Dankzij technologische verbeteringen, toegenomen expertise en productiviteit kunnen de genetische centra de test aan de gereduceerde prijs van 290 euro aanbieden. Deze beslissing werd - in afwachting van een kader voor terugbetaling - collegiaal genomen door de acht genetische centra die nationaal erkend zijn door het ministerie van Volksgezondheid.


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161205_02608771


Eigen mening: Dit is een moeilijk onderwerp vanwege verschillende redenen. Down syndroom kan bij elke zwangerschap voorkomen. Veel toekomstige ouders zouden graag willen weten of hun kind als dan niet gezond geboren wordt. Toch denk ik dat de kostprijs, hoewel nu honderd euro goedkoper, nog te hoog is voor veel ouders. Moest de overheid willen dat die test ook daadwerkelijk gebruikt wordt, dan zal die prijs veel lager moeten liggen. Vanuit het standpunt van de overheid is het logisch dat het aantal geboorten met Down syndroom afneemt. De verzorging van deze mensen kost nu eenmaal geld. Voor de ouders ligt het probleem anders. Bij hen is het vooral de morele kwestie. Een jong koppel kijkt uit naar hun kind alsof het de grootste schat op aarde is. Zij zien een volledige toekomst voor zich waarin een gezond kind leeft. Als dan het nieuws komt dat hun ongeboren kind Down syndroom heeft, dan wordt die droom een nachtmerrie. Hun toekomstbeeld moet volledig aangepast worden. Tegelijk wordt een zware keuze aan hen opgedrongen. Aborteren of niet. Dit artikel vermeld enkel de economische factor. Daarbij is mijn mening dat het goed is dat de prijs daalt, maar dat ze nog verder dalen moet. Over de ethische kwestie is mijn mening minder zwart-wit. Ik ga me hier ook niet volledig over uitspreken. Algemeen vind ik dat de optie om te aborteren goed is. Alleen ligt dit op emotioneel vlak altijd erg moeilijk. Zowel de strijd met je eigen geweten als de mening van de omgeving zorgt ervoor dat ouders met moeite durven kiezen en daar nadien soms spijt van hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.