actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2007, 23:34
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Eén en twee eurocent zullen stilaan verdwijnen

Eén en twee eurocent zullen stilaan verdwijnen


De muntstukken van één en twee eurocent zullen stilaan verdwijnen. De Nationale Bank heeft beslist dat er geen nieuwe stukken meer worden bijgemaakt. De voorbije jaren is vastgesteld dat de meeste mensen die kleine munten gewoon thuis oppotten, omdat ze die vervelend vinden. En ook winkeliers dringen al lang aan op een afschaffing. Zij vinden dat het totaalbedrag aan de kassa op vijf eurocent moet worden afgerond.



Didier Reynders, de minister van Financiën, wil dat de nieuwe regering de kleine munten afschaft omdat ze bijna niets waard zijn en één eurocent maken, meer kost dan hij waard is. Ook denkt Reynders eraan de munt van één euro af te schaffen en te vervangen door een biljet van één euro.

Uit een studie van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) blijkt dat 84 procent van de handelaars af wil van de muntstukjes van 1 en 2 eurocent. Ze vinden dat het totaal te betalen bedrag aan de kassa op vijf eurocent moet worden afgerond.

In 2005 vond al overleg plaats over het afschaffen van de stukjes van een en twee eurocent, maar toen kwam er geen oplossing uit de bus. In augustus bestelde de minister van Financiën 90 miljoen stukjes van een en twee eurocent om het tekort op te vangen. (belga/dm)


Blog DM, 25/09/2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th September 2007, 10:21
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Ik hoop dat ze er nog zullen uitgaan
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th September 2007, 14:47
Sven De Pooter Sven De Pooter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Talking rosse centjes

Ik vind dit zeer goed want die kleine centjes vind ik ook rommel. Ze zijn te klein en je kan er niets met doen want zoals in de tekst vermeld wordt toch bijna alles afgerond. En als ik er dan had dan gaf ik ze weg als drinkgeld of zoiets.Maar niet aleen de 1 of 2 centjes moeten weg maar voor mij mogen ook de 5 centjes weg. Dus mijn conclusie: weg met de rosse centjes

Greetz,
Sven
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th September 2007, 21:21
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik heb nu eens geen probleem met die ross centjes.
Wat vraag ik me af in deze discussie => Alle producten eindigende op ..,99 worden die dan: ..,95 of ..,00 => Ik vrees het laatste.

En als het om postzegels gaat => Onze lieve vrienden van de post zullen zeker de 0,52euro-zegel optrekken naar 0,55. Met plezier!

Maar bon, mij maakt het niet veel uit. Ik ben iemand die graag met geld omgaat en van roskes lijkt het al snel of je veel geld bij elkaar hebt

Ah ja: 1-euromunstukken veranderen in biljetten => Didierke: Je bent nog geen eens Premier, laat staan hoofd van de Eurozone eh vriend! Laat mij niet lachen
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th September 2007, 22:02
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Ik ben iemand die graag met geld omgaat


Lol, als dat betekent: graag veel geld hebben... dan ben ik ook zo iemand.

Over die rosse centjes: onhandig en nagenoeg waardeloos, afschaffen die handel.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 4th October 2007, 08:57
Ruben Buts Ruben Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 73
1 en 2 eurocenten verdwijnen

Persoonlijk heb ik weinig last van die rosse centjes, maar misschien is het wel beter dat ze het afschaffen. Ik hou zelf ook meer van het gebruik van ronde getallen om te betalen. (Geef toe het is makkelijker om € 12,00 te betalen dan € 11,99).
Het feit dat alles dan duurder wordt is dan misschien wel juist maar wie kijkt er nu op 1 cent.
Thuis hebben mijn ouders een eigen winkel en het wordt toch elke dag duidelijk dat er mensen zijn die van hun kleinste geld vanaf willen en die dan echt beginnen zoeken om op die manier te kunnen betalen. Dit is bij mij thuis een enorm tijdverlies en zoals iedereen wel weet time is money.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th October 2007, 14:10
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
weg met 1 en 2 eurocenten

Het zou misschien wel een goede zaak zijn dat ze weg zijn. Ze zijn zeer onhandig een betekenen zeer veel tijdsverlies aan de kassa om dat niemand ze wil hebben. En dan toch maar gaat zoeken of ze niet kunnen passen. Ook de winkeliers hebben er problemen mee want om 100 munten binnen te leveren moet je 20cent betalen(bij sommige banken). Dat wil zeggen dat van 1euro aan 1 eurocentjes je maar 80cent overhoudt. Dat is 20 percent verlies daarom ronden al veel handelaars alles af op 5cent.

Maar hierdoor zal alles nog duurder worden als nu. Vooral in winkels als aldi zal dit een groot verschil geven als ze daar alles naar boven afronden dan heb je wel op jaar basis vlug 20 euro meer betaald volgens mij. Maar kleinere handelaars ronden nu al af voor hen zou het geen verschil geven.

Dus voor mij is het weg met die koperen muntjes van 1 en 2 cent.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 8th October 2007, 16:12
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Aangezien het laten maken van deze muntjes duurder is dan hun eigen waarde zou ik zeggen: "Afschaffen!"

Ik let nu zelf ook niet echt op mijn aankopen en als ik 1 cent terugkrijg in een winkel zeg ik ook vaak "hou die maar bij".

Echter, als je alle muntjes van 1 en 2 eurocent optelt die je op een jaar in handen krijgt denk ik dat dit toch een redelijk bedrag is. Deze schijnbaar kleine soms kan voor de minder vermogenden uit onze maatschappij misschien toch een (klein) verschil maken.

Ik vrees ook dat de winkeliers dan alle prijzen naar boven gaan afronden. Wat misschien van iets dat € 2.11 kost € 2.15 maakt. Bij de invoering van de euro zijn de meeste courante koopwaren (brood, friet, drank, ...) ook duurder geworden, nu zou het door deze afschaffing weer duurder worden.

De 1 euro munt die een biljet zou worden vind ik een slecht idee. Een stom voorbeeld is al alle automaten. Bij ons op school kan je nu wel met proton betalen, maar op veel plaatsen moet je al met munten betalen. Aangezien een blikje drinken aan de automaat toch meer dan 1 euro kost zou je dus met andere- kleinere- munten moeten betalen.

Volgens mij zouden de andere munten dan ook weer meer moeten geslagen worden aangezien munten gewoon handig zijn in het gebruik. (vb. betalen met 2 keer 50 cent i.p.v. met 1 euro).

We zouden ook weer meer biljetten krijgen, wat dan voor sommigen weer ingewikkeld wordt (mijn grootvader heeft het nu al moeilijk met de biljetten uit elkaar te houden)
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 8th October 2007, 20:06
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Zeker goed nieuws, aangezien deze muntjes mijn portefeuille alleen maar dikker en zwaarder maken.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 13th October 2007, 11:31
Stefanie De Ceuster Stefanie De Ceuster is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 52
Ik zou zeggen; DUMPEN DIE HANDEL!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 13th October 2007, 14:16
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
Met klein geld kopm je eigelijk al een heel eind. Als je deze allemaal bij houdt krijg je en fortuin. ik geef die centjes niet uit maar ik houdt dze allemaal bij.
Je zou echt verschieten van hoe een groot bedrag je hebt na een half jaar.
Niemand wilt ze hebben dus geven ze, ze maar weg. Zo verdien je veel geld.
Maar ze maken je portefeuille ook zwaarder dit is wel een nadeel. en e kan er ook bijna nooit mee betalen.
Ik zu het niet erg vinden als ze verdwijnen maar dan krijg ik in ieder geval wel wat minder geld in mijn laadje.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 13th October 2007, 18:38
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Ik vind het persoonlijk wel handig, omdat je op deze manier gepast kan betalen. Bovendien spaar je ook je briefjes uit. Toch ben ik voorstander, omdat het veel plaats neemt in je portefeuille en het bovendien niets waard is. Ook voor bejaarden zou het een goede zaak zijn, aangezien zij slecht met deze muntjes kunnen werken.
Wat mij betreft, mogen ze dus weg, zolang men daarna de prijzen maar niet naar boven afrond!
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 13th October 2007, 23:53
Levi De Rademaeker Levi De Rademaeker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 58
2 keer nadenken

Het zou wel goed zijn als de één en twee eurocenten zouden verdwijnen. Het is maar rommel in je portefeuille. Maar als deze 2 muntstukken verdwijnen, dan is de kans groot dat de prijzen weer eens opgeslagen kunnen worden. (Dit klinkt waarschijnlijk bij een hele hoop mensen dan weer niet zo goed in de oren.)
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 17th October 2007, 12:32
nathalie.laureys nathalie.laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 71
Eurocentjes

Ik vind het heel goed dat de 1 en 2 eurocentjes waarschijnlijk zullen verdwijnen. Ik heb zelf vakantiewerk gedaan in een winkel, ikzelf vond die centjes vervelend maar de klanten ook.
Een slecht idee vind ik dat de munten van 1 euro een briefje zouden worden. Ten eerste moeten er enorm veel automaten aangepast worden en ook de briefjes moeten een beetje overzichtelijk blijven.

Groetjes, Nathalie
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 17th October 2007, 12:56
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
ik vind het goed dat de 1 en 2 eurocenten waarschijnlijk zullen verdwijnen. Mijn portefeuille wordt er zwaarder en dikker door. En de meeste prijzen worden toch afgerond, dus ben je niets met die rosse eurocenten.
Maar waarschijnlijk zullen de prijzen dan stijgen als deze 2 muntstukken verdwijnen.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 20th December 2007, 22:33
Line_Puimège Line_Puimège is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Boechout
Posts: 52
1 en 2 eurocent verdwijnen

Ik vind het ook goed dat deze "rosse roemmel" der deur uit gaat. Ik vond die centjes altijd erg ongemakkelijk en je raakt er bijna nooit van af. Ik heb thuis nog een hele pot staan waar ik gewoon niets mee doe. Wat wel een lastig gevolg gaat zijn van de verdwijning van die centjes is dat alle prijzen afgerond zullen worden naar boven. Zo slim zijn onze politiekers wel. Volgens mij was dat allemaal op voorhand al gepland. Volgens mij dachten ze: "Kom, we zullen ook van die 1 en 2 eurocentjes invoeren, zodat het volk deze na een tijd echt beu is en we ze "moeten" afvoeren en zo de prijzen weer kunnen laten stijgen door alles naar boven af te ronden."
Jawel, "the man" is weer bezig geweest..

__________________
You're my champagne
My only side mondaine
You make me sane
When I'm one inch away from really hurting myself
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 21st December 2007, 16:17
Robbert Schroeven's Avatar
Robbert Schroeven Robbert Schroeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: itegem
Posts: 59
Eigenlijk heb ik totaal geen last van die rosse centjes. Als mijn portefeuille wat te zwaar wordt probeer ik gewoon eens te betalen met klein geld.
En dan de oudjes die er niet mee kunnen werken en niet aan de briefjes aan uit kunnen. De euro is nog redelijk nieuw en iedereen past zich niet even snel aan, maar over een tiental jaren is iedereen dit toch gewoon.

En eigenlijk ben ik voorstander noch tegenstander, als het toch zou veranderen dan pas ik er me wel aan aan en bekijk ik de voordelen, als het blijft zoals ben ik minstens even gelukkig en denk ik nog eens na over wat de nadelen zouden zijn van de verdwijning van de 1- en 2 eurocent stukken.
__________________
For every animal you don't eat, I'm going to eat three.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.