actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th April 2018, 13:07
Jens.W*illems Jens.W*illems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Merksplas
Posts: 33
Man krijgt hartaanval op trein: ‘Conducteurs wisten niet wat te doen’

Moeten treinbegeleiders EHBO kunnen toepassen? En moet elke trein een defibrillator hebben? Een recent tragisch voorval stelt die vragen op scherp.

Op de trein van Oostende naar Eupen is zondagnamiddag een oudere man om het leven gekomen als gevolg van een hartstilstand. De dertigjarige Morgane Waldmann was erbij en is verbaasd dat het NMBS-personeel zo slecht voorbereid was op die medische noodsituatie.

‘De trein was onderweg tussen Gent en Brussel toen een passagier aan de noodrem trok en de trein tot stilstand bracht. Even later riep het treinpersoneel om dat ze op zoek waren naar een arts of iemand vaardig in eerste hulp bij ongevallen. Ik heb een cursus gevolgd en haastte mij naar vooraan in de trein. Er waren ook twee artsen aanwezig, een brandweerman en een verpleegster.’

‘Maar de drie treinbegeleiders wisten niet wat te doen. Geen van hen had enige kennis van EHBO of van hartmassages. Er was in de trein ook geen defibrillator aanwezig.’ Met zo’n toestel kan een elektrische schok worden toegediend aan een persoon die door een hartstilstand is getroffen.

‘Ik zeg niet dat een defibrillator het leven van die man had kunnen redden’, zegt Waldmann. ‘Maar ik vind het wel onvoorstelbaar dat zo’n belangrijk toestel niet aanwezig is op drukke treinen en dat het personeel van de NMBS niet opgeleid is om met medische crisissituaties om te gaan.’

Enkele minuten nadat de trein tot stilstand was gekomen, kon hij verder rijden naar het station Brussel-Zuid, waar hij dertien minuten later aankwam. Hulpverleners zijn dan aan boord gegaan en de andere reizigers zijn uitgestapt. Op dat moment zou de man al overleden zijn geweest.

Wel in stations

Volgens een woordvoerder van de NMBS hebben de treinbegeleiders zondag wel degelijk gedaan wat ze moesten doen: ‘Ze hebben ervoor gezorgd dat de hulpverleners zo snel mogelijk werden verwittigd en ze hebben de trein naar die plaats gekregen die door hen het snelst te bereiken is’, zegt Dimitri Temmerman. Hij bevestigt dat de opleiding van treinbegeleiders geen EHBO-cursus bevat.

Er zijn geen plannen om defibrillatoren te voorzien in treinen. ‘We hebben die optie bestudeerd, maar dat bleek niet de meest efficiënte oplossing’, zegt Temmerman. In sommige spoorwegstations zijn de toestellen wel aanwezig. ‘Momenteel hangen zij al in 15 stations en de komende maanden komen daar nog eens 33 stations bij.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180410_03455583

Eigen Mening:
Ik ben er van overtuigd dat bepaalde beroepen een verplichte EHBO-cursus zouden moeten volgen. Vooral de beroepen die constant met mensen rond zich werken. Conducteurs, buschauffeurs, sportcoach en ook wij leerkrachten. Ik denk dat iedereen op zijn middelbare school wel 2 keer een EHBO-cursus krijgt maar dit is te weinig.

Ik heb zelf al een EHBO-examen moeten afleggen door mijn vorige opleiding. Ik ben hier toen van geslaagd maar van deze leerstof weet ik nu niet veel meer. Ik weet nog wel hoe ik iemand zou moeten reanimeren maar ik kan niet meer op het zicht waarnemen wat er zou schelen met iemand die in elkaar zakt. Ik zou ook niet meer weten hoe ik dit allemaal zou moeten controleren. Daarom opteer ik om de eerste 10 jaar nadat je geslaagd bent voor het EHBO-examen, om het halfjaar terug les moet volgen en examen moet afleggen. Zo zal deze eerste hulp zeker paraat zitten in cruciale situaties. Om terug te komen op de verschillende beroepen die een EHBO-certificaat zouden moeten hebben, eigenlijk zou iedereen eerste hulp moeten kunnen toedienen. Als ik morgen ergens in elkaar zak en er is maar één persoon die in de buurt is dan heb ik liefst dat hij weet wat hij moet doen. Ik denk dat vele levens gered kunnen worden door meer te focussen op EHBO-cursussen.

In het artikel wordt ook vermeld dat er geen defibrillator (ook wel AED genoemd) aanwezig was op de trein. Dit toestel is zeer duur maar een mensenleven is toch duurder denk ik dan? Ik snap volkomen dat heel het land nog niet kan volhangen en er komen er elk jaar maar meer bij en dat stelt me wel gerust. We zouden naar een land moeten gaan waar er binnen 10 jaar overal in een dorp of stad toch een AED hangt binnen de 200 à 300 meter. Ook dit zal, net als de EHBO-cursussen voor iedereen, ongetwijfeld mensenlevens redden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.