actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th April 2011, 15:01
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Denemarken breekt met vrije verkoop pijnstillers aan minderjarigen

Denemarken breekt met vrije verkoop pijnstillers aan minderjarigen
maandag 04 april 2011 om 10u40

Terwijl in Frankrijk tot op de rechtbank wordt gevochten om pijnstillers in grootwarenhuizen te mogen verkopen, heeft Denemarken zijn vrije verkoop van OTC (over the counter)-pijnstillers sterk aan banden gelegd. Dat meldt het vakblad ‘de Apotheker’.

België behoort tot een van de landen met de strengste geneesmiddelenwetgevingen ter wereld. Alles wat nog maar de naam ‘geneesmiddel’ draagt, kan alleen exclusief door een apotheker en in een apotheek worden verkocht. De buurlanden zijn er veel vrijer in: in Nederland kon je tot nog toe ongehinderd pijnstillers in tankstations en drogisterijen kopen en ook Frankrijk voeren grootwarenhuisketens en apotheken een ware oorlog om pijnstillers vrij aan de man te kunnen brengen.

Vrije verkoop

Ook in België gaan stemmen op voor die vrijere verkoop, maar tot nog toe zijn de opeenvolgende ministers van Volksgezondheid die liberalisering om redenen van volksgezondheid tegengegaan. Het ziet er nu naar uit dat ze het gelijk aan hun kant krijgen. Eerder al schroefde het Verenigd Koninkrijk de vrije verkoop terug en sinds 1 januari kun je ook in Nederland niet zomaar eender welke pijnstiller in eender welke hoeveelheid in een tankstation of een drogisterij aankopen.

Voorschrift

In Denemarken zijn ze nu zo ver gegaan dat de vrije verkoop van de zelfs minimale hoeveelheid pijnstillers die nu buiten de apotheek kan worden aangekocht, aan banden is gelegd. Wie jonger is dan 18 jaar moét een gereglementeerde apotheker in een apotheek een voorschrift kunnen voorleggen voor de meest eenvoudige pijnstillers zoals acetylsalicylzuur, ibuprofen of paracetamol. Ook geneesmiddelen met meerdere bestanddelen tegen verkoudheden zijn verboden terrein voor minderjarigen, tenzij mét voorschrift en in een apotheek.

Met die maatregel wil de overheid het aantal (mislukte) suicides van tieners met dit soort middelen tegengaan. Pogingen die vaak uitmonden op (permanente) leverschade. Diezelfde reden lag trouwens ook aan de basis van het striktere geneesmiddelenbeleid dat het Verenigd Koninkrijk een tiental jaar geleden ging voeren. (DDP)

Bron: knack.be

Het is not done dat minderjarigen zonder enige controle aan pijnstillers kunnen komen, dat is een zaak die zeker is. Maar naar mijn mening kan die controle beter opgevangen worden zoals nu in België het geval is. Pijnstillers zijn enkel te verkrijgen bij de apotheker, maar als men dat controle kan noemen, stel ik mij serieuze vragen.
Ook bij apothekers worden pijnstillers gewoon aan minderjarigen verkocht weet ik uit eigen ervaring. Toegegeven, ze kunnen geen grote hoeveelheden verkrijgen, maar dit is snel opgelost door verschillende apothekers binnen te wandelen.
Ook vind ik dat apothekers schandelijk veel geld verdienen aan medicijnen in het algemeen. Het prijsverschil in vergelijking met drogisten in Nederland is buitengewoon. Naar mijn mening moet dit monopolie in Belgďe doorbroken worden. Voor de belachelijkste producten zoals sommige tandpasta's dien je al aan te kloppen bij de farmacie. Zo'n strenge regeling is toch ronduit ridicuul? Er moet controle zijn, zeker en vast. Maar ik vind er niets verkeerd aan om pijnstillers beschikbaar te stellen buiten apothekers. Voor andere en zwaardere geneesmiddelen is dit uiteraard anders.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th April 2011, 18:40
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Ik denk dat Denemarken er goed heeft aan gedaan hier een verbod op te hangen. Wat is het nut dat minderjarigen pijnstillers kunnen kopen.. Is dit niet zo'n beetje problemen in de hand werken, waar Frankrijk nu met bezig is. Waarom is dat nodig? Ik denk dat de regelgeving in België terecht zo streng is en dat heel wat landen net dezelfde regelgeving mogen gebruiken. Wanneer je een geneesmiddel nodig hebt ga je naar de apotheker, dat is toch maar net hetzelfde als naar de supermarkt.. Voor alle zwaardere geneesmiddelen heb je terecht een doktersvoorschrift nodig, waar zou dat anders heen gaan. Hoeveel pijnstillerverslavingen zullen er dan wel niet voor komen..

Weeg de voordelen af tegen de nadelen en dat zou normaal voldoende antwoord moeten geven op deze vraag.

Ik ben absoluut voorstander voor een verbod, laat alles maar hoe het nu is. Voorschriften noodzakelijk, pijnstillers enkel bij de apotheek,... Tegenwoordig moet je bij elke aankop, van wat dan ook je SIS-kaart afgeven bij de apotheker dus overal pijnstillers halen zal niet kunnen zoals Evelien laat uitschijnen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th April 2011, 20:00
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Ik vind het vrij normaal dat de verkoop van pijnstillers in grootwarenhuizen verboden wordt. Het verkopen van pijnstillers in grootwarenhuizen kan serieuze gevolgen hebben, jongeren kunnen deze voor foute doeleinden gebruiken. Het is tevens belangrijk dat ouders een kijk hebben op wat voor medicijnen hun kind gebruikt en door deze pillen in de winkels tentoon te spreiden valt deze controle weg.
België mag dan wel een strenge medicijnenwetgeving hebben, deze aanpak werkt wel degelijk volgens mij. Toch heb ik ook mijn twijfels bij het afhalen van medicijnen bij een apotheker, voor de meeste medicijnen (die zeer zware schade kunnen berokkenen) zijn er doktersbriefjes nodig toch wordt dit nog te dikwijls omzeilt.
Dat Denemarken breekt met de vrije verkoop van pijnstillers aan minderjarigen is zeer goed en zal misschien andere landen waar dit nog niet verboden is aanzetten tot hetzelfde.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th April 2011, 23:28
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Citaat:
Orgineel gepost door Vanhoof.Stef
Ik ben absoluut voorstander voor een verbod, laat alles maar hoe het nu is. Voorschriften noodzakelijk, pijnstillers enkel bij de apotheek,... Tegenwoordig moet je bij elke aankop, van wat dan ook je SIS-kaart afgeven bij de apotheker dus overal pijnstillers halen zal niet kunnen zoals Evelien laat uitschijnen.


Ik heb nog nooit mijn SIS-kaart moeten geven als ik slechts pijnstillers kocht.
Mijn punt is dat apothekers gewoon te veel aanrekenen. Vandaag de dag is het de normaalste zaak dat je maar eventjes 50 euro neertelt voor enkele medicijnen, terwijl sommige producten zonder enig gevaar in de drogisterij kunnen verkocht worden. Als we het zaakje op 'gevaarlijke producten' gaan afschuiven, zijn er nog wel meer producten die niet in de winkels zouden mogen liggen. Zo onschuldig zijn al die voedingssupplementen namelijk ook niet. Minderjarigen kunnen bijvoorbeeld ook gemakkelijk aan verdovende middelen zoals lijm of typ-ex geraken. Wil dit zeggen dat het enkel in de apotheek verkocht mag worden?
Ik vind Nederland een goed voorbeeld. Lichte medicijnen zijn gewoon te verkrijgen bij de drogist zoals Kruidvat (niet supermarkt). Ik ben hier zelf reeds pijnstillers gaan kopen, dit scheelde maar liefst 2,5 euro in vergelijking met hier in België, en de verkoper vroeg mij expliciet of ik mij bewust was van de werking van de medicijnen. De controle kan altijd verbeterd worden, maar ik zie geen reden waarom het niet mogelijk is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th April 2011, 10:52
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Het verbod op verkoop van pijnstillers in supermarkten is geen slechte maatregel volgens mij. Mensen raken snel verslaafd aan die dingen en voor die mensen is het goed dat ze ervoor naar de apotheker moeten. Langs de andere kant kan je bij een apotheker ook wel makkelijk aan pijnstillers raken. Ze zouden dit kunnen oplossen door met voorschriften van de dokter te werken, maar om voor elke lichte hoofdpijn (lees: kater) een doktersvoorschrift te moeten gaan halen, gaat er voor mij een beetje over.
Dat minderjarigen niet zo makkelijk meer aan pijnstillers kunnen raken is voor mij alleen maar positief.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.