actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2010, 20:35
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Mogelijk twee nieuwe kerncentrales in Nederlandse Borssele

Mogelijk twee nieuwe kerncentrales in Nederlandse Borssele
16/11/10, 19u36

Joke Schauvliege. © belga
De kans bestaat dat er op termijn twee nieuwe kerncentrales gebouwd worden in het Nederlandse Borssele, vlakbij de grens met België. Naast het bedrijf Delta Energy heeft ook de firma Energy Resources Holding (ERH) een aanvraag ingediend om er een kerncentrale te bouwen.

De plannen van Delta zijn al voorwerp van een milieueffectenrapport (MER). ERH diende onlangs een andere aanvraag in. Vlaams parlementslid Valerie Taeldeman (CD&V) ondervroeg minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CDV) over die plannen.

Na contact met de Nederlandse overheid wist Schauvliege te zeggen dat de twee plannen wel degelijk los van elkaar staan. Het Nederlandse ministerie stelde wel dat het zeer waarschijnlijk is dat beide bedrijven zullen samenwerken om één nieuwe kerncentrale te bouwen. Wel kan niet worden uitgesloten dat er uiteindelijk twee worden gebouwd.

Schauvliege dringt er bij de noorderburen op aan dat ze alle mogelijke effecten bestuderen, ook in het scenario dat er twee centrales zouden komen. (belga/adb)

Bron:
De morgen 16/11/2010

Mening:

Toen ik dit artikel las was ik verontwaardigd. Ik dacht dat men tegenwoordig meer moest investeren in hernieuwbare energiebronnen en de productie van kernenergie wou afbouwen. Ik vind het dan ook zeer vreemd dat bedrijven dan de toestemming krijgen voor (al is het maar) 1 kerncentrale te bouwen. De bouw van kerncentrales is zeer duur en ik ben van mening dat ze dit geld beter kunnen besteden aan groene energie. De hoge kostprijs is echter niet het enige nadeel van kernenergie een ander groot probleem is dat bij de productie van kernenergie een grote hoeveelheid schadelijk afval overblijft dat gedurende vele jaren schadelijkt blijft. Hebben we nu nog niets geleerd vanuit het verleden? Moeten we onze planeet blijven vervuilen?

Ik besef wel dat we niet van de ene op de andere dag kunnen overschakelen naar groene energie maar waarom nog kerncentrales bijbouwen is mijn grote vraag.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2010, 22:37
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Je hebt volkomen gelijk Anneleen. Men zou meer moeten steunen op groene energie. Al is dit natuurlijk niet evident. Het probleem is dat kernenergie een zeer hoog rendement heeft. Het rendement van zonne energie bijvoorbeeld, licht veeel lager dan dat van kernenergie. Dan kan je wel zeggen: laten we dan zoveel mogelijk zonne panelen plaatsen om dan toch dezelfde energiehoeveelheid te krijgen als van één kerncentrale. Maar dit zal veel duurder uitslaan en daar wijkt men op deze moment nog voor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.