actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2018, 10:03
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
DUO for a JOB start honderdste duo op

DUO for a JOB start honderdste duo op

Goed een jaar na de start is in Antwerpen het honderste duo binnen het mentoringproject DUO for a JOB opgestart. Het project heeft tot doel jongeren met een migratieachtergrond nauwgezet te begeleiden en sneller aan werk te helpen.


Bij DUO for a JOB gaat de mentor, een ervaren 50-plusser die een vierdaagse opleiding heeft gevolgd, een engagement aan met een mentee, de jongere met een migratieachtergrond. Gedurende zes maanden zien ze elkaar 1 tot 2 uur per week. Door die persoonlijke aanpak heeft de mentor tijd om door te dringen tot de achtergrond van de jongere. Zo vinden ze veel beter dan wie dan ook de obstakels en kansen voor een job.

“Intussen hebben we al 118 opgeleide en gemotiveerde mentoren. Het is nog te vroeg om de precieze impact al te meten, de meeste duo’s zijn nog bezig. Maar toch zien we al resultaat. Al 29 jongeren vonden een job en elf anderen startten een beroepsopleiding van hun keuze”, zegt regionale manager Antwerpen Carlos Rovzar.

Diploma


Ahmad (29), afkomstig uit Syrië, is een van hen. Hij werkt momenteel voltijds bij Katoen Natie en behaalde net een diploma bedrijfsbeheer bij Syntra. “DUO for a JOB was voor mij een zeer verrijkende ervaring. Mijn mentor heeft mij op zijn manier geholpen om mijn ware potentieel te ontdekken, maar ook doen inzien dat alles mogelijk is als men zich goed voorbereidt”, vertelt hij.

Ook mentor Jacques (71) is enthousiast. “Bij DUO for a JOB heb ik het beste van mijn levenservaringen doorgegeven. Tot mijn verbazing kreeg ik veel meer terug van de organisatie en mijn mentee”, zegt hij.

Bron: bar, 12 mei 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180511_03507551

Eigen mening: Ik vind dit persoonlijk een enorm goede organisatie, ook al zijn er nog geen hardmakende bewijzen dat het effectief werkt, kan ik me niet inbeelden dat dit geen positieve invloed heeft op de arbeidsmarkt en de migranten op zoek naar werk. De mentors zijn oudere mensen met een hele hoop expertise, zij kunnen al hun kennis en ervaring aan de mentee doorgeven en hen bovendien persoonlijk bijstaand. De mentee krijgt zo een zeer goede en praktijkgerichte opleiding en kan meteen veel leren van de ervaringen van de mentor. Dit project zou perfect kunnen worden voortgezet in andere regio's buiten Antwerpen. Er komen nog dagelijks migranten bij in ons land, vele van hen zouden we goed kunnen laten integreren en bovendien helpen bij het vinden van een passende job met dit project. Zij zouden hier niet alleen gebaat bij zijn door het leren van een stiel en geld verdienen, maar onze arbeidsmarkt zou er ook op vooruit gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.