actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2012, 11:34
s*eben.wouters s*eben.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 49
Cafébaas veroordeeld omdat hij klanten liet roken

WACHTEBEKE - Voor het eerst is in ons land een uitbater van een café veroordeeld omdat hij het rookverbod niet respecteerde. Nico van Hoorebeke (40) liet het personeel en de klanten van café Towerbridge in Wachtebeke ongestoord roken. De man had daar een goede reden voor: volgens hem is zijn zaak gewoon een gebedshuis voor zijn religie. De Gentse strafrechter ging daar niet mee akkoord en veroordeelde de cafébaas tot een boete van 1.650 euro.

Het rookverbod in de horeca geldt sinds 1 juli 2011. Om het verbod te omzeilen had Nico van Hoorebeke een ingenieus plan bedacht. Hij doopte zijn kroeg om tot een gebedshuis van de ‘Enige en Universele Rokerskerk van God’ en deed beroep op godsdienstvrijheid en kerkasiel.

In de Belgische grondwet staat dat iedereen zijn geloof in het openbaar mag uitoefenen. Leden van de Rokerskerk zouden dus overal waar ze dat willen een sigaret mogen opsteken.

De Rokerskerk werd in 2001 opgericht door de Nederlandse Rookpaus Michiel Eijsbouts om het rookverbod te omzeilen. De leden van de Rokerskerk leggen een rokerseed af, betalen vijf euro voor een levenslang geldige lidkaart en belijden hun geloof door - wat had u gedacht - te roken.

Maar dat hield controleurs niet tegen om vorig jaar op 9 september en 1 december binnen te vallen in café Towerbridge. Van Hoorebeke weigerde de voorgestelde minnelijke schikking te betalen. Dinsdag veroordeelde de Gentse strafrechter de cafébaas tot een geldboete van 1.650 euro. Van Hoorebeke kwam zelf niet opdagen voor het vonnis.

Mijn mening

Initiatieven zoals de Rokerskerk vind ik ronduit belachelijk en kinderachtig. Verschillende achterpoortjes zoeken om zo het algemeen rookverbod te omzeilen... Het is niet meer dan juist dat deze man veroordeeld is omdat hij klanten liet roken in zijn café.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2012, 23:11
R*xane.van.looveren R*xane.van.looveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Ik moet zeggen dat ik het idee wel origineel vindt maar het is inderdaad ronduit belachelijk. Door een rokers religie te beginnen spot men eigenlijk met echt gelovige mensen hun overtuigingen. Trouwens als mensen een boeten kunnen krijgen omdat ze roken in een café hoort exact dezelfde regel ook te kunnen worden toegepast op de cafébaas.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2012, 20:50
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
Ik vind de boete zeker terecht. Elke cafébaas mag van mijn een achterpoortje zoeken en creatief met de rokerswet omgaan maar als er binnen gerookt wordt mag dit beboet worden. Ik merk zelf dat dit nog veel het geval is en dat kan niet. Ik vind het zelfs straf dat er nu pas na een aantal jaar voor de eerste keer een boete hiervoor uitgedeeld is. Als er meer controle zou zijn, zou de regel veel effectiever zijn en meer worden opgevolgd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.