actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2017, 11:03
Claudy.R*es Claudy.R*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Tielen
Posts: 77
Elektriciteitsfactuur is meer dan verdubbeld tegenover 2007

Elektriciteitsfactuur is meer dan verdubbeld tegenover 2007

De energieregulator CREG berekende dat elektriciteit tussen 2007 en 2016 met gemiddeld 112 procent is gestegen voor een Vlaams gezin. Hoe komt dat?
Een verrassing is het niet, heel wat Vlamingen voelen aan den lijve dat energie een pak duurder is geworden. Maar regulator CREG heeft het nu ook op zwart op wit berekend: elektriciteit is tussen 2007 en 2016 voor een Vlaams gezin 112 procent duurder geworden. De gemiddelde factuur is met 561,91 euro gestegen tegenover 2007, het jaar waarin de energiemarkt werd geliberaliseerd.

Hogere distributienettarieven
De belangrijkste verklaring voor die prijsstijging zijn de distributienettarieven. Die schoten voor de Vlaamse gezinnen gemiddeld 152 procent de hoogte in. Ook de openbare heffingen gingen omhoog. De energieprijs werd dan weer 30 procent duurder, het transmissietarief 46 procent.
Opmerkelijk: in Wallonië en in Brussel is de elektriciteitsfactuur ook gestegen tegenover 2007, maar veel minder sterk, met respectievelijk 40 en 20 procent. De prijs van elektriciteit daalde zelfs in beide regio's met ruim 5 procent. De CREG verwijst onder meer naar de afschaffing van de gratis kWh in Vlaanderen.
De aardgasfactuur is tussen 2007 en 2016 wél goedkoper geworden voor de Vlaamse gezinnen. Gemiddeld ging het om een prijsdaling met 5,09 procent of 57,15 euro. De energieprijs daalde, terwijl ook hier de distributienettarieven stegen.
Ook de bedrijven moeten meer betalen voor hun energieverbruik. Ondernemingen die zijn aangesloten op het middenspanningsnet - zoals bedrijven met warmte- en koelinstallaties of zware motoren - zagen hun elektriciteitskosten met 13,9 procent stijgen. In Wallonië steeg de energiefactuur voor bedrijven met 13,9 procent en in Brussel daalde die met net geen 8 procent.

Megafusie moet factuur drukken
Vlaams minister van Energie Bart Tommelein wil het beheer van het distributienet onderbrengen in één Vlaamse werkmaatschappij. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard dinsdag. Het is onder meer de bedoeling om via de fusie de kosten te drukken, want die distributiekosten zijn een belangrijk onderdeel van de factuur.
De Vlaamse energieregulator VREG wijst er echter op dat de impact van de fusieoperatie op de factuur beperkt zal zijn. Er zijn wel synergievoordelen, maar op de factuur zal daar niet zo heel veel van te merken zijn, vreest de VREG.
Van Craenenbroeck: "Het samengaan van Eandis en Infrax zou daar eigenlijk maar een heel beperkte impact op hebben. De synergievoordelen kunnen leiden tot vier procent besparingen op de operationele kosten van de netbeheerders. Maar die operationele kosten zelf zijn maar een fractie van de totale distributienettarieven. Die synergieën zijn wel voordelig, maar de impact op de factuur zal beperkt zijn". Volgens Van Craenenbroeck zal die impact "in de grootteorde van de 1 procent" liggen.

Bron:
www.knack.be

Mijn mening:
Ik ben ervan verbaasd dat ons elektriciteitsfactuur meer dan verdubbeld is op 10 jaar tijd. Wat gaat dit binnen 10 jaar worden? Uiteraard zijn er heel wat verklaringen voor zoals de openbare heffingen, transmissietarief en energieprijs. Uit onderzoek blijkt dat de prijzen in Wallonië en Brussel minder gestegen zijn, hoe kan dit? De gratis kwh in Vlaanderen is afgeschaft maar dit kan toch niet de enige reden zijn?.
Daarnaast zien we dat de meeste bedrijven ook heel wat meer moeten betalen. Het gaat hier om 13,9 %. Uiteraard is het logisch dat de prijzen stijgen maar meer dan verdubbeld is niet correct vind ik. Ik ben er zeker van dat als de energiebedrijven zouden willen, hun prijzen kunnen drukken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2017, 11:25
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Ik kan mijn vinden in de mening van Claudy. Ze stelt enkele goede vragen bij het artikel. Naar mijn mening kan het niet dat in Vlaanderen de elektriciteitsfactuur verdubbelt en in Wallonië en Brussel deze stijging veel lager ligt. Wat zijn hier de redenen voor zijn worden niet voldoende aangehaald in het artikel. Ik zou hier als lezer toch meer informatie over willen krijgen. Dat de energiekosten de pan uit beginnen swingen wordt overal voelbaar zelfs voor ons als studenten die er misschien heel ver van afstaan.Men springt veel bewuster met energie om doordat het zo duur is geworden. Dit is echter maar een klein voordeel van deze stijgingen. Mensen zouden altijd op hun energieverbruik moeten letten en niet alleen als het te duur is. Een maximum factuur of meer gereguleerde tarieven voor energie zou ontwikkeld worden zie ik als een mogelijke oplossing. Een betere ondersteuning en begeleiding van kwetsbate gezinnen lijkt mij ook een noodzaak. Als men al maar moet rondkomen van het minimuminkomen is een stijging van 30% van de energiefactuur een stevige stijging om te kunnen betalen.
Zo moet er dan op andere dingen bespaard worden waardoor deze gezinnen het nog moeilijker zullen krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.