actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2016, 11:54
lena.g*rardts lena.g*rardts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Westerlo
Posts: 25
1 op 4 nieuwe artsen heeft niet-Belgisch diploma

Ruim 28 procent van de startende artsen die vorig jaar een Riziv-nummer aanvroegen, behaalde zijn diploma niét in België. Dat is 8 procent meer dan in 2011. ‘Het toelatingsexamen discrimineert Belgische artsen.’

Vooral in Franstalig België is de instroom van buitenlandse artsen en tandartsen explosief toegenomen. Vorig jaar had liefst 41,1 procent van de aanvragers van een Riziv-nummer voor artsen een niet-Belgische opleiding genoten, voor tandartsen was dat 51,6 procent. Ter vergelijking: voor de Vlaamse gemeenschap ging het in 2015 om 16,1 procent (artsen) en 35,3 procent (tandartsen).

Niet onbelangrijk: artsen met een buitenlands maar gehomologeerd diploma kunnen in ons land relatief vlot een Riziv-nummer krijgen en zich hier vestigen om in een praktijk of ziekenhuis te werken. Voor Belgische geneeskunde- en tandheelkundestudenten gelden evenwel quota. Om niet met een teveel aan (tand)artsen te zitten, moeten zij dus een toelatingsproef doorstaan.

Het zijn niet enkel noorder- en zuiderburen die zich in België vestigen, maar de jongste tijd ook steeds meer Zuid- en Oost-Europeanen, zo blijkt. CDH-Kamerlid Catherine Fonck verzamelde op basis van Oeso-tabellen cijfers voor 2014, toen ging het om 69 Fransen, 69 Nederlanders, 90 Roemenen, 115 Italianen en verder ook een behoorlijk aantal Spanjaarden, Grieken en wat Bulgaren.

‘Het quota-systeem zadelt onze eigen Belgische jongeren op met een handicap, en dat is discriminerend’, meent Fonck. Ze roept minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) op om een taalexamen in te voeren - wat Europa toelaat - én om de kwalificaties van buitenlandse (tand)artsen beter te verifiëren. ‘De Vlaamse en Franse gemeenschap kibbelen steevast over de verdeelsleutel, maar hier hebben we allemaal belang bij. Het moet gedaan zijn met het uitrollen van de rode loper voor mensen met een buitenlands diploma.’

Fonck is niet de eerste die het fenomeen aanklaagt. In de zomer trok ook Marc Moens, voorzitter van de Belgische Vereniging van Artsensyndicaten, in deze krant aan de alarmbel (DS 12 juli). Ook Kamerleden van andere partijen ondervroegen De Block al over het onderwerp, de minister verwijst consequent naar het vrij verkeer binnen de EU.

Bron: De Standaard, 8/12/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161207_02614395

Eigen mening:
Toen ik dit artikel begon te lezen had ik hier geen probleem mee. Ik dacht dat dit toch een goeie zaak was voor België, omdat de scholen in het buitenland misschien beter zijn en dat komt dan toch goed uit voor ons. Nadat ik aankwam aan een van de laatste alinea's veranerde ik toch wel van gedacht. Dit kan ervoor zorgen dat artsen of tandartsen met een beglisch diploma heel moeilijk aan werk geraken. Plus ik heb ooit ergens gelezen dat België toch wel een van de beste scholen bevat. Dat kan er ook voor zorgen dat meer en meer jongeren die opleiding in België niet meer gaan volgen, omdat ze er toch van overtuigd zijn dat ze niet opkunnen tegen degene met een buitenlands diploma. Ik vind dat ze eerst de belgische artsen en tandartsen een kans moeten geven. Tuurlijk mogen ze nog buitenlandse artsen of tandartsen aannemen, maar ze mogen niet overdrijven.

Laatst aangepast door lena.g*rardts : 8th December 2016 om 12:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.