actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2012, 09:06
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Pubers uit internaat misbruikten jongere leerlingen

LEOPOLDSBURG - In het internaat en opvangcentrum Den Heuvel in Leopoldsburg hebben kinderen uit het bijzonder onderwijs bij een vertrouwenspersoon in april-mei 2011 negentien meldingen gedaan van seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen leerlingen. Het gaat om schokkende feiten. In een aantal gevallen misbruikten pubers jongere slachtoffers.

Dat schrijven Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen zaterdag.

Den Heuvel maakt deel uit van Zonneweelde, een basisschool voor bijzonder onderwijs in Lommel. Kinderpsycholoog Pascal Aarts uit Hamont, toen als zorgverlener verbonden aan Zonneweelde, kaartte de problematiek aan en wou ten gronde een oplossing.

Maar Aarts kreeg naar eigen zeggen tegenwerking vanuit de hiërarchie van de instellingen. De man nam in november 2011 ontslag. Hij spreekt van schuldig verzuim.

Verschillende personen, onder wie ex-personeelsleden, bevestigden aan de kranten dat het foutliep bij Den Heuvel. Het parket van Hasselt bevestigt dat er klachten zijn ingediend in verband met Den Heuvel. Bij een deel van de klachten loopt het onderzoek nog, bij andere klachten is dat al afgesloten. Meer details geeft het parket niet vrij.

Volgens het Gemeenschapsonderwijs (GO) en de betrokken scholengroep Limburg Noord van het GO zijn er ‘grondige maatregelen genomen'. Zo zijn er onder meer twee daders ‘verwijderd' van de instelling. Maar er is bijvoorbeeld ook één ouderpaar dat tot op heden nooit ingelicht werd over de feiten die hun kind overkomen zijn.

Bron : http://www.standaard.be - zaterdag 17 november 2012, 07u31

Eigen mening
Ik zag deze ochtend de titel op de voorkant van de Gazet Van Antwerpen staan toen ik de krant uit de brievenbus haalde en mijn spontane reactie was dan ook "allee weeral en geval van kindermisbruik" want de laatste tijd hoor je niets anders meer. Ik heb het artikel dan gelezen op de site van de standaard kwestie om het te vergelijken met het artikel in de GVA. Veel verschil was er niet want de feiten zijn de feiten. Enkele van deze feiten waren het tonen en betasten van geslachtsonderdelen op het toilet of tijdens de gymnastiekles, vulgaire praat, rokken optillen bij meisjes, enz. Dat de kinderpsycholoog( Aarts) tegenwerking kreeg van binnenuit vind ik toch nog wel het strafste. Weeral de zoveelste "doofpotoperatie", ik vraag me zelfs af hoeveel gevallen er zo nog verzwegen blijven. De kinderen in dergelijke school zijn natuurlijk een makkelijk slachtoffer maar zo natuurlijk vind ik dit toch niet. Voor de ouders van de slachtoffers is het niet makkelijk hier mee om te gaan, ergens elders zou je je kind van internaat laten veranderen maar de meeste ouders hebben geen andere oplossing omdat hun kind nergens anders terecht kan. Er zouden ondertussen maatregelen genomen zijn in de betrokken scholengroep. Ik hoop dat dit wel degelijk het geval is, zodat de ouders van slachtoffers toch weer een beetje gerust kunnen zijn, want gerust kunnen zijn is tegenwoordig iets heel zeldzaam in onze maatschappij!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2012, 17:20
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
Zulke artikels leiden inderdaad tot sterke verontwaardiging. Je hoort de laatste tijd heel veel dingen over seksueel misbruik en ook meer en meer in de directe omgeving van de scholen. Of het nu door leerlingen of andere betrokkenen is, het slachtoffer blijft altijd met het leed achteraf zitten. Het is goed dat er ingegrepen wordt, maar vaak is dat veel te laat of veel te weinig. Ik denk dat het vanuit onze functie vooral belangrijk is om bij dergelijke situaties signalen op te vangen. Natuurlijk is dit geen gemakkelijke zaak. Misbruik is een complex gegeven waarbij zeer veel mensen de schuld vaak bij zichzelf leggen, vooral kinderen. We worden als leerkracht niet concreet voorbereid om met dergelijke situaties om te gaan, maar we moeten wel openstaan om signalen op te vangen, hoe groot of klein deze ook zijn. Men voorkomt natuurlijk liever dan men geneest. Een goede preventie en een wakend oog is daarbij een must.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.