actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2012, 09:03
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Vlaamse regering voert armoedetoets in

BRUSSEL - De Vlaamse regering voert een armoedetoets in. Voortaan gaat ze bij elke beslissing na of mensen met een laag inkomen er niet door benadeeld worden. Dat bericht De Morgen.


‘De toets moet systematisch nagaan of de nieuwe regelgeving geen maatschappelijke uitsluiting genereert en armoede creëert, wat nu te weinig gebeurt', zegt Vlaams minister van Armoedebestrijding Ingrid Lieten (SP.A) in de krant. De regering keurt de eerste stap, de zogenaamde ‘quickscan', in januari goed. ‘Die quickscan onderzoekt de impact van maatregelen op eenoudergezinnen met jonge kinderen, de meest kwetsbare groep.'

Naargelang het resultaat volgt een diepgaande analyse. De coördinatie komt in handen van minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois (N-VA). Het is niet de bedoeling dat individuen of organisaties een klacht kunnen indienen als ze menen dat de armoedetoets niet wordt gerespecteerd.

Na Ierland wordt Vlaanderen de tweede Europese regio die een armoedetoets invoert.

Vandaag leeft 15 procent van de Belgen in armoede. Van de jongeren in steden is 24 procent werkloos.

Bron: De Standaard, 29/12/2012

Motivatie:
Ik vind dit een goed idee, aangezien de dag van vandaag zoveel belgen in armoede leven moeten er wel maatregelen genomen worden. Toch vraag ik me af of dit daadwerkelijk zal gebeuren. De belgische politiek belooft vaak veel maar voert uiteindelijk weinig uit.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2012, 16:52
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik vind dit ook een zeer goed idee. De mensen met de laagste inkomens zijn vaak diegene die zwaar getroffen worden. Door te testen of ze door bepaalde maatregelen niet in de armoede komen is heel goed. Op deze manier kunnen er dan misschien bepaalde beperkingen komen op maatregelen die ze oorspronkelijk wilden invoeren. Het enige dat ik me nog afvraag is of deze armoedetester wel efficiënt zal gebruikt worden, en dat men er echt rekening mee houdt. Ik hoop alleszins van wel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th December 2012, 21:09
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Vlaamse regering voert armoedetoets in

Ik vind dit ook een goed idee. Er leven al zo veel mensen in armoede. Het is goed dat er met hen rekening wordt gehouden bij nieuwe beslissingen. Deze mensen kunnen bij veranderingen immers nog dieper in de armoede geraken.
Of deze armoedetest daadwerkelijk op een goede manier zal worden uitgevoerd en of er met de resultaten veel wordt gedaan, is natuurlijk af te wachten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th December 2012, 12:26
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Het is inderdaad wel positief dat de overheid bereid is om meer rekening te houden met mensen die in armoede leven aan de hand van deze toets. Maar net zoals de vorige reacties, stel ik me vragen bij de efficiëntie van de armoedetoets. De overheid kan de nieuwe beslissingen wel altijd aftoetsen, maar of er daadwerkelijk rekening gehouden wordt met de resultaten, is iets helemaal anders.
Bovendien vind ik niet dat ze zich te veel mogen focussen op mensen met armoede. De toetsen mogen dus geen nadelen hebben voor de inwoners die niet tot die armoedeklasse behoren.
Als de armoedetoetsen dus op de juiste manier toegepast worden, kunnen ze volgens mij wel effectief zijn en beslissingen die de overheid neemt positief beïnvloeden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.