actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2012, 08:45
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Identiteitskaart opnieuw 3 euro duurder

De prijs van een elektronische identiteitskaart gaat met 3 euro omhoog, nog maar eens. ‘Het strafste is vooral dat de regering deze maatregel doodzwijgt', zegt N-VA-Kamerlid Ben Weyts, die de prijsverhoging ontdekte in de lange lijst begrotingsmaatregelen.
In 2004 kostte een papieren identiteitskaart nog ongeveer 4 euro. Op dit moment betaal je voor de nieuwe, elektronische identiteitskaart al zo'n 15 euro, en volgens N-VA-Kamerlid Ben Weyts komt daar nu nog eens 3 euro bij.

‘Een van de begrotingsmaatregelen is blijkbaar het schrappen van het voorziene federale budget van 5 miljoen euro voor identiteitskaarten. Eronder staat te lezen dat ‘als gevolg daarvan de prijzen van de identiteitskaarten in die mate worden verhoogd'.

Weyts rekende voor dat die beslissing de prijs van een identiteitskaart met nog eens 3 euro opdrijft, naar zo'n 18 euro.

‘Het feit dat deze prijsverhoging ook heimelijk wordt doorgevoerd, doet toch vragen rijzen. Vorig jaar, toen beslist werd de levensduur van de elektronische identiteitskaart van 5 naar 10 jaar op te trekken, was anders nog plechtig beloofd dat er geen prijsverhoging zou volgen.'

Weyts: ‘De vraag rijst hoeveel heimelijk verzwegen belastingverhogingen er de komende weken nog naar boven komen. Premier Di Rupo zou beter open kaart spelen en een eerlijk en volledig overzicht geven.'

Het nieuws van de prijsverhoging komt er bovendien net op het moment dat het Rekenhof de elektronische identiteitskaart heeft gebuisd. De mogelijkheden van die kaart worden niet of amper benut: het gebruik ervan via kaartlezers blijft erg beperkt, aldus het Rekenhof.

‘In acht jaar tijd betalen we nu vier keer meer voor onze elektronische identiteitskaart dan voor het papieren model, zonder dat er veel voordelen aan verbonden zijn', aldus nog Weyts.

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: www.destandaard.be
zondag 16 december 2012

Eigen mening:
Het hebben van een identiteitskaart is verplicht in ons land. Dat deze binnenkort 3 euro meer zal gaan kosten, zal niemand blij maken. Maar aangezien de verplichting, zal ook niemand er iets tegen kunnen doen. Zoals altijd zullen de burgers wel opdraaien voor de financiële crisis. Zelf heb ik nog geen enkel voordeel ondervonden van deze elektronische identiteitskaart.
Ze is sterker dan de papieren versie, dat is het enige wat zeker een feit is.
Als dit een budget van 5 miljoen euro oplevert voor de staat, dan is die 3 euro per burger natuurlijk niet zo veel geld. Maar de regering kan wel eerlijk zijn in hun verklaringen. Waarom dit doodzwijgen als we er binnenkort allemaal mee te maken krijgen? Het is nu maar te hopen dat het geld dat zo vrij komt voor iets zinvol zal gebruikt worden!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2012, 11:11
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Het ergste van al is nog dat het eigenlijk gewoon verzwegen wordt. Op zich kan je zeggen, die 3 euro, wat maakt dat nu uit. Op zich is dat niet zo heel veel, maar tel alle kosten maar eens op die de laatste 5 jaar verhoogd zijn, en dan komt die 3 euro toch ook maar weer bij in dat totaalbedrag. Ze zouden ook eens moeten stoppen met beloven "Neenee, de prijzen gaan we niet verhogen". Het is niet de eerste keer dat ze zoiets zeggen en dat uiteindelijk blijkt dat het toch wordt gedaan. Net zoals Lieselot al aangeeft is het verplicht en kan niemand hier onderuit. Dan is het natuurlijk gemakkelijk om veel geld te verzamelen. Iedereen die 3 euro moet betalen, dan kom je toch al aan een aardig bedrag. Ik denk dat als ze iedereen op voorhand hadden verwittigd, het misschien iets minder erg had geweest, maar nu kom je het weer plots te weten dat je 'weeral meer moet betalen'
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2012, 12:03
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Is er eigenlijk een reden voor het opdrijven van de prijs? Dat de prijs van een elektronische identiteitskaart hoger is dan die van een papieren, kan ik goed begrijpen. De prijsverhoging nu is echter puur om extra geld in de bodemloze put van onze begroting te steken.
Zoals ook in het artikel staat aangegeven, heb ik zelf nog maar weinig voordelen van deze elektronische kaart opgemerkt. Het enige positieve eraan is dat het bankkaartformaat gemakkelijker is om in je portefeuille te steken... Als ik mij moet identificeren voor het ingeven van de belastingen of om iets te betalen, doe ik dat via mijn token en niet via een elektronische kaartlezer.
Het klinkt dan misschien egoïstisch, maar als ik ergens extra voor moet betalen, als is het 'maar' drie euro, dan wil ik ook wel waar voor mijn geld krijgen!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th December 2012, 13:13
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Digitaal rijbewijs kost 20 euro

Wanneer u binnenkort een nieuw rijbewijs gaat halen, dan zal dat niet meer op het bekende papier zijn. Het nieuwe digitale rijbewijs zal in de vorm van een bankkaart zijn, al zal het geen chip bevatten. Het rijbewijs zal wel ten minste 20 euro kosten. Dat meldt de technologiewebsite ZDNet.

Qua inhoud zal er geen verschil zijn tussen het oude en het nieuwe rijbewijs. De enige aanpassing zal het formaat zijn. Dat zal nu een 'bankkaart' worden, maar zonder chip. Hierdoor volgt België nu ook de Europese regelgeving. Zetes, hetzelfde bedrijf dat de digitale identiteitskaarten maakt, zal ook de nieuwe rijbewijzen maken.

Vergoeding
De prijs van het nieuwe rijbewijs is door de ontslagnemende regering vastgelegd op twintig euro. Daarbij mogen de gemeentes ook nog eens een extra vergoeding vragen voor de afhandeling. De prijs ligt dus een stukje hoger dan de oude rijbewijzen, maar dat zou komen door hogere productiekosten en het feit dat de prijs al jaren niet meer werd geïndexeerd.

Databank
Van het bedrag gaat iets meer dan 5 euro naar de leverancier. Het overige geld, een kleine 15 euro, gaat integraal naar de overheid. Die zal dat geld besteden aan de nieuwe gecentraliseerde databank van rijbewijzen. (sg)

Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...t-20-euro.dhtml

Eigen mening:
Ik heb dit artikel hier gepost omdat het aansluit bij voorgaand artikel. Dit artikel dateert van oktober 2011 maar is toch een zeer actueel thema. In het voorjaar van 2013 moeten namelijk alle gemeenten in ons land starten met de aflevering van deze elektronische rijbewijzen. Concreet zullen ze verdeeld worden bij het hernieuwen van de identiteitskaarten, die eveneens voor tien jaar geldig zijn. In principe zullen alle Belgen dus ten laatste in 2022 een rijbewijs in bankkaartformaat op zak hebben. De aansluiting bij het vorige artikel is namelijk dat deze nieuwe invoer niet kosteloos is.
Voor de nieuwe rijbewijzen zal er minimum twintig euro neergeteld moeten worden. Daarnaast hebben de gemeenten ook nog eens de mogelijkheid om daar kosten boven te zwieren.
Van deze twintig euro gaat er slechts vijf euro naar de leverancier. Gevolg? Vijftien euro rechtstreeks in het laatje van de overheid! Waarom de vernieuwing weer nodig is? Nog wat meer inkomsten verwerven bij de burgers...
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th December 2012, 22:11
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Ik vind het niet kunnen dat de overheid voor verplichte documenten als een identiteitskaart en een rijbewijs zo veel geld aanrekent. Ik begrijp dat de productie geld kost, maar als we enkel dat moesten betalen, zou de prijs nog meevallen. Ook vind ik het onbegrijpelijk dat de overheid besluit de prijsopvoering voor identiteitskaarten te verzwijgen. Zulke zaken komen toch altijd aan het licht, zoals nu het geval is, en dit maakt de burgers enkel maar 'kwader'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.