actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2011, 17:56
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
Jongeren opgepakt na gewelddadige overval op juwelier

Jongeren opgepakt na gewelddadige overval op juwelier

De Brusselse politie heeft een jongeman van 20 jaar en een minderjarige van 16 jaar kunnen oppakken die op 25 maart een Lakense juwelier hadden overvallen. Die laatste heeft volgens het parket al bekentenissen afgelegd en is doorverwezen naar de jeugdrechter. Zijn meerderjarige kompaan is voor de onderzoeksrechter geleid.

De overval op de juwelier in de Fransmanstraat vond op 25 maart plaats, net voor 11.00 uur. De twee daders waren de zaak binnengestapt en gedroegen zich normaal tot de jongste plots een bus pepperspray bovenhaalde en daarmee de juwelier bedreigde. Die sprong weg en vluchtte naar de lokalen achter de winkel.

Ondertussen had de oudste overvaller een vuurwapen bovengehaald en een schot afgevuurd. De juwelier haalde daarop zijn eigen wapen en schoot zelf tweemaal terug, tot zijn wapen blokkeerde. De overvallers profiteerden daarvan om hem te overmeesteren, waarna ze hem nog verschillende klappen met een hamer gaven. De twee stalen vervolgens voor zo'n twee kilo aan gouden juwelen, ter waarde van 70.000 euro en gingen er vandoor.

De bewakingscamera's van de juwelierszaak hadden het hele gebeuren gefilmd en het is op basis van die beelden dat de twee overvallers geďdentificeerd en opgepakt zijn.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...p-juwelier.aspx

Mening: Het is niets nieuws dat criminele feiten steeds op jongere leeftijd worden uitgevoerd. Bij dit soort artikels stel ik mij de vraag of er sprake is van groepsdruk, een kick of een noodzaak. Het is goed dat men nu het onderzoek kan starten en de daders zullen gestraft worden. Toch is het een spijtige zaak als je op je 16 al wordt veroordeeld voor een overval. Maar.. eigen schuld dikke bult, toch?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2011, 10:04
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Het is inderdaad zoals Elissa zegt. Het is jammer dat jongeren al op zo'n jonge leeftijd een overval plegen. Maar je hoort het steeds meer dat jongeren overvallen of andere zware misdrijven plegen. Mijn grootste vraag is dan, wat kan hier de oorzaak van zijn? Het kan zoals Elissa zegt groepsdruk zijn, maar ik denk dat ouders en de opvoeding hier ook veel mee te maken hebben. Als kinderen een goede thuis hebben, en er wordt naar hen omgekeken denk ik dat jongeren al minder snel in staat zijn zulke dingen te doen. Soms denk ik dat het een schreeuw om aandacht is vanuit de jongeren. Maar het kan ook zijn, dat de jongeren het geld nodig hebben omdat ze thuis in armoede leven en geen andere uitweg meer zien dan stelen. Het is volgens mij een zeer complexe materie, maar wel een waar onderzoek naar gedaan moet worden. Ik denk dat men op deze manier het fenomeen ook beter gaat begrijpen en hier dan ook daadwerkelijk iets aan kan doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.