actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2011, 10:14
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Eén op acht holebi's slachtoffer van agressie

Eén op acht holebi's slachtoffer van agressie

Eén op de acht holebi's wordt uitgescholden, beledigd of bedreigd omwille van zijn of haar geaardheid. Dat blijkt uit een studie van het Steunpunt Gelijkekansenbeleid, schrijft De Morgen vandaag.
Minister voor Gelijke Kansen Pascal Smet.
Minister voor Gelijke Kansen Pascal Smet. © belga
Vlaamse holebi's spelen vaker met zelfmoordgedachten en brengen die meer in de praktijk dan hetero's. Ze kampen ook vaker met depressies. Omdat discriminatie een trigger kan zijn voor psychologische problemen onderzocht het Steunpunt Gelijkekansenbeleid op verzoek van minister van Gelijke Kansen Pascal Smet (sp.a) in welke mate holebi's ongelijk behandeld worden.

Beledigd, bedreigd
Ruim een derde van de 2.397 bevraagde respondenten zegt dat ze het afgelopen halfjaar uitgescholden of beledigd zijn. Bijna een op de vijf kreeg te maken met bedreigingen. Volgens een op de acht had die agressie te maken met hun geaardheid.

"Alolochtone jongeren spelen zedenpolitie"
Minister Smet toont zich bezorgd over de felle homohaat bij allochtone jongeren. "Er is een kleine kern van voornamelijk Marokkaanse jongeren die voor zedenpolitie spelen. Vrouwen in korte rokjes, maar ook homoseksuelen, worden door hen hard aangepakt. We denken nu samen met politie, holebiverenigingen en de grote steden na over een manier om hen te bereiken." (belga/lb)

Bron: Het Laatste Nieuws
Datum: 14/05/2011

Mijn mening:

Ik vind het jammer dat mensen die anders zijn dan de anderen daar direct fout bekeken door worden. Opmerkingen hierover kunnen niet vermeden worden, omdat holebi's nog niet echt aanvaard zijn binnen onze maatschappij. Deze mensen bedreigen, dat gaat vind ik wel veel te ver. Die mensen hebben ook recht om hun geluk te zoeken, al is dat dan op een andere manier dan wij het gewoon zijn. Niemand hoeft hen daarvoor terecht te wijzen.

Ik begrijp anderzijds hoe het komt dat bijvoorbeeld Marokkaanse jongeren vinden dat ze moeten optreden. Bij de meesten van hun zit het machogedrag er echt ingebakken. Dat alles is natuurlijk zeker geen goedkeuring voor hun agressie. Als er moet ingegrepen worden moeten ze dat aan de politie overlaten, zij zijn daar bevoegd voor. Je eigen mening mag je hebben, maar je kan die ook voor jezelf houden.
14/05/11 09u06
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2011, 11:45
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
demorgen.be heeft ook met StuBru-presentator Sam De Bruyn gepraat over dit fenomeen.

"Het zijn die jongeren die als eerste schreeuwend hun ongenoegen uiten", zegt Sam De Bruyn, presentator bij Studio Brussel. Hij verkaste zelf van Antwerpen naar Gent nadat hij in de Scheldestad in elkaar was geramd toen hij in een flamboyante outfit een feestje verliet. "Homoseksualiteit wordt nu eenmaal niet door elke cultuur even goed aanvaard. Ze worden zo opgevoed, daarom is het probleem zo hardnekkig en moeilijk aan te pakken."

Ondertussen heeft De Bruyn een vel van teflon gekweekt tegen schuine grappen en scheve opmerkingen. "Ik heb ermee leren leven. Ik ga nooit hand in hand met mijn lief over straat. Eigenlijk is dat erg, maar het maakt de dingen zoveel gemakkelijker."

Ook al trouwen vrouwen nu met vrouwen en speelt er een jonge homo mee in de soap Thuis, het blijft volgens Mieke Stessens van holebivereniging Cavaria moeilijk om te aanvaarden dat je afwijkt van de norm. "Iedereen is in de ogen van de maatschappij hetero, tot je zelf het tegendeel bewijst. Holebi's blijven voor sommige mensen iets abnormaals, of iets vies."

Mijn mening:

Net zoals Lisa vind ik ook dat iedereen het recht heeft om gelukkig te zijn zonder terechtgewezen te worden. Maar ik zou nog wel iets willen aanhalen over de verwoording ‘anders-zijn’. Ik vind dat dit een negatieve connotatie heeft. Wat is ‘anders-zijn’ nu precies? En wat is gewoon en normaal dan? Is tegenwoordig niet iedereen uniek en anders dan ‘gewoon’? Dat vind ik toch een mooie gedachte.

Anderzijds brengt dit wel een nieuw probleem met zich mee. Doordat er geen specifieke rolpatronen meer zijn, gaan mensen sneller in stereotiepen denken om toch maar een persoon in een hokje te kunnen plaatsen. Die stereotiepen zijn volgens mij de grootste oorzaak van bovenstaand probleem. Iedereen die homoseksueel is wordt over dezelfde kam geschoren.
En hier kom ik terug op de allochtone jongeren. Zelf heb ik ook al vaker gemerkt dat ze voor zedenpolitie spelen. Ik stoor me hier mateloos aan omwille van de dubbele standaard die ze hanteren. Zij gaan meisjes die onkuis gedrag vertonen veroordelen, maar zelf mogen ze wel ‘abnormaal’ gedrag vertonen. Drugs gebruiken, losbandig gedrag, ruzie zoeken met de politie, alles en iedereen voor racist uitschelden, etc. Dit wil ik natuurlijk niet veralgemenen naar alle allochtone jongeren. Maar het zijn (vaak) juist die jongeren die voor zedenpolitie spelen, die zelf het niet al te nauw nemen met de waarden en normen.

Nog één ding zou ik graag kwijt willen. Ik denk dat homohaat vooral bij mannelijke jongeren en een oudere generatie voorkomt. Het niet kunnen begrijpen en nog in rolpatronen denken, lijken mij de grootste oorzaken.
Maar ik zou graag weten hoe anderen hierover denken. Ik heb het er al wel eens met vrienden over gehad, maar zij denken grotendeels hetzelfde als mij. Ook de homoseksuele mensen die ik ken, zeggen dat ze door meisjes beter begrepen worden.

Is er iemand die hierover ook zijn mening wil delen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2011, 20:05
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Ik heb zelf ook enkele homoseksuele vrienden en die zeggen ook dat meisjes hen beter begrijpen. Als ze uitgaan is dat vaak met meisjes of andere homo-jongens. Ik snap echt niet waarom mensen iets tegen homo's hebben. Zij doen toch helemaal niets verkeerd? Ze passen misschien niet in het rollenpatroon, maar dat rollenpatroon is in deze tijd ook niet meer hetzelfde als het vroeger was, dus waarom horen homo's daar dan ook niet in thuis?

Ik heb ook al vaak gemerkt dat relaties tussen meisjes veel makkelijker aanvaard worden. Bij mij op de jeugdbeweging zijn er 2 meisjes die een koppel vormen en zij kunnen net zo makkelijk intiem zijn in het openbaar als gewone hetero-koppels. Niemand stelt zich daar vragen bij. Als dit twee jongens zouden zijn, dan zou daar veel meer reactie op volgen en ik denk dan vooral reactie van mannen ...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2011, 12:45
Charlotte Wagemans Charlotte Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poederlee
Posts: 35
Holebi's zijn dezer dagen nog altijd een taboe wat ik eigenlijk niet snap. Ik snap ook niet goed wat mensen hier tegen hebben. Het past inderdaad niet in het klassieke rollenpatroon maar wat dan nog?! Iedereen heeft toch het recht om iemand graag te zien, ook al is het iemand van het zelfde geslacht. Het is niet omdat ze (volgens sommigen) een beetje anders zijn, dat ze dan 'het vuil van de straat' zijn he. Ik heb zelf ook vrienden die homo en lesbienne zijn. En dat zijn gewone mensen zoals alle andere mensen.

Ik verschiet er ook niet echt van dat het nu juist allochtone jongeren zijn die hierop zo fel reageren. Zij worden immers nogal klassiek opgevoed en in hun cultuur kan dit niet door de beugel dus...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2011, 18:44
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Agressie op holebi's

Een paar dagen geleden zei ik tegen een moeder van een 10 jarige dat kinderen wreed kunnen zijn tegen elkaar. Haar kind werd soms gepest en vertelde enkele verhalen. Ik zei haar dus dat kinderen wreed kunnen zijn tegen elkaar. Ik was fout. Ook jongeren en volwassenen zijn wreed tegen elkaar. Dus jammer genoeg kan ik niet zeggen dat het voorbij gaat. Mensen worden zelfs gepest om wie ze graag zien.

Stellen deze pesters zich nooit de vraag: waarom? of Ben ik zelf dan zo perfect? Pesten is meestal een vorm van jaloezie. Ik denk dat mensen die holebi's pesten gewoon jaloers zijn. Omdat zij niet kunnen zijn wie ze zijn. Omdat zij niet durven zijn wie ze willen zijn.

Jammer dat dit gebeurt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th May 2011, 20:49
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Die cijfers rond geweld tegen holebi’s ( zowel verbaal als non- verbaal) zijn spijtig genoeg niet in overeenstemming met het aantal klachten die de politie hiervan opmaakt. In 2010 zijn er maar 43 (!!)homofobe misdrijven vastgesteld door de politie. Bron: WJNH

De werkelijkheid is echter anders. Vaak gaan holebi’s die het slachtoffer zijn van homofoob geweld geen klacht indienen. Enerzijds komt dat door de schaamte die geweld met zich meebrengt, anderzijds omdat de straffeloosheid jegens homofoob geweld troef is.
Die straffeloosheid heeft vooral te maken met het gebrek aan sensibilisatie onder de politiekrachten zelf. Vooral in Brussel, waar men macho- types aanwerft omdat de politiekrachten daar nu eenmaal sterk in hun schoenen moeten kunnen staan. Diezelfde macho- types minimaliseren en/of klasseren de klachten meteen .

Ook op een andere piste is het duidelijk dat de straffeloosheid niet uitblijft. Juridisch kan er niet veel gedaan worden aan verbale agressie/ discriminatie, bewijs maar eens wie wat gezegd heeft.

De kern van de zaak is dus duidelijk: Sensibilisering zowel bij potentiële daders (preventie) als bij de arm der wet als bij de rechterlijke macht. En ere wie ere toekomt, onze huidige Minister van Binnenlandse Zaken ( Turtelboom, Open VLD) heeft dit begrepen ( lees de laatste ontwikkelingen inzake geweld tegen holebi’s).

Verder nog een persoonlijke aanvulling: Als holebi zijnde heb ik mij ondertussen al geïnformeerd over welke straatjes/pleintjes in Brussel een No-Go-Zone zijn voor ons. Riskeren we ons daar, riskeren we met geweld te maken te krijgen.
Het zijn vooral jongeren ( 10-18 jaar)van allochtone afkomst. Toch heeft dit niet zo zeer te maken met allochtonen en cultuurverschillen. Het gaat om onverdraagzaamheid in de hoogste graad wat voor ons, Westerlingen, ook niet vreemd is. Vaak gaan diezelfde Brusselse jongeren met iedereen in de clinch, voor éénder welke reden. Het zijn jongeren die volledig op het slechte pad zijn geraakt en geen greintje gevoel voor empathie/respect hebben.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein

Laatst aangepast door AVO : 15th May 2011 om 20:56.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.