actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd July 2014, 11:27
M*thias Vermeiren M*thias Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulle
Posts: 93
Vlaams exportproduct: 8,2 miljoen kilogram mest

Het voorbije jaar heeft Vlaanderen 34,8 miljoen kilogram stikstof uit dierlijke mest verwerkt. Daarmee blijft de hoeveelheid verwerkte mest in Vlaanderen stijgen. Dat blijkt uit een jaarlijkse peiling van het Vlaams Coördinatiecentrum Mestverwerking (VCM).
Sinds 2013 telt Vlaanderen 129 mestverwerkingsinstallaties. West-Vlaanderen neemt met 63 procent van de totale verwerking nog altijd het grootste aandeel op zich, al daalt haar aandeel wel. Antwerpen moet het met 14,5 procent doen met een tweede plaats, Oost-Vlaanderen en Limburg volgen met beide 11,5 procent.

Mestverwerking is nodig om overbemesting tegen te gaan. Europa heeft daarom strenge richtlijnen voor de hoeveelheid stikstof en fosfaat die een gewas mag krijgen. De verwerking levert kunstmest, mestcompost en herbruikbaar water op.

Ook de export van onbehandelde mest blijft toenemen. Dat komt doordat de export van ruwe varkensmest voor gebruik op landbouwgronden in het Nederlandse Zeeuws-Vlaanderen sinds 2010 is toegelaten. Bovendien is export vaak goedkoper dan verwerking. In 2013 steeg de export van ruwe varkensmest met 51 procent tot 1,7 miljoen kilogram. De export van pluimveemest steeg met bijna 20 procent tot 6,5 miljoen kilogram.

mening:
Overbemesting zorgt voor schadelijke gevolgen in ons klimaat. Dat Vlaanderen te samen 34,8 miljoen kilogram stikstof in 2013 heeft verwerkt zijn toch mooie cijfers. Ik zelf heb roots in de boeren stiel. Mijn grootouders waren melkboeren en mijn vader is een hobbyboer. Mijn vader stond er vroeger nooit bij stil welke gevolgen mest met zich mee hebben en hij zal niet de enige geweest zijn. Dat onze Vlaamse mest geëxporteerd mag worden is goed nieuws. Het is goed voor de economie en brengt een hele nieuwe markt met zich mee. Wie weet kunnen we nog verder exporteren dan de Nederlandse Zeeuwse-Vlaanderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd July 2014, 11:29
M*thias Vermeiren M*thias Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulle
Posts: 93
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.