actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th February 2012, 07:48
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Poederlee
Posts: 49
PS wil minimumtaks voor bedrijven

BRUSSEL - De PS wil een ‘minimumtaks' invoeren voor grote bedrijven die nu de belastingdans ontspringen.

Van onze redacteurs

Het duurt nog een volle week voor de begrotingsgesprekken echt beginnen, maar vicepremier Laurette Onkelinx (PS) geeft in een interview met De Standaard al een schot voor de boeg. Ze wil grote bedrijven als AB Inbev en Solvay, die in ons land zo goed als geen belastingen betalen, een minimumtaks opleggen.

‘Op een moment dat je van de bevolking grote inspanningen vraagt, valt het niet uit te leggen dat sommige grote bedrijven geen euro belastingen betalen. Ze gebruiken daarvoor perfect legale systemen en mogelijkheden, dat zal ik niet betwisten. Maar ik vind dat niettemin onrechtvaardig en zelfs ethisch niet te verantwoorden. Voor die bedrijven moet er een minimumbelasting komen.'

‘In ruil' is Onkelinx onder meer bereid om over verdere saneringen in het overheidsapparaat te spreken. ‘Als we nog kunnen snoeien, dan moeten we dat doen. Maar federaal zitten we wel stilaan op het bot.'

Van een verhoging van de btw wil de PS dan weer niet weten – ‘dat is slecht voor de economische groei'. Want ondanks de extra budgettaire besparingsronde wil de partij inzetten op een relance van de economie. Door alleen maar te saneren wordt die economische groei net geremd, vindt Onkelinx. ‘In het regeerakkoord is in middelen voorzien om vanaf 2013 kmo's te helpen om mensen aan te werven. Ze moeten dan bijna geen sociale bijdragen betalen voor de eerste drie aanwervingen. Dat gaat om 300 miljoen in 2013 en 600 miljoen in 2014. Die maatregel vroeger invoeren, dat houdt steek. Ook in de non-profit hebben we zo 40 miljoen klaarstaan. Het is niet enorm veel, maar het zou goed zijn als we dat vroeger kunnen invoeren.'

Oh ja, voor wie het de voorbije dagen nog niet gehoord heeft: aan de index wordt met de PS niet geraakt. Een indexsprong is even onbespreekbaar. on n'y touchera pas. Ik zal niet toestaan dat de mensen verarmen.'

Bron: http://standaard.be/artikel/detail....ikelid=B43MB12V
Mening:

Ik vind het niet meer dan correct dat deze grote bedrijven ook een belasting zouden moeten betalen. Zij hebben zeer grote winsten, waarop ze zo goed als niets moeten betalen, terwijl de werkende mens van zijn loon een belachelijk groot deel moet afstaan. Mensen mogen inderdaad niet verarmen door maatregelen die de regering wil nemen, dit zou enkel meer leiden tot stakingen, wantrouwen en ongeloof in die huidige regering. Misschien dat ze uiteindelijk eens moeten overgaan naar het inleveren van een deel van hun eigen loon? Ik vind dit schandalig hoog als je weet dat er mensen zijn die bijna niets meer overhouden en soms moeten rondkomen met 50-100 euro per maand als ze hun kinderen naar school willen laten gaan en hun rekeningen moeten betalen. Veel van deze mensen hebben het niet zelf gezocht van met zo weinig te moeten rondkomen; ziekte, onverwacht overlijden, echtscheiding,... of een combinatie van deze zaken zorgen er meer en meer voor dat mensen in armoedige situaties terechtkomen en vaak enkel in een neerwaartse spiraal.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th February 2012, 09:34
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Dit vind ik zelf ook een goede beslissing. Het is inderdaad zo dat de grote bedrijven heel weinig belastingen moeten betalen, omdat ze er via vele legale regeltjes onderuit kunnen. Maar het probleem is net dat die grote bedrijven die 'iets extra kosten' net wel kunnen veroorloven. Kleinere bedrijven, hebben daar meer moeite mee, dus als er toch nog geld nodig is, kunnen ze het inderdaad beter halen bij de grote bedrijven. Ik vind het wel goed dat ze gewoon een minimumtaks willen opleggen, en niet nog maar eens de belastingen verhogen. Dat is zeker slecht voor de economische groei. Hetgeen Onkelinx zegt begrijp ik zelf niet zo goed. Als ze het nu zo willen invoeren dat kmo's zo goed als de eerste 3 jaar niets moeten betalen aan sociale zekerheid, dan gaat dat hopen geld kosten, de bedragen staan ook vermeld in het artikel. Mijn vraag is dan, waar komt dit geld dan inneens vandaan en waarom werd deze regel dan nog niet eerder ingevoerd als ze toch het geld zouden hebben? Op zich is het inderdaad een goed initiatief, want het zou zeker de economische groei doen stijgen, ik heb alleen zo mijn bedenkingen bij de grote som geld die er mee gemoeid gaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.