actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2014, 11:55
Gwen.B*gaert Gwen.B*gaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Leopoldsburg
Posts: 26
'De belasting op 'imagoverlagende winkels' is vooral een teken van machteloosheid'

"Ze verlagen het imago van de stad." Dat is de motivatie van het Antwerpse stadsbestuur voor een nieuwe belasting op "slechte" winkels. Maar een zoveelste belasting is dweilen met de kraan open. Een meer fundamentele aanpak, in samenspraak met diverse overheidsorganen, is wel een passende remedie.

De stad viseert met name wedkantoren, internetcafés, videotheken, nachtwinkels, seksinrichtingen, shisha-bars (waar men een waterpijp kan roken) en 'club-vzw's'. Volgens schepen van Middenstand Koen Kennis (N-VA) kunnen die de commerciële leefbaarheid en uitstraling van een winkelgebied schaden. Wie zo'n nieuwe zaak wil beginnen, betaalt 6000 euro, en daar bovenop elk jaar een belasting van 1500 euro.

Zoals te verwachten stak meteen een storm van protest op. Nochtans heffen al 60 gemeenten en steden soortgelijke belastingen. Een 'gewone' winkelvergunning in Antwerpen is vandaag gratis.

En toch doet de belasting wat vreemd aan. Men kan uiteraard op alles belastingen heffen: de stad Brussel motiveerde in de jaren negentig een heffing op computers met de redenering dat computers banen kosten. Als het Antwerpse stadsbestuur een lijst van 363 "imagoverlagende" winkels heeft, rijst de vraag waarom daar niet tegen wordt opgetreden. Stel dat er inbreuken zijn op de arbeidswetgeving, fiscaliteit of voedselveiligheid, dan kan daar perfect iets aan gedaan worden.

Maar dat moet gebeuren samen met andere overheidsinstanties, en daar knelt het schoentje. De belasting is dan ook vooral een teken van de machteloosheid die gemeenten en steden ervaren in een snel veranderende wereld. Samenwerking met gewestelijke en federale (inspectie)diensten, laat staan met justitie, blijkt almaar moeilijker. De vraag wie welke verantwoordelijkheid heeft, blijft te vaak onbeantwoord.

Nochtans zitten de partijen van het Antwerpse bestuurscollege ook in de gewestelijke en federale regeringen. Zij zouden werk kunnen maken van een meer fundamentele aanpak, in plaats van de zoveelste belasting op te leggen.

Een andere bedenking is dat dat soort winkels, vaak door migranten uitgebaat, een opstap kan vormen op de sociale ladder. Het is beter dat kinderen hun ouders zien werken, dan dat ze die van een uitkering zien leven.

Bron: Knack - Trends.be
http://trends.knack.be/economie/fin...ion-515923.html
Datum: 4 december 2014

Mijn mening: Uiteindelijk is dit niet slecht volgens mij, want dit soort winkels komen tegenwoordig 'als paddenstoelen uit de grond'. "Ze verlagen het imago van de stad", vind ik wel een harde uitspraak. Uiteindelijk kan ik het me niet voorstellen als er geen nachtwinkel meer zou zijn, want als je nog snel iets nodig hebt en de winkel is dicht is dit de perfecte oplossing. Ikzelf kom er niet zo regelmatig, maar mijn vrienden nog wel. We zullen zien wat de toekomst zal uitwijzen wat betreft deze maatregel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.