actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2013, 11:53
brent.h*fmans brent.h*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2013
Locatie: zoersel
Posts: 20
Dienstencheques als extra loon

Dienstencheques als extra loon

Werkgevers moeten de mogelijkheid krijgen om dienstencheques uit te keren bovenop het loon. Dat zegt Federgon, de sectororganisatie van de dienstencheques. De politieke partijen reageren overwegend positief.
“Vandaag geven veel werkgevers maaltijdcheques aan hun werknemers. Dan moeten dienstencheques ook kunnen”, zegt Herwig Muyldermans, algemeen directeur van Federgon. “Daarmee zorgt de werkgever voor een beter evenwicht tussen het werk en het privéleven van zijn werknemers. Ook de loonkosten worden zo beperkt.”

Open Vld reageert enthousiast op het voorstel van Muyldermans. “Dit is een gezinsvriendelijk extralegaal voordeel én helpt om de dienstencheques betaalbaar te houden. Als dit voorstel realiteit wordt, kunnen werkgevers een deel van de kosten mee financieren”, zegt Vlaams Parlementslid Lydia Peeters (Open Vld).


Ook N-VA en sp.a vinden het voorstel van Federgon interessant, maar willen de financiële haalbaarheid ervan wel nog grondig natrekken. Enkel CD&V reageerde dinsdag afwijzend, omdat er volgens de partij al genoeg extralegale voordelen zijn.

Uit een studie van het arbeidsmarktbureau Hay Group blijkt intussen dat de Belgische salarisstijging in 2014 tot de laagste ter wereld behoort. Gemiddeld zullen de brutosalarissen in ons land volgend jaar met 2,1% toenemen. Dat is beduidend minder dan in de buurlanden.

bron: http://www.gva.be/nieuws/economie/a...extra-loon.aspx

eigen mening: Ik zie hier veel voordelen in. Als het financieel haalbaar is zie ik niet in waarom de maatregel er niet zou komen. Natuurlijk moeten de verschillende politieke partijen hierin nog wel een overeenkomst vinden en dat kan nog wel eventjes duren. Hopelijk kunnen de dienstencheques naast de maaltijdcheques komen te staan die er vandaag de dag al zijn voor werknemers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2013, 11:59
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Dit is zeker geen slecht idee en ik steun het zeker. Er zijn veel mensen die niet zo goed met geld kunnen omgaan en dan ook alles verkwisten voor ze het levensnoodzakelijke kunnen kopen zoals eten. Als we dan vast maaltijdcheques gaan krijgen zijn we genoodzaakt om deze op te doen aan eten en zullen mensen die niet zo goed kunnen omgaan met geld altijd reserve hebben voor het noodzakelijke.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2013, 23:14
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Ik ben net zoals de Brent en Gilles ook zeker te vinden voor het voorstel. Niet alleen zal de loonkost hierdoor worden onderdrukt, maar werknemers zijn ook beter gemotiveerd als ze extralegale voordelen verkrijgen van hun werkgever. Hierdoor zullen zowel werknemer als werkgever baat hebben bij deze maatregel. Ook is het een goed initiatief om de mensen die het moeilijker hebben wat betreft het beheren en spenderen van geld een duwtje in de rug te geven.
Een tweede argument dat ik zeker wil aanhalen, is dat steeds meer gezinnen bestaan uit tweeverdieners. In tegenstelling tot vroeger was het vaak de vrouw die het huishouden deed. Doordat haar taak voor een deel wegvalt, kan deze gecompenseerd worden met de dienstencheques. Hierdoor kan ze bijvoorbeeld een poetshulp inschakelen. Ik kan dus concluderen dat ik een voorstander ben, omdat in tijden van crisis het heel moeilijk is om werknemers te motiveren. Dit is bijgevolg zeker een stap in de goede richting.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.