actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2015, 17:33
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
“Vervang het woord miskraam door zwangerschapsverlies”

“Vervang het woord miskraam door zwangerschapsverlies”

Omdat het woord ‘miskraam’ voor de meeste vrouwen niet past bij hun gevoelens hierover pleit het Expertisecentrum Kinderwens Vlaanderen dat het vervangen wordt door ‘zwangerschapsverlies’. Dat heeft woordvoerster Shanti Van Genechten woensdag gezegd tijdens een persontmoeting in Leuven naar aanleiding van ‘Worldwide candle lighting day’ op 13 december. Die dag staat in het teken “van doodgeboren kindjes als sterretjes aan de hemel”.

Omdat het woord ‘miskraam’ voor de meeste vrouwen niet past bij hun gevoelens hierover pleit het Expertisecentrum Kinderwens Vlaanderen dat het vervangen wordt door ‘zwangerschapsverlies’. Dat heeft woordvoerster Shanti Van Genechten woensdag gezegd tijdens een persontmoeting in Leuven naar aanleiding van ‘Worldwide candle lighting day’ op 13 december. Die dag staat in het teken “van doodgeboren kindjes als sterretjes aan de hemel”.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151209_02012877

Mening: Ik kan begrijpen dat voor veel vrouwen die tijdens hun zwangerschap hun kind zijn verloren het woord 'miskraam' nogal hard klinkt. Als je het zou vervangen door 'zwangerschapsverlies' denk ik dat veel mensen ook meer gaan durven vragen naar de gevoelens van deze persoon.

Ik kan mij inbeelden dat het voor iemand zwaar is om je ongeboren kind te moeten verliezen tijdens de zwangerschap. Vaak is dat een periode van rouw voor de ouders. Om dan te spreken over een miskraam kan nogal hard klinken. Als iemand het woord 'zwangerschapsverlies' zou gebruiken, beschrijft dit volgens mij al een groot deel van de bijhorende emoties.

Bij mij geeft het woord 'zwangerschapsverlies' meer voeling met de persoon die dit meemaakt. Het woord 'miskraam' komt bij mij nogal afstandelijk en koud over. Daarom ben ik dus voor het idee om 'miskraam' te vervangen door 'zwangerschapsverlies'.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 9th December 2015 om 17:37.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2015, 08:54
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik sluit mij aan bij de mening van L*tte. Wanneer je spreekt over zwangerschapsverlies peil je meer naar de gevoelens van de ouders. Hierdoor gaan ouders misschien ook sneller erover beginnen spreken. Ik ben er van overtuigt, dat als je een kind verliest tijdens een zwangerschap, je er zo veel mogelijk over moet praten. Vaak komt er een extra druk te liggen op de relatie omdat ze niet met elkaar spreken.
Het woord miskraam komt inderdaad hard over en rond het woord heerst nog een redelijk taboe. Met het woord zwangerschapsverlies is het makkelijker om dit taboe open te breken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2015, 03:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation

Mag ik hier ook een mening over hebben, als MAN weliswaar? Die mening neigt dan wel richting 'onzin'... maar ik wil hierbij hoegenaamd geen afbreuk doen aan hoe vrouwen zich hierbij 'voelen'.

Kunnen we mss het 'correcte denken' (al dan niet bestempeld 'Politiek') achterwege laten waar we een kat een kat moeten noemen? 'Miskraam' is idd een allesbehalve fraai woord, maar het wordt dan ook gebruikt om een allesbehalve 'mooi' gegeven te labelen, en dan druk ik mij nog zacht uit! Een 'miskraam' zegt wat het is: een écht schandaal in termen van zowel het kind als de ouders, vaak om redenen van loutere 'malchance', 'moira', het 'slechte lot', maar desondanks een heel lelijk gegeven! En ja,soms 'overkomt' ons dergelijk 'slecht karma', en de redenen hiervoor zijn achteraf eigenlijk veeleer secundair.

Maar kan iemand mij hier dan uitleggen waarom we een inherent LELIJK en AARTSSLECHT fenomeen - dat we door de wetenschap gelukkig al ongelooflijk hebben kunnen reduceren - moeten gaan schoon praten met louter woorden? 'Zwangerschapsverlies'... kunnen we dan mss meteen niet deze term vanaf nu gaan gebruiken voor zoiets als abortus? Neen, want dan moeten we er m.i. het adjectief 'bewust' aan toevoegen... Dat lijkt me al redelijk vergaand, want zou het dan niet moeten staan tegenover zoiets als 'onbewust zwangerschapsverlies'? Neen dank u, laat het dan maar 'miskraam' blijven aub, weliswaar wansmakelijk en lelijk, maar dat is het wellicht ook 'in het écht'!!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 11th December 2015 om 04:05.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th December 2015, 09:25
c*rolien.vandenlangenbergh c*rolien.vandenlangenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2015
Locatie: Malle
Posts: 17
“Vervang het woord miskraam door zwangerschapsverlies”

Ik vind dit een beetje dubbel. Ik kan begrijpen dat het woord 'zwangerschapsverlies' minder "hard" klinkt dan het woord 'miskraam'. Ik begrijp ook dat ze dit woord liever gebruiken om een delicaat onderwerp als dit aan te kaarten bij de ongelukkige ouders. Toch denk ik dat er op zich niets mis is met het woord 'miskraam'.
Ik ben van mening dat ze het woord niet meteen moeten veranderen maar dat de personen die het onderwerp willen aankaarten zelf in staat moeten zijn om te kiezen welk woord ze gebruiken in die context.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.