actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2015, 13:30
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Pasgeboren Vlaamse jongen wordt 80, meisje 83 jaar

Pasgeboren Vlaamse jongen wordt 80, meisje 83 jaar

Een Vlaamse jongen die in 2013 geboren is heeft een levensverwachting van 79,1 jaar, die van een meisje bedraagt 83,7 jaar. Daarmee staan de Vlamingen op de vijfde plaats in de Europese Unie.

Een Vlaamse jongen die in 2013 geboren is heeft een levensverwachting van 79,1 jaar, die van een meisje bedraagt 83,7 jaar. In 2004 was dat voor een jongen nog 77,2 jaar, voor een meisje 82,5 jaar. Met de huidige levensverwachtingen staan Vlamingen op de vijfde plaats in de Europese Unie. De Vlaamse vrouw eindigt zelfs op de vierde plaats. Alleen Italiaanse, Spaanse en Franse vrouwen doen beter, maar mannen doen het met een elfde plaats op 28 iets minder goed. Dat blijkt uit de sterftecijfers die Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) dinsdag heeft bekendgemaakt.

In 2013 stierven 61.063 mensen in Vlaanderen, 678 meer dan in 2012. "De koude maanden maart en april vorig jaar, volgend op een uitzonderlijk lange griepepidemie, zitten daar voor veel tussen", zegt Heidi Cloots, data-analist bij het Agentschap Zorg en Gezondheid. De stijging in absolute cijfers is logisch door de vergrijzing van onze bevolking. Maar laten we die vergrijzing buiten beschouwing, dan is er door de jaren heen een geleidelijke daling merkbaar van de sterftegevallen.

Volgens minister Jo Vandeurzen plukken we de vruchten van betere medische verzorging en de betere screening van de bevolking voor gezondheidsrisio's zoals borstkanker, baarmoederhalsskanker en dikkedarmkanker. "Daarnaast zijn er de campagnes die de bevolking stimuleren om gezonder te gaan leven", onderstreept minister Jo Vandeurzen. "Daarvoor zijn ook nieuwe strategische actieplannen in de maak voor 'Middelengebruik' en voor 'Voeding en Beweging'." (Belga/JH)

Bron:http://www.knack.be/nieuws/belgie/p...mal-630545.html

Eigen mening: Het is mooi dat wij ons als Vlaming op de 5de plaats zien staan in de lijst val alle Europese landen. Dat wilt zeggen dat onze levensstijl en onze leefwereld gezond is. Ik denk ook dat dit ligt aan de goede, vooruitstrevende gezondheidszorg in ons land, ik kan me bedenken dat in vele landen, de gezondheidszorg veel minder goed is dan bij ons. Ook denk ik dat ons voedsel als maar van betere kwaliteit is, dat er minder slechte producten aan toegevoegd worden. Wat dus maakt dat we gezonder leven en dus ouder worden.

Laatst aangepast door simon.s*olders : 1st December 2015 om 13:36.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2015, 16:08
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vlamingen worden ouder

Net zoals Simon vind ik het goed nieuws dat Vlamingen zo goed scoren en dat we steeds ouder worden. Ook zou ik dit, net als Simon al aanhaalde, vooral verklaren door de toenemende kennis in de gezondheidszorg en de verbetering van de kwaliteit van onze voeding. Er wordt ons op het hart gedrukt wat het belang is van gezonde voeding en voldoende beweging. Al van jongs af worden jongeren wegwijs gemaakt naar een leven met gezonde gewoonten. Een gezonde levenswijze is de basis van een gezond en langer leven. Tachtig jaar vind ik ook een mooie leeftijd. Sommigen voelen zich op deze leeftijd nog zestig jaar, anderen voelen zich ouder dan dat ze zijn. Dit heeft verschillende oorzaken, zowel fysiek als psychisch. Daarom vind ik het ook belangrijk om bejaarden op beide vlakken op te volgen en hen zo snel mogelijk door te verwijzen wanneer er alarmsignalen optreden. Langer leven is één ding, een gelukkig langer leven hebben is nog iets anders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.