actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2016, 21:31
Robin.C*bbaut Robin.C*bbaut is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Booischot
Posts: 69
De nacht waarin ministers Jambon en Geens bijna ontslag namen

Ministers van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) en Justitie Koen Geens (CD&V) boden woensdagavond hun ontslag aan nadat in de nasleep van de aanslagen van dinsdag heel wat blunders aan het licht kwamen. Maar hoe verliep die avond en nacht? Een reconstructie.

Minister van Binnenlandse Zaken Jambon: "Wat moet ik hiermee doen, Charles? Ik geef mijn ontslag."

Premier Michel: "Dat gaat niet. Ik wil dat niet."

Jambon: "Zeg me dan hoe we dit oplossen. Ik wil mijn verantwoordelijkheid niet ontlopen."

In de Lambermont, op 500 meter van de ravage in metrostation Maalbeek, zitten Michel en Jambon tegenover elkaar. Het is woensdagavond, rond middernacht. Jambon heeft even tevoren met Michel gebeld. Hij is aangeslagen, hij wil hem onder vier ogen spreken. Jambon beseft dat dit geen gewone politieke crisis is; hij vreest dat er koppen rollen. Het land is in een collectieve rouw gedompeld. De zoektocht naar een zondebok is volop gaande. Hij wil de guillotine voor zijn. Als iedereen ziet dat het stront is, moet je niet wachten tot die van uw voeten druipt, redeneert hij.

Meteen na hun tête-à-tête start Michel een belronde langs partijvoorzitters en ministers. Vooral de partijvoorzitters van CD&V en N-VA, Wouter Beke en Bart De Wever, hangen lang met elkaar aan de lijn. Alleen dat feit markeert al de ernst van de situatie. Normaal gezien spreken ze amper met elkaar.

Al snel blijkt dat Jambon en justitieminister Geens ofwel samen moeten opstappen, ofwel allebei aanblijven. Geens is even bereid als Jambon om te vertrekken. De twijfel is groot. De rest van het artikel kan u lezen in de Plus zone van De Morgen.

Bron: De Morgen, 25/03/2016, 9u40 (door TP/JVH/RW/ADB
http://www.demorgen.be/binnenland/d...namen-b01580be/

Eigen mening:
De vraag hier is of het noodzakelijk is dat een minister ontslag moet nemen nadat er gebleken is dat er blunders werden gemaakt bij de politie, ambassade, ... Moet er een zondebok gevonden worden voor deze verschrikkelijke terreurdaad? Ik vind persoonlijk van niet. De echte schuldigen zijn de terroristen. Schakel er één uit en een andere zal zijn plaats innemen. Ontslag nemen in deze situatie zou onverantwoord zijn. Er is inderdaad veel onduidelijkheid over vele zaken en wie er nu een fout heeft gemaakt. Een minister van Justitie of een minister van Buitenlandse Zaken kan niet weten welke informatie op ambassades en dergelijk toekomt. De ministers doen goed werk en kennen hun job goed. Andere personen hun plaats laten innemen op dit moment zou geen goed idee zijn. Belangrijk is nu om uit te zoeken waar het fout is gegaan en om de diensten veel beter op mekaar af te stemmen zodat dergelijke zaken niet meer kunnen gebeuren in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.