actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2016, 12:20
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Landuyt: 'Ik steun het idee van Crombez, maar kiezen doe ik nog niet'

Landuyt: 'Ik steun het idee van Crombez, maar kiezen doe ik nog niet'

Bij de SP.A is een regel in de maak om het cumuleren tegen te gaan: voorzitter John Crombez wil burgemeesters, schepenen en OCMW-voorzitters laten kiezen tussen hun zitje in het parlement of hun sjerp. De burgemeester van Brugge, Renaat Landuyt, weet niet wat hij zou doen, ook al staat hij achter het principe.
Landuyt hoeft sowieso nog niet te kiezen voor 2019, wanneer de volgende gemeenteraadsverkiezingen achter de rug zijn. De regel die Crombez wil invoeren, moet overigens nog worden goedgekeurd op het partijcongres. 'Maar ik verwacht niet dat het partijbureau hem daarin zal tegenhouden. Hij is als voorzitter verkozen op dat onderwerp, het is een wervend onderwerp voor onze leden.'

Op zich vindt Landuyt het principe achter het idee lovenswaardig: in het parlement plaatsmaken voor nieuw talent. 'Maar ik vind het een beetje spijtig zoals het wordt voorgesteld. Alsof Bonte (de burgemeester van Vilvoorde, red.) of Vanvelthoven (de burgemeester van Lommel, red.) talent hebben tegengehouden. Dat vind ik een beetje onrechtvaardig. Zij zijn er gekomen dankzij hun harde en goede werk in het parlement. We kunnen maar hopen dat de nieuwe regel effectief nieuw talent op het voorplan brengt en dat we over twintig jaar dezelfde discussie kunnen voeren.'

Landuyt betreurt ook 'het generieke' van de regel. Die zou sowieso gelden voor alle burgemeesters van gemeenten met meer dan 20.000 inwoners en schepenen en OCMW-voorzitter van gemeenten met meer dan 30.000 inwoners. 'Ik zou het liever praktisch bekijken, geval per geval', stelt hij.

Niet voor het geld

Waarvoor zou Landuyt kiezen: het parlement of Brugge? 'Ik hoef nog niet te beslissen en weet het dan ook nog niet. Momenteel is mijn hoofdtaak het burgemeesterschap (hij zetelt ook in het Vlaams parlement, red.).'

Zou zo'n decumulatie geen financiële aderlating zijn? 'Ook dat vind ik een verkeerde voorstelling van het idee. Die sfeer van jaloersheid die zo gecreëerd wordt. Niemand van ons doe dit voor het geld, de regels van cumul zijn zo opgesteld dat we hier geen financiëel voordeel uithalen.'

Bron: De Standaard (01/03/2016)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160301_02157699

Mijn mening: Ik zou zelf ook niet weten wat ik moet kiezen, in het parlement kan je zaken bereiken die verandering brengen voor Vlaanderen of geheel België, maar als burgemeester kan je voor verandering voor je inwoners zorgen. Het is afhankelijk van het principe dat je hanteert, doe je liever veel voor je inwoners of pak je het liever groots aan? Ik denk wel dat het een goed idee is, omdat er zo meer nieuwe gezichten en nieuw talent in het parlement terecht komt waardoor er misschien wel eens belangrijke zaken kunnen veranderen. Al vind ik dat het wel een zware keuze is die wordt voorgelegd en dat men er goed over moet nadenken. Want wat als men een verkeerde beslissing heeft gemaakt? Men heeft voor het parlement gekozen, maar men krijgt spijt en wil liever terug burgemeester zijn, dicht bij zijn inwoners staan? Ik denk dat er nog goede regels moeten worden bedacht voor men dit effectief kan invoeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.