actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2015, 09:43
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
Vluchtelingen moeten naar aftandse gebouwen

Vluchtelingenwerk Vlaanderen stelt de kwaliteit van opvangplaatsen in vraag.

De kwaliteit van sommige opvangplaatsen in ons land wordt in vraag gesteld. Volgens onder meer Vluchtelingenwerk kunnen asielzoekers in mensonwaardige omstandigheden terechtkomen.

De ministerraad heeft gisteren beslist dat acht gemeenten verantwoordelijk zijn voor de extra opvang van 2.500 asielzoekers. Lubbeek, de gemeente van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA), vangt 300 vluchtelingen op. Daarnaast onthalen Bredene (330 vluchtelingen), Dendermonde (144), Diksmuide (235), Zwijndrecht, Spa (400), Jalhay (550) en Kelmis (200) vluchtelingen. Daarnaast zal ook Defensie zowat 2.000 extra opvangplaatsen voorzien, vooral in oude kazernes. De sites in Bredene, Jalhay en Spa zijn tijdelijk.

Maar intussen stelt onder meer de burgemeester van Zwijndrecht, André Van de Vyver (Groen), zich heel wat vragen over de kwaliteit van een kazerne waar de vluchtelingen terechtkomen. "De vluchtelingen komen hier terecht in Fort Sint-Marie, een oude en bouwvallige zeemachtkazerne die is aangevreten door betonrot. Ik vraag me af hoe ze daar mensen in waardige omstandigheden kunnen laten verblijven. Toch keurde Fedasil het goed."

Uitgeleefde kazernes
Ook Els Keytsman van Vluchtelingenwerk toont zich bezorgd over de plaatsen waar asielzoekers terechtkomen. "Wij vangen signalen op dat ze worden opgevangen in uitgeleefde kazernes, met daken die lekken, en in tenten waarvan we ons afvragen of ze de mensen genoeg beschermen tegen de winter die er straks aankomt."

Staatssecretaris Francken zegt dat het niet eenvoudig is om geschikte plaatsen te vinden om asielzoekers onder te brengen. "Als Fedasil aangeeft dat het mogelijk is om alle plaatsen zo in te richten dat ze voldoen aan de nodige kwaliteitsnormen, dan moet ik daarop vertrouwen. Vaak is het allemaal heel basic, maar het is dat of op straat leven. En dan ben je pas echt niemand. We zullen onderzoeken of de situatie in Zwijndrecht zo erg is als de burgemeester zegt. Als dat zo is, dan gaat het niet door."

Bron:
(2015). Vluchtelingen moeten naar aftandse gebouwen. Geraadpleegd op 31 oktober 2015 via http://www.demorgen.be/buitenland/v...ouwen-b8da2c90/

Mening:
Mijn mening over dit artikel is heel eenvoudig. Zolang de vluchtelingen hier in België onderdak en voedsel krijgen, is er geen enkel probleem. Ik snap dat sommige mensen zeggen dat deze omstandigheden niet goed doen aan aan de ultieme menselijke ontplooiing van deze vluchtelingen, maar is er geen andere oplossing. We kunnen het ons niet veroorloven om voor elke vluchteling een sociale woning met verwarming en een bed te voorzien. Net zoals staatssecretaris Francken zegt: het is dit of op straat leven, en dan pas ben je niemand. Dit wanneer we in ons achterhoofd moeten houden dat er nog steeds ontelbare arme mensen zijn, die wel op straat leven. Arme mensen van ons eigen land, Belgische mannen en vrouwen die geen kazernes toegewezen krijgen. Naar mijn mening toe zijn deze kazernes dus goede (tijdelijke) opvangplaatsen. Deze vluchtelingen mogen überhaupt blij zijn dat ze hier, in België, onderdak krijgen en mogen verblijven.

Laatst aangepast door Annelore.V*rbruggen : 31st October 2015 om 09:58.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.