actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2013, 09:53
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herselt
Posts: 56
'Allochtoon' verdwijnt uit Amsterdam

De termen 'allochtoon' en 'autochtoon' moeten verdwijnen uit Amsterdam. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders beslist. Volgens de gemeente zorgen de termen ervoor dat de twee groepen tegen elkaar worden opgezet.
Door het besluit van het college van burgemeester en wethouders moet het Amsterdams overheidspersoneel in de toekomst de afkomst vermelden van de inwoners van Amsterdam.

De gemeente haalt de mosterd voor het besluit in de Verenigde Staten. Daar wordt gesproken over 'latijns-Amerikanen' en 'afro-amerikanen'. De gemeente Amsterdam wil dat er in de toekomst dus gesproken wordt over Marokkaanse Amsterdammers of Turkse Amsterdammers.

Het initiatief voor het besluit kwam van de Partij van de Arbeid (PvdA). 'Die tegenstelling past niet bij de missie van de gemeente Amsterdam, die er voor alle Amsterdammers wil zijn', stelt de partij in een mededeling.

Bron: De Standaard
13/02/2013

Allemaal goed en wel dat ze een voorbeeld nemen aan de VS, maar daar heb je wel een kleinere variatie aan allochtonen als in amsterdam. Als je bij elk individu naar zijn afkomst gaat verwijzen zorg je er ook nog eens voor dat je eigenlijk de integratie tegenwerkt door hen steeds specifiek te wijzen op hun afkomst i.p.v. het algemene 'allochtoon' te gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th February 2013, 14:25
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Geen allochtonen meer in Gent

Geen allochtonen meer in Gent


BRUSSEL - ‘Amsterdam schrapt het woord allochtoon', las de Gentse schepen van Gelijke Kansen, Resul Tapmaz (SP.A) gisterochtend in de krant en daar ging zijn primeur. Gent wil het woord namelijk ook schrappen, al een tijdje. De datum ligt al vast, het schepencollege (SP.A-Groen-Open VLD) is het er al over eens, de vakbonden, Unizo, de VDAB, de culturele sector, en de middenveldorganisaties van de etnisch culturele minderheden zijn geraadpleegd, net als het Minderhedenforum en de Universiteit van Gent.



Wat moet er dan eigenlijk nog gebeuren?

‘Nu is er een principieel akkoord dat we het woord allochtoon niet meer gaan gebruiken, we zijn het eens, we gaan het ondertekenen, maar het is nog niet ondertekend. Hoe dan ook ligt het vast dat we op 21 maart met een academische zitting in het stadhuis en een manifestatie in het stadscentrum formeel afscheid nemen van dat woord.'


Wat gaat er precies veranderen?

‘We gaan de term “allochtoon” schrappen uit het bestuursakkoord (waar het woord 15 keer voorkomt, in de adjectiefvorm ‘allochtone', red.) en naargelang de context vervangen door etnisch-culturele minderheden, Gentse Turken, Gentse Marokkanen, nieuwkomers, Bulgaren, zoals ook het Minderhedenforum adviseert.'

‘Inhoudelijk verandert er niets aan dat bestuursakkoord, we blijven de problemen bij naam noemen en aanpakken. Het is niet omdat we een bepaald woord niet meer gebruiken, dat alle samenlevings- en integratieproblemen opgelost zijn of dat we gaan doen alsof ze opgelost zijn.'


Schrapt u het woord allochtoon alleen in het bestuursakkoord?

‘We zouden het woord liefst helemaal niet meer gebruiken, maar soms kun je niet anders. Soms is het decretaal bepaald dat je in een subsidieaanvraag het woord “allochtonen” moet gebruiken om een doelgroep te omschrijven. We hopen natuurlijk dat dat op termijn ook aangepast wordt.'


Wat is er mis met dat woord?

‘Het betekent dat iemand of een groep mensen er niet bij hoort. En dat klopt niet, niet in Gent. Het is kwetsend om mensen allochtoon te noemen. Het is stigmatiserend. Als je iemand een Gentse Turk noemt, zeg je gewoon iets extra over zijn afkomst.'


Bent u zelf dan vanaf 21 maart geen allochtone schepen meer?

‘Ik ben dat nooit geweest. Ik ben een Gentse schepen. Als iemand iets anders beweert, schort er iets aan zijn denkbeelden. Ik heb mij daar nooit door aangesproken gevoeld. Het is wel vervelend als iemand je allochtoon noemt.'


Is Gent de eerste stad die dit doet?

‘Ik hoor dat er in Brussel gelijkaardige plannen zijn. Ik was blij verrast toen ik las dat Amsterdam het doet.'

‘Eigenlijk wilden wij – niet alleen het stadsbestuur, maar ook de vakbonden, Unizo, de VDAB, de Gentse culturele sector en de middenveld*organisaties uit etnisch-culturele minderheden – dat volgende week aankondigen. Maar ik denk dat dit een beter moment is.'


DS, 14-02-2013 (Wouter Woussen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.