actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2012, 15:45
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 67
"Ik wil fietsen, maar ik voel me niet veilig."

LONDEN - Vorig jaar kwamen zestien fietsers om in het Londense verkeer. Het trieste cijfer geeft campagnes voor fietsveiligheid in Groot-Brittannië momentum.
Van onze correspondente

in het Verenigd Koninkrijk

Groene fietsbanen op de weg, soms zelfs volledig afgescheiden fietspaden. Fietsers in Camden zouden zich al snel een beetje veiliger kunnen wanen dan elders in de Britse hoofdstad, maar die illusie duurt nooit lang. Ook al wil je het razende verkeer op Camden Road -'death mile' in de woorden van een lokaal raadslid- vermijden, niemand ontkomt aan de gevaarlijke kruisingen van deze belangrijke verkeersader.

De witte 'spookfiets' vastgeklonken aan het hek op de hoek van Camden Road en St.Pancras Way, vormt een wrange waarschuwing voor iedere passerende fietser. Hier belandde de Poolse studente Paula Jurek (20) vorig jaar onder een vrachtwagen die links afsloeg. Het was het tiende ongeluk op deze kruising in drie jaar tijd, dit keer met fatale afloop.

Drie dodelijke ongelukken in november, twee op een rotonde in Bow in Oost-Londen op de 'fietssnelwegen' die de fietsende burgemeester Boris Johnson heeft aangelegd en een bijna fataal ongeluk in Zuid-Londen, waar een journaliste van de krant The Times tijdig vanonder de wielen van een vrachtwagen kon worden bevrijd, hebben op tragische wijze de campagne voor fietsveiligheid momentum gegeven.

'Het is tijd dat er iets gebeurt', zegt Christopher Hedley (61) die al sinds 1973 met de fiets naar het werk gaat. Hedley wacht samen met bijna tweeduizend andere fietsers op het startschot voor een protesttocht langs het parlement aan de vooravond van het parlementaire debat over de kwestie. Het is het eerste fietsveiligheidsdebat sinds 1996, terwijl het aantal fietsers exponentieel is toegenomen de laatste tien jaar. Tussen de gele jackjes steekt een spandoek uit: 'Ik wil fietsen, maar ik voel me gewoon niet veilig'.

De demonstratie is een initiatief van de krant The Times, die begin deze maand met veel publiciteit haar eigen campagne Cities fit for cycling startte. De krant pleit onder andere voor sensoren op vrachtwagens om fietsers te detecteren, het heraanleggen van de vijfhonderd gevaarlijkste kruisingen (de burgemeester is een evaluatie begonnen), een maximum snelheid van 20mijl in de bebouwde kom en meer geld voor fietspaden en training. Fietsveiligheid moet een onderdeel worden van het rijexamen.

'De veiligheid is iets verbeterd, maar het is nog steeds niet veilig genoeg', zegt Hedley. 'Elke dode is er een te veel, we kunnen dit niet laten gebeuren', luidt zijn motivatie om zich aan te sluiten bij de protesttocht. Londen is nog niet het 'fietsparadijs' dat het volgens de burgemeester moet worden.

Premier Cameron betuigde zijn steun aan de fietsveiligheidscampagnes. 'Wie fietst, zeker in een drukke stad, weet dat hij elke keer zijn leven waagt', zei Cameron. Zelf ging die, tot hij premier werd, met de fiets naar het parlement. Maar meer dan de reeds beloofde 13miljoen euro voor fietslessen voor kinderen en 18miljoen voor veiliger fietsroutes, lijkt er niet in te zitten. De minister voor Transport kijkt vooral naar 'de private sector om met geld en initiatieven te komen'.

Maar het gaat niet alleen om veiligere kruisingen, sensoren voor vrachtwagens of meer training, zegt Hedley. 'Iedereen moet meer oog hebben voor verkeersveiligheid. Veel mensen misdragen zich in het verkeer, fietsers rijden zelf door het rood en veel voetgangers kijken evenmin uit.'

bron: standaard.be
Eigen mening: Heel erg dat mensen te bang zijn om te fietsen, maar ik ben al in hartje Londen geweest en één ding weet ik zeker: geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om daar op een fiets te stappen. Echt heel gevaarlijk verkeer, dus ik zou ook de metro nemen of een ander alternatief. Ik vraag mij ook af hoe ze mensen bewuster gaan maken van het gevaar, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.