actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2016, 09:44
Ben.v*rlinden Ben.v*rlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 69
Na 4 jaar verbouwingen: dit is de nieuwe Elisabethzaal in Antwerpen

Van wat eens de Koningin Elisabethzaal was is enkel de voorgevel blijven staan. Achter die negentiende-eeuwse gevel gaat voortaan een concertzaal schuil die de vergelijking met de absolute wereldtop kan doorstaan. De nieuwe concertzaal wordt vanavond ingespeeld door deFilharmonie, het symfonisch orkest van Vlaanderen dat er een nieuwe thuisbasis vindt. Eind 2013 viel de hamer voor de oude concertzaal. Afgeleefd en niet meer te redden was het onverbiddelijke verdict. De Koningin Elisabethzaal ging tegen de vlakte. Achter de beschermde gevel, het enige onderdeel dat bleef staan, verrees de voorbije drie jaar een volledig nieuw complex dat voortaan als Elisabeth Center Antwerp door het leven gaat. Een project met een prijskaartje van 86 miljoen euro. Absolute blikvanger is het nieuwe concertgebouw dat plaats biedt aan 2.000 muziekliefhebbers. Een ontwerp van het Britse architectenbureau SimpsonHaugh & Partners die om een perfecte klank te bereiken de handen in elkaar sloegen met Kirkegaard Associates uit Chicago, een wereldautoriteit op het gebied van akoestiek. Waar de vroegere zaal amper 6 op 10 haalde wat akoestiek betreft doet de nieuwe versie met een score van 9,3 een stuk beter. Daarmee komt de Koning Elisabethzaal op hetzelfde niveau als gelijkaardige zalen in Amsterdam, Wenen en Boston. Maar omdat ook het oog wat wil kozen de architectenteams voor een gedurfd ontwerp waarin de nieuwe zaal, die op 500 funderingspalen steunt, als een gigantische schoenendoos boven de grond zweeft. In het gebouw zit meer dan 2000 ton staal verwerkt, het podium alleen al is goed voor 1663 vierkante meter massief parket. Nu is het aan het grote publiek om de Koningin Elisabethzaal nieuwe stijl te ontdekken. Dit eerste jaar staan er 30 concerten gepland. Vanaf seizoen 2017/2018 seizoen gaat de bezetting fors omhoog naar 45 concertdagen en 100 repetitiedagen.

(bron: De Morgen 25/11/2016 http://www.demorgen.be/fotografie/n...erpen-f1913e44/)

EIGEN MENING:

Het is fijn om te horen dat de zaal eindelijk klaar is. Ik vind dat het een prachtig resultaat heeft. De zaal ziet er geweldig uit. Er is dan ook veel geld en tijd in gestoken en dat mag ook wel vind ik. De zaal word veel gebruikt en staat in teken van de entertainment voor het volk. Daarom mogen de kosten wel wat meer zijn vind ik. De filharmonie heeft ook lang zonder een zaal gezeten. Het heeft lang in de Roma moeten repeteren maar nu mag het orkest eindelijk na 4 jaar terug naar zijn thuisbasis. Ik volg de activiteiten van het orkest en ik kijk er naar uit om de nieuwe zaal te mogen bezichtigen. Hij krijgt nu al heel veel complimenten uit het binnen- en buitenland. Volgens maakt de zaal ook veel kan op het winnen van een prijs voor de architectuur en structuur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.