actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2014, 09:40
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Waterfactuur stijgt meer dan verwacht

De afrekening op de waterfactuur zal nog sterker stijgen dan eerder aangekondigd. Dat komt door een koppeling tussen twee bijdrages die nu opduikt. Doordat de Vlaamse overheid meer doorrekent aan de verbruikers, zullen ook de gemeenten automatisch meer kunnen innen. Dat schrijft De Standaard vandaag.

Naast de vaste en variabele bijdrage per geleverde kubieke meter water staan er nog twee kostenposten op de waterfactuur: de gemeentelijke en de bovengemeentelijke saneringsbijdrage. In zijn regeerverklaring liet Vlaams minister-president Geert Bourgeois weten dat de inleg van de Vlaamse begroting hiervoor met 48 miljoen euro daalt, wat betekent dat de prijs op de waterfactuur voor de verbruikers zal stijgen.

Maar de Serv, de adviesraad van de Vlaamse werkgevers en werknemers, merkt op dat ook de gemeentelijke saneringsbijdrage in alle stilte vermeerdert. In artikel 16 uit het drinkwaterdecreet staat namelijk dat de gemeentelijke saneringsbijdrage niet hoger mag liggen dan 1,4 keer het tarief van de bovengemeentelijke bijdrage. Vier op de vijf gemeenten in Vlaanderen hanteren dat maximum en veel kiezen voor een automatische koppeling: als de bovengemeentelijke bijdrage omhooggaat, dan de gemeentelijke ook. Bij ongewijzigd beleid betekent dat nu een extra kostprijs voor de gebruiker van 58 miljoen euro.

Bron: De Morgen, Waterfactuur stijgt meer dan verwacht, 05/11/'14, http://www.demorgen.be/economie/wat...wacht-a2111954/

Eigen mening:

Naar mijn mening was het wel te verwachten dat onze waterfactuur meer zou stijgen. Door de meerdere kostenposten is het ergens logisch dat deze hoger ligt dan andere jaren. Wanneer er buiten de vast bijdrage per kubieke meter nog andere kosten worden aangerekend, zoals de gemeentelijke en de bovengemeentelijke saneringsbijdrage. Daarom is het ook niet meer dan normaal dat wanneer de bovengemeentelijke sanering omhoog gaat, dat de gemeentelijke sanering dat ook doet. Dit heeft als logisch gevolg dat onze waterfactuur in het geheel stijgt. Daarmee zeg ik niet dat ik het goed vind dat de prijzen van het water de lucht in gaan. Niemand vind het leuk om meer te betalen voor zaken die in het verleden goedkoper waren, maar ik zie achter deze verandering wel een heel logische verklaring waarbij niemand echt schuld treft. De stijging van de waterfactuur is voor mij dan ook louter een gevolg van structuren die zich moeten aanpassen aan de structuur die boven hen staat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.