actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2010, 10:50
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Prijzen voor grafconcessies lopen sterk uiteen

Prijzen voor grafconcessies lopen sterk uiteen

De prijzen voor concessies op kerkhoven in België lopen sterk uiteen. Gemeentes kunnen soeverein beslissingen nemen, waardoor de gehanteerde criteria voor het berekenen van de prijs zeer ondoorzichtig zijn voor de consument. Dat besluit het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisatie (Oivo) uit een analyse van de verschillende tarieven voor grafconcessies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Duurst in Leuven
Een inwoner van Vorst betaalt voor een concessie in volle grond met een looptijd van 50 jaar 2.082 euro. Een inwoner van Bergen moet daarvoor 725 euro op tafel leggen, terwijl het voor iemand van Ieper om een 'koopje' gaat (250 euro). De hoogste prijs geldt in Leuven, waar je 2.790 euro moet ophoesten.

Domicilie
Afhankelijk van de duur, de grootte van de concessie en het type graf kunnen de prijzen enorm verschillen, stelt het OIVO vast. Bovendien gelden verschillende tarieven afhankelijk of iemand al dan niet gedomicilieerd is in de gemeente waar het kerkhof zich bevindt. De prijzen worden verdubbeld, verdrievoudigd tot zelfs vervijfvoudigd voor mensen die niet in de gemeente wonen. Sommige gemeenten geven zelfs drie tarieven op: één voor inwoners, één voor niet-inwoners en één voor niet-inwoners die een groot deel van hun leven wel in de gemeente gewoond hebben.

Oproep tot gelijkvormigheid
Het Oivo betreurt het gebrek aan transparantie. Er moet meer gelijkvormigheid komen in de aanduiding en de bepaling van de prijs van grafconcessies, zo vindt het verbruikerscentrum. (belga/lb)

Bron: www.hln.be
Datum: 29/10/10 16u37

Eigen mening:
Is het niet een beetje overdreven om meer dan 2000 euro te betalen voor een rustplaats voor u geliefde? Oke, je hebt alles over voor die persoon, maar iemand begraven kost echt wel enorm veel geld.
Ik snap dat je moet betalen voor het stukje grond dat je eigenlijk van de gemeente overkoopt, maar om daar zo'n hoge prijs voor te vragen vind ik wel schandalig.
De kist, de grafzerk en de dienst zelf kosten ook al een hele boel geld. Dan heb je de herdenkingskaartjes en brieven nog niet eens...

Stel dat de overledene juist degene is die geld in het laatje brengt? Hoe kan dan een groot huishouden met enkel dat inkomen dit allemaal betalen?
Ik vind het echt erg dat de mensen die juist een dierbare zijn verloren nog zoveel geld moeten ophoesten ook. Gewoon een algemene prijs zou veel beter zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2010, 14:06
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Het kan nog erger, als je het graf wil laten verwijderen kost dit je nog eens geld.
Mijn grootmoeder wilde haar man zijn graf laten verwijderen omdat ze er toch niet naar toe kon omdat het nog altijd teveel pijn deed. En omdat de gemeente gevraagd had om bepaalde graven te verwijderen om plaats te maken.
Dus betaalde mijn grootmoeder 400-500euro om het graf te laten verwijderen. Zo kon ze ook gerust zijn dat het graf er niet onverzorgd bij zou liggen.
Er werd op het kerkhof aangehangen dat die bepaalde graven dus zouden verdwijnen in maart.
Donderdag was het grote paniek, mijn grootmoeder kreeg bezoek en dat bezoek meldde haar dat het graf er nog altijd lag! Dus mijn grootmoeder was in paniek dat mijn grootvader dan geen bloemen zou hebben op zijn graf met Allerheiligen. Dat hebben we natuurlijk opgelost.

Maar ik ben helemaal niet onder de indruk van de manier waarop deze gemeente werkt. Ze laten je betalen om een graf te verwijderen maar doen het dan niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.