actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2010, 10:14
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
30.000 gezinnen zonder verwarming

30.000 gezinnen zonder verwarming

Ongeveer 30.000 gezinnen in Vlaanderen zitten zonder verwarming of dreigen zonder verwarming te komen zitten omdat ze hun energierekening niet kunnen betalen. De OCMW's staan paraat want de wettelijke minimumlevering voor aardgas treedt pas op 1 december in werking.
Er werden dit jaar al 80.760 Vlaamse gezinnen door hun energieleverancier van de klantenlijst gehaald als gevolg van onbetaalde facturen, volgens de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Dat schrijft De Morgen. Die gezinnen kunnen alleen nog aankloppen bij Eandis en Infrax, die als sociale leverancier optreden voor gas en elektriciteit. Maar zo'n 30.000 gezinnen staan intussen ook bij die twee netbeheerders als wanbetaler geregistreerd en moeten het daardoor stellen met de minimumdienst van 10 ampère elektriciteit, maar geen aardgas.

Hun situatie is dramatisch, zeggen armoedeorganisaties. Doordat de gezinnen nu al zonder verwarming zitten, lijden ze bij de eerste winterprik al kou, want 10 ampère is niet eens genoeg om een elektrisch radiatortje te laten draaien. Een ander probleem volgens de hulpverleners, is dat heel wat gezinnen uit schaamte niet durven uitkomen voor hun energiearmoede.

Bron: www.destandaard.be

Mijn mening:
Ik was verbaasd over het grote aantal mensen dat zonder verwarming zit. Het verbaasde me vooral omdat ik me eigelijk niet bewust was van het feit dat ze je zo maar van elekriciteit en aardgas ontnemen als je niet goed betaald. Ik vind dat hier meteen een oplossing voor zou moeten komen gezien sommige mensen gewoon niet kunnen betalen vanwege hun armoede en omdat het nu al goed koud is. Ik ben het er niet mee eens dat deze mensen zouden moeten wachten tot 1 december, het is nu al te koud om zonder verwarming verder te kunnen vind ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2010, 12:19
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Komt de staat er niet in tussen? Zou het geen basisrecht moeten zijn dat ze niet doodvriezen. Nu is het nog wel niet zo koud dat je er al zware gevolgen kan hebben, maar hoe zit het wanneer de winter echt bezig is ?

Wanneer we over de echte arme gezinnen spreken die doppen, komen ze normaal gezien niet toe met het geld dat zij krijgen van de staat als ze dit 'slim' uitgeven ? Maar zoals gezegd, veel mensen durven al niet toegeven dat ze arm zijn, laat al staan hun rekeningen niet kunnen betalen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2010, 21:55
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Uit het artikel blijkt dat er voorlopig niemand tussen komt. Vanaf 1 december krijgen de gezinnen een minimumlevering van aardgas waar het OCMW voor zorgt. Hierdoor zouden ze met de ergste koude geholpen zijn.

Nu is de koude nog niet zo erg maar toch vind ik het niet menselijk dat die mensen tot dan moeten wachten voor ze verwarming kunnen opzetten!
En er zijn jammer genoeg maar toch duidelijk mensen die het geld er niet voor hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th October 2010, 18:12
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Jammer genoeg zijn er heel veel gezinnen die in deze situatie leven...
Eerlijk gezegd verschiet ik niet van dit hoge aantal.
Tegenwoordig is het leven zo duur, dat het niet meer dan logisch is dat dit aantal zo hoog is. Natuurlijk moet er wel onmiddelijk worden ingegrepen indien dit mogelijk is, zeker als het om basisbehoeften gaat. 1 december is dus echt wel te laat: het is nu al koud!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.