actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2010, 12:19
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 110
Smile Blondjes verdienen meer

Blondjes verdienen meer

Het is niet eerlijk, maar volgens onderzoekers van de universiteit van Queensland verdienen blondines gemiddeld meer dan hun bruinharige collega's.

Hoeveel zij meer verdienen? Gemiddeld 7 procent.
Blondines blijken ook vaker getrouwd met rijkere mannen, aldus de onderzoekers.
Bovendien verdienen mannen met een blonde partner zelf ook 6 procent meer dan collega's die een levensgezel hebben met een bruin, zwart of rood haar.

De onderzoekers stelden vast dat Britse blondines op een jaarsalaris van 22.000 pond tot 1.600 pond extra verdienen.
Lengte, gewicht en opleiding hebben volgens de onderzoekers geen enkele impact op het salaris.
De wetenschappers menen dat de combinatie schoonheid en blond-zijn de perceptie van een geringere intelligentie ruimschoots compenseert.

Bron: De Standaard online - 09 april 2010
Auteur: Jobat.be (wv)


Eigen mening:

Eigenlijk is dit niet eerlijk voor andere vrouwen die niet blond zijn. Volgens mij beïnvloed de schoonheid vaak de bazen van bedrijven waardoor zij blondines meer laten verdienen. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat brunettes of roodharige niet knap zijn.
Het lijkt me wel een mogelijke verklaring voor het feit dat blondines meer verdienen. Ik denk dat een mogelijke oplossing hiervoor is gewoon je haar blond laten verven.
Het kan er misschien voor zorgen dat ook niet blondines toch evenveel verdienen als hun blonde collega's.
Toch vindt ik 7% wel veel. Ook dat hun echtgenoten 6% meer verdienen dan hun collega's is wel een vreemde vaststelling.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2010, 13:29
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Absoluut niet eerlijk...
Het is ten eerste al vals dat mannen meer verdienen dan vrouwen met hetzelfde beroep. (Dat verscheen onlangs in één van de artikels.)
Dat men nu ook binnen eenzelfde geslacht nog eens een opsplitsing gaat maken tussen blondines (of ermee getrouwd zijn) en niet-blondines, gaat er wel helemaal over.
Ik zou mijn haar absoluut niet laten verven, moest ik daardoor meer verdienen. Het is gewoon een onredelijke vorm van discriminatie die van de baan moet geholpen worden...
Ik kan me trouwens niet inbeelden dat het hier om schoonheid gaat. Zouden dan echt alle bazen de blondines knapper vinden dan vrouwen met een andere haarkleur? Er is volgens mij niet direct een opmerkelijk onderscheid (buiten dan de haarkleur ) tussen blondines en andere vrouwen...
Zo heeft het hele gedoe van "domme blondjes" volgens mij ook geen poot om op te steunen. Het is daarenboven nog eens in tegenspraak met dit artikel, want waarom zou men 'domme blondjes' meer betalen...?
Belachelijk dus...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th April 2010, 15:24
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Misschien is het wel zo dat blondjes zichzelf meer willen bewijzen t.o.v. de rest omdat ze heel hun leven lang geconfronteerd worden met dommeblondjesmoppen. Doordat ze zich meer willen bewijzen, gaan ze automatisch meer werken en in sommige sectoren dus misschien wel een aantal bonussen halen. Misschien is dat die 7% die zich hier uit? Meer drang naar competitie en overwinning en op die manier ook beter werk --> meer bonussen? Dan kan het ook over dezelfde job gaan dus dat zou mij eerlijk gezegd een logische verklaring lijken.

Misschien is ook het loonsverschil tussen mannen en vrouwen hiermee te verklaren? Vrouwen moeten op bevallingsverlof gaan (en kunnen ook nog borstvoedingsverlof nemen als ik me niet vergis?) en zullen volgens mij sneller geneigd zijn om eens een dagje vakantie te nemen voor de kindjes. Mannen zijn van nature veel competitiever en het is algemeen geweten dat mannen meer belang hechten aan hun carrière dan vrouwen. Dat brengt dan in sommige sectoren dan ook weer wat bonussen met zich mee. Hiermee wil ik NIET zeggen dat vrouwen minder werken dan mannen of minder belangrijk zijn dan mannen (voordat ik word uitgemaakt als seksist ): ze hechten op professioneel vlak misschien gewoon belang aan andere dingen. Althans, dat heb ik toch ook eens in een artikel gelezen.

Vergelijkingen tussen lonen gebeurt steeds op jaarbasis en dan krijg je logischerwijs verschillen. Als je een verklaring zoekt tussen de verschillen, ligt die volgens mij eerder in de gepresteerde uren dan in de haarkleur. Ik kan me niet inbeelden dat een manager zal zeggen "jij bent vrouw, jij krijgt 1 euro minder dan je mannelijke collega". Er zijn vakbonden genoeg die dat beletten. Het uurloon vergelijken lijkt mij een VEEEEEEL betere studie.

Laatst aangepast door Ivan.Verwerft : 9th April 2010 om 15:30.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th April 2010, 18:52
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Inderdaad oneerlijk, maar hoe Ivan het verklaart zou inderdaad wel een mogelijkheid kunnen zijn. Ik denk dat bazen ook vaak onderbewust een licht discriminerende keuze maken (bv. onderscheid mannen - vrouwen). Ik vraag me wel af hoe het komt dat mannen die getrouwd zijn met een blondine 6% meer verdienen? Bazen komen toch niet iedereen zijn vrouw keuren? En hoe komen onderzoekers aan deze cijfers? Het lijkt me nogal vreemd om bij iedereen in het bedrijf te vragen of ze getrouwd zijn met een blondine? Ik vraag me af of het haar laten blonderen wel degelijk een oplossing is, want vaak merk je het als haar gekleurd is, dus zou dit dan wel degelijk een loonssteiging met zich meebrengen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.