actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2016, 15:42
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Italië wil cultureel erfgoed beter beschermen tegen terreuraanslagen

De Italiaanse overheid wil na de terreuraanslagen in Brussel haar kunstschatten en monumenten en hun bezoekers beter beschermen. Tegen 2018 zal de regering in Rome 300 miljoen euro in veiligheidsmaatregelen voor de zowat 20 belangrijkste cultuurgoederen investeren. Er worden onder andere een groot aantal nieuwe metaaldetectoren en bewakingscamera's geïnstalleerd. Dat schreef de krant Corriere della Sera vandaag. Het aantal manschappen en carabinieri, die instaan voor de beveiliging van monumenten en musea, zal drastisch verhoogd worden.

Tot de sites, die door het ministerie van Cultuur voor het antiterreurplan zijn uitgekozen, behoren het Colosseum in Rome, de archeologische opgravingen van Pompeii, de Galleria dell'Accademia in Venetië, het Museum Capodimonte in Napels en het Palazzo degli Uffizi in Firenze. "Hier bij ons in de galerij is de aanwezigheid van militairen en carabinieri al duidelijk zichtbaar", zei Uffizi-directeur Eike Schmidt. "Ons museum ontvangt dagelijks duizenden bezoekers, alleen al op Paasmaandag hebben we 8.000 entrees geregistreerd".

Meer bijzonderheden over het plan wilde de secretaris-generaal van het ministerie van Cultuur, Antonella Recchia, niet bekend maken. "Als we alle details prijsgeven, dan is het plan niets meer waard".

BRON: De Morgen, Artikel: Belga, 29 maart 2016
http://www.demorgen.be/wetenschap/i...lagen-b9a17dbd/

Eigen mening:

Ik vind het een dubbel artikel, het is goed dat men hun cultureel erfgoed wil beschermen dat vind ik immers nodig ook naar de volgende generaties toe, maar ik vind het niet goed om welke reden. Het is spijtig dat er altijd een terreur daad of een ander ongeluk moet gebeuren alvorens mensen bereid zijn om actie te ondernemen om hun erfgoed, hun bevolking of de toeristen te beschermen. Het is zelfs spijtig dat we dit in de eerste plaats al moeten beschermen, maar dat is een heel andere discussie. Ik hoop dat het allemaal goed in werking zal gaan en dat de drastische maatregelen uiteindelijk niet nodig zullen zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2016, 18:42
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Italië wil cultureel erfgoed beter beschermen tegen tereuraanslagen

Ik kan me wel vinden in de mening van Anouk. Aan de ene kant ben ik een absolute voorstaander van de bescherming van cultureel erfgoed. Anderzijds vind ik ook dat de overheden (want dit geldt niet alleen voor Italië, kijk bijvoorbeeld naar de Syrische stad Palmyra) veel te laat in actie schieten. Er moeten eerst vreselijke dingen gebeuren vooraleer men beseft dat men de kunstschatten moet waarderen.
Zoals ik in een eerder gepost artikel al vertelde zijn kunstvoorwerpen of archeologische sites vaak het beeld of de uiting van een lange geschiedenis. Voor inwoners van een bepaald gebied kan deze geschiedenis fungeren als een identiteitsvormende factor. Het is een deel van wie ze zijn, het is hun trots. Het gevoel dat deze mensen moeten doormaken wanneer ze merken dat, na maanden of jaren van onrust en geweld, hun woonplaats en alles waarmee ze zich identificeerden, verwoest is, is onvoorstelbaar.
Als de overheid steeds gaat wachten met het veiligstellen van het erfgoed tot er een ramp gebeurd is, kan het wel eens te laat zijn. Men zou een soort van permanente 'Monuments Men' moeten 'installeren' die zich dan bezig zouden kunnen houden met de bescherming van het erfgoed. Om hiervoor een permanente ministerpost te installeren, is nu misschien overdreven, maar het oprichten van een commissie inzake de bescherming van artefacten en archeologische sites, zou volgens mij geen slecht idee zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2016, 07:32
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Italië wil cultureel erfgoed beter beschermen tegen terreuraanslagen

Ik snap dat Italië zijn erfgoed wil beschermen, zeker na de aanslagen in Brussel (omdat deze ook gericht zijn op heel Europa). Maar het plan is om 300 miljoen euro vrij te geven tegen 2018. 2018, dat is nog 2 jaar wachten. Hebben ze nog zo lang de tijd om alles beter te beschermen? Details willen niet meer gegeven worden omdat dan het plan niets meer waard is, maar ik heb toch mijn twijfels bij het plan. Ze zouden vandaag of morgen alles al beter moeten kunnen beveiligen, ook al zijn er geen centen voor, momenteel denk ik toch dat het volk en de toeristen betere beschermen moeten krijgen in heel Europa.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.