actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2010, 16:33
stef verbiest stef verbiest is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 26
Meer dan 300 doden na paniek op festival Cambodja

Meer dan 300 doden na paniek op festival Cambodja

Bij een festival in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh zijn maandag in de mensenmenigte zeker 378 mensen om het leven gekomen toen er paniek uitbrak. Meer dan 750 mensen raakten gewond.

Premier Hun Sen spreekt van de grootste tragedie die het land getroffen heeft sinds het moorddadige schrikbewind van de Rode Khmer in de jaren zeventig.

De doden vielen bij het gedrang op een brug die naar een klein eiland in de rivier Tonle Sap leidt. Op het eiland Diamant vond een concert plaats, ter gelegenheid van de laatste dag van het Waterfestival, een van de belangrijkste evenementen in het Cambodjaanse jaar.

Vooral vrouwen en kinderen omgekomen

Volgens getuigen ontstond er paniek toen enkele mensen in de drukte flauwvielen. Vele mensen werden onder de voet gelopen. De meeste dodelijke slachtoffers kwamen om door verstikking of inwendige bloedingen. Veel mensen sprongen ook in het water om aan het geduw te ontsnappen. Vooral vrouwen en jongeren kwamen om.

Naast de doden vielen er honderden gewonden. De ziekenhuizen worden overstelpt met slachtoffers van het drama. Ambulances reden urenlang heen en weer om doden en gewonden af te voeren. In het belangrijkste ziekenhuis van Phnom Peng, het Calmette hospitaal, werden patiënten in de gangen behandeld. Geschokte familieleden waren op zoek naar vermisten.

'Overal werd geroepen om hulp'

'Ik dacht dat ik ter plekke zou sterven. Degenen die sterk genoeg waren zijn ontsnapt, maar vrouwen en kinderen zijn omgekomen', zei Chea Srey Lak, een 27-jarige vrouw. 'Overal werd gegild en geroepen om hulp, maar niemand kon elkaar helpen. Iedereen zette het op een rennen.'

Premier Hun Sen kondigde voor donderdag een dag van nationale rouw af. Hij zei dat de overheid de nabestaanden voor elk omgekomen familielid omgerekend negenhonderd euro zal geven als tegemoetkoming in de begrafeniskosten. Voor elke gewonde wordt 180 euro uitgekeerd.

Naar schatting bezochten zo'n twee miljoen mensen het driedaagse festival in Phnom Penh, waarop het einde van het regenseizoen wordt gevierd.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101122_146 (geraadpleegd op 23/11/2010)


Eigen mening:


Maandagavond zijn er op het Waterfestival in Cambodja meer dan 300 doden gevallen. Hier mag je gerust spreken van een drama. Dit is weer zwaar te betreuren!
Ik hoop dat de slachtoffers zich sterk kunnen houden. Niet alleen de slachtoffers maar ook familieleden, vrienden, … wens ik veel sterkte toe. Dit is een gebeurtenis in hun leven die ze nooit meer zullen vergeten. Hun leven is totaal veranderd na dit akelig drama.

Ik hoop dat ik dergelijk voorval nooit mag meemaken. Maar er zijn genoeg dagen in een jaar dat je dat risico wel loopt. Denk maar aan een festival, concert, fuif, … . Hierover denk ik soms wel eens na. Wat als er op dat moment paniek uitbreekt? Je zit op dat moment als “een rat in de val”. Het moet verschrikkelijk zijn om machteloos staan toe te kijken hoe andere mensen vertrappeld worden en sterven, terwijl je zelf voor je leven aan het vechten bent.

Ik hoop dat niemand die ik ken zoiets ooit mag meemaken! Dit gun ik niemand!
Verder wens ik de slachtoffers in Cambodja nog veel sterkte toe en ik hoop dat ze snel weer de draad kunnen opnemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.