actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2010, 13:41
Jelle Eyselbergs Jelle Eyselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 45
Haïti weer op de vlucht: orkaan bereikt rampgebied

Haïti weer op de vlucht: orkaan bereikt rampgebied
05/11/10, 12u12

De inwoners van Haïti vechten weer voor hun leven. De tropische storm Tomas is sinds vannacht opnieuw een orkaan geworden en trekt op dit ogenblik over de Caraïben. Het al zo zwaar getroffen Haïti krijgt de komende dagen te maken met hevige wind en regen. Veel mensen moeten een nieuwe schuilplaats zoeken, omdat de tentenkampen niet veilig zijn. De voorbije uren viel zeker één dodelijk slachtoffer.

Ons lot ligt in de handen van God
Ave Lise Mesila

Sinds januari weet iedereen Haïti liggen. Het is één van de armste landen ter wereld en net dit gebied is dit jaar het favoriete speelterrein van moeder natuur. Eerst werden miljoenen mensen dakloos door een aardbeving en nu moeten de bewoners van de tentenkampen vluchten voor een orkaan.

"Bescherm jullie leven!", was de boodschap van president Rene Preval op de nationale radio. Hij roept de burgers van Haïti op een schuilplaats te zoeken, omdat Tomas rukwinden, vloedgolven en veel neerslag over de rampgebied zal storten. Volgens het Amerikaanse orkaancentrum zal Tomas de komende 24 uur nog versterken en pas over enkele dagen in kracht afnemen. Tomas was vorige week al even een orkaan en herwon die status in de buurt van Haïti en de Dominicaanse Republiek.

Ellendige nacht
De inwoners van Haïti maakten zich de voorbije uren op voor een ellendige nacht. "Bescherm de baby. We zien elkaar na de storm", zei Esnel tegen zijn vrouw terwijl ze in een vrachtwagen van de VN uit het vluchtelingenkamp van Port-au-Prince geëvacueerd werd. Families moesten afscheid nemen van elkaar, terwijl de hulpdiensten vrouwen en kinderen naar een schuilplaats brachten. Intussen vielen de eerste druppels van een mogelijke zondvloed die Tomas over de tentenkampen zal loslaten.

Tomas ligt op dit ogenblik ten westen van Haïti en brengt rukwinden van 130 kilometer per uur mee. Vooral de neerslag en mogelijke modderstromen zijn zorgwekkend voor Haïti. Er woedt ook een cholera-epidemie in het land en zo lijkt het rampjaar maar niet te eindigen. De aardbeving in januari eiste al een kwartmiljoen doden.

"Thuis" beschermen
"Ik blijf hier", zei Esnel terwijl hij de vrachtwagen in de verte zag verdwijnen. "Maar mijn vrouw en kind moeten vertrekken." Esnel blijft in het tentenkamp om het weinige dat hij "thuis" kan noemen te beschermen. Zijn gezin woont in een eenvoudige tent, zoals duizenden andere gezinnen in het kamp.

Het leven gaat door in Haïti, ook in de rampgebieden. Sylvania is acht maanden zwanger en zocht haastig haar bezittingen bij elkaar om het kamp te verlaten. "Ik verwacht een jongetje en hij zal er snel aankomen", zei de 22-jarige vrouw. "Ik weet niet waar ik heen ga, maar de internationale vluchtelingenorganisatie zegt dat we over drie dagen mogen terugkeren." Scholen, kerken en ziekenhuizen kunnen de komende uren ongeveer 100.000 mensen opvangen.

Veel mensen zullen de storm dus gewoon moeten doorstaan. "We hebben geen maatregelen getroffen. Ons lot ligt in de handen van God", zei Ave Lise Mesila vanuit haar tent. De Verenigde Naties bereiden zich voor op het ergste. Zo wordt vermoed dat de orkaan de cholera-epidemie in de kampen alleen maar erger zal maken. Al zeker 442 kwamen om het leven, 6.700 anderen zijn ziek.

Guantanamo
Orkaan Tomas teistert natuurlijk niet alleen Haïti. De waarschuwingen reiken tot in delen van de Bahama's en Cuba. In Guantanamo Bay kregen de gedetineerden eveneens de waarschuwing dat er een storm op komst is. Ze kregen een voorraad water en verpakte maaltijden, maar zullen volgens een woordvoerder geen gevaar lopen tussen de muren van de gevangenis. (gb)

Bron: www.demorgen.be

Eigen mening:
In Haïti hebben ze echt weinig geluk dit jaar. Tegen de aarde kunnen we echter nog niet op. Het land ligt in een regio waar vele orkanen over komen. Het is ook niet zo'n rijk land en dan nog. Rijke landen falen soms ook tegen natuurrampen, New Orleans in het achterhoofd houdend. Vluchten is het enige wat we kunnen doen en ergens vind ik dat ook terecht. Moeder aarde blijft ons nog steeds de baas. En ik weet dat dit gemakkelijk te zeggen is als je in een regio woont waar niet zo veel gebeurd. Ik heb ook respect voor hen die er mee te maken hebben en weten overleven, medelijden met hen die daar in falen. Maar tegen de aarde kunnen we toch niets beginnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2010, 13:53
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik vind het ook heel erg dat sommige mensen zoveel pech hebben terwijl anderen alleen maar geluk kennen. De mensen in Haïti zijn er wel degelijk die vaak tegenslag hebben. Maar zoals al gezegd, tegen Moeder Aarde kunnen we inderdaad niet veel doen. Als we dat nu wel zouden kunnen, zouden we zulke rampen kunnen voorkomen. Maar dat is nu helaas niet zo.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.