actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2010, 13:12
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Verstript nieuws moet jongeren lokken

BRUSSEL - De grootste krant van Japan, de 'Yomiuri Shimbun', is voortaan ook in stripvorm te lezen. De krant wil zo jongeren aantrekken.

Acht miljoen lezers, dat moet je verdienen, elke dag. De directie van de Yomiuri Shimbun uit Tokio is echter bang voor een drastische afkalving van zijn lezersbestand. Jongeren zijn in Japan immers met geen stokken te bewegen tot het lezen van de krant.

De directie zet daarom nu een drastische stap. Naast de gewone krant komt er een mangaversie, waarin de belangrijkste nieuwsberichten worden uitgetekend. Of het nu gaat om buitenlands nieuws, een succesvolle rockgroep of een bloederige moordzaak: alles komt in aanmerking om in een korte strip van zes tot twaalf tekeningen te worden uitgelegd.

De knowhow is beschikbaar. Online verschijnt het mangajournaal van de Yomiuri Shimbun al sinds meer dan een jaar. Meer dan honderd tekenaars werken er aan mee, van de website wordt zowat om het uur update gebracht. Die online versie is erg populair.

Veel eenheid in stijl valt er niet te bespeuren. Sommige nieuwsmanga's ogen vrij realistisch, andere zijn humoristisch en karikaturaal, en nog andere overdreven lieflijk getekend.

Uiteraard is er ook kritiek op de Manga No Shimbun (stripkrant). De korte teksten laten immers niet veel ruimte voor diepgang. Maar de initiatiefnemers pareren die kritiek meteen: beter dat jongeren gekortwiekt nieuws lezen, dan dat ze er helemaal geen lezen. Er bestaat ook al een Engelstalige versie, en ook versies in het Frans en het Koreaans komen eraan.

Frankrijk

In de hele wereld denken krantenbazen en overheden na over manieren om de krantenontlezing bij jongeren tegen te houden. In Frankrijk heeft de regering net de tweede fase aangekondigd van het Mon journal offert-programma. Het afgelopen jaar hebben ruim 200.000 Fransen tussen 18 en 24 jaar wekelijks één dag gratis een krant naar keuze gekregen. Dat werd gezamenlijk gefinancierd door de overheid en de krantensector. De sensibiliseringsactie heeft veel succes: volgens een enquête zijn de jonge gebruikers enthousiast, en is het vertrouwen in kranten onder deze bevolkingsgroep gegroeid.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...Q&subsection=64

Eigen mening: Ik vind het op zich wel een goed initiatief.
De meeste jongeren zijn nu eenmaal niet zo geintereseerd in actualiteit, maar ze zouden dit wel moeten zijn. Op deze manier gaan ze actualiteit dan misschien interessant vinden, en gaan ze ook veel meer weten over de actualiteit. Na een tijd gaan ze zich dan misschien en hopelijk ook interesseren in een gewone krant. Dan hebben ze al ingezien dat als je de actualiteit leest, je van alles op de hoogte bent, en over veel dingen kunt meepraten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2010, 16:10
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Een krant in stripvorm is op zich wel een leuk initiatief. Het is leuk om lezen en je bent er snel door. Zoals Jorina zegt, is het beter dat men iets weet van de actualiteit dan helemaal niets. Het enige probleem lijkt mij dat het misschien iets te oppervlakkig wordt. Misschien moet er de mogelijkheid zijn om onder de strip een diepgaandere tekst te plaatsen. Wil men toch meer weten over de feiten die zich voorgedaan hebben, kan men altijd verder inpikken op het echte artikel. Wie weet, gaat men dan na een tijd toch overschakelen op de echte krant.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2010, 11:31
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Ik vind het een heel positief initiatief. Ik denk dat de jongeren gestimuleerd zullen worden om de krant meer te 'lezen' (geef toe, het is eerder naar prentjes kijken), maar ik denk dat het probleem niet zozeer te maken heeft met 'actualiteitsmoeheid' van jongeren. Ik denk dat jongeren gewoon meer en meer de krant online volgen, en daarom minder de papieren versie kopen. Ik volg de actualiteit ook op internet, je zal mij ook nooit een krant zien kopen. En aan de snelle vooruitgang en uitbreiding van internet kan je helaas niet veel doen. Als je alle online kranten betalend maakt, ben ik er zeker van dat je de verkoop van de papieren versie terug zal zien stijgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd October 2010, 12:03
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Persoonlijk vind ik dit heel goed gevonden.
Hierdoor worden niet enkel pubers tot de actualiteit aangetrokken , maar kunnen ze de krant in stripvorm zelfs al hanteren in het basisonderwijs.
Het is een beetje spelenderwijs op de hoogte blijven van wat er zich juist afspeelt in de wereld.

Natuurlijk kan men niet alles uit een krant in stripvorm weergeven. Maar als men de hoofdpunten zou verduidelijken in een stripvorm dan zou de actualiteit voor heel wat personen toegankelijker worden. Niet enkel pubers maar ook mensen die zich niet vinden in het nieuws of een uitgebreide krant.

Natuurlijk blijft het lezen van de krant nog altijd iets dat men doet uit interesse toch kan enige stimulans geen kwaad.
Zoals Bo al vermeldde lezen jongeren ook meer de online versie van de krant. Ze hoeven zich niet te verplaatsen om een krant te bemachtigen. Het is enkel maar aan te klikken en de artikels verschijnen.Toch vind ik het aangenaam om elke ochtend de krant terug te vinden aan de ontbijttafel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.