actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2010, 16:36
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
Wedden dat ik een tien haal?

Amerikaanse studenten kunnen een flinke som verdienen met hun schoolresultaten dankzij Ultrinsic. Dat is een website waar studenten uit 36 universiteiten geld kunnen inzetten op hun cijfers. Hoe hoger hun score, hoe groter de beloning : een tien brengt dus meer op dan een acht. "Zie een inzet bij ons als een motivatie om het goed te doen", aldus de oprichters. Daarnaast kunnen de studenten ook gokken voor welke vakken ze niet zullen slagen. Hun kansen worden berekend aan de hand van variabelen zoals de moeilijkheidsgraad van hun vakken, hun geschiedenis, maar vooral de moeite die ze doen om goed te scoren. "Onze werkwijze kun je niet vergelijken met online weddenschappen in de traditionele betekenis, die verboden zijn in de VS", klinkt het bij Ultrinsic. "Studenten hebben volledige controle over de uitkomst van hun weddenschap : of ze geld winnen of verliezen hangt helemaal af van hun eigen prestaties."

Bron : Klasse oktober 2010

Mening : Schitterend. Vanwaar blijven ze het toch allemaal vandaan halen die Amerikanen. Nu gaan ze al gokken op hun resultaten. Ja ja, gokken. Als dat geen illegale weddenschap is dan weet ik het ook niet meer.
Als er iemand is die je helemaal niet kan uitstaan en je weet dat die veel heeft ingezet op goede cijfers, dan smijt je toch gewoon een spiekbriefje onder die zijn stoel en zorg je dat iemand dat briefje ziet...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2010, 16:54
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Dit is in mijn ogen ook geen goed idee. Als jongeren kunnen gokken voor welk vak ze zullen buizen, zullen er dan niet een hele boel jongeren zijn die met opzet gaan buizen?
Ook vind ik dat jongeren moeten beseffen dat ze goede resultaten moeten behalen om later een goed beroept te kunnen beoefenen. Je moet ze geen geld aanbieden om te studeren. Studeren moet een goede gewoonte zijn.
Ook vind ik het een slecht idee om jongeren te laten gokken. Als ze daar op jonge leeftijd mee beginnen, zullen ze misschien later ook sneller verslaafd raken aan gokspelletjes. En zoals Johan he al zei: je kan elkaar serieus pesten door valse spiekbriefjes te schrijven voor een klasgenoot.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th November 2010, 19:50
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Ik vind dit ook een schandalig feit. Kinderen op zulke jonge leeftijd al laten gokken voor geld is echt geen goed idee. Ze zouden beter leren dat iedereen in de normale wereld moet werken om geld te verdienen.
Dat Ultrinsic als excuus gebruikt dat ze de jongeren aanzetten om beter te studeren, lijkt mij helemaal belachelijk. Nu zullen ze alleen studeren om een bepaald cijfer te halen en zo een som geld binnen te halen. Dit is een foute manier van opvoeden en zo leren kinderen ook niets bij van hun studies. De jongeren zouden moeten studeren om later een fijne toekomst en een leuke job te hebben, niet puur om het geld.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th November 2010, 00:14
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
positief of negatief?

Eigenlijk is dit nog geen slecht idee. Oké, je leert de jongeren een illegaal spel aan, maar langs de andere kant. Ze moeten goede punten halen om zo geld te verdienen, dus de studenten zijn effectief aan het leren. En je leert hen ook al een beetje omgaan met geld, ze willen natuurlijk enkel geld winnen dus moeten ze tactisch gaan denken.
Natuurlijk spreek ik het illegaal gokken niet goed, maar een onschuldig spel met snoep of andere spreekt de leerlingen ook aan! Als toekomstige leerkrachten is dit een leuk ideetje. Je laat de leerlingen ook 'gokken' op welke toets ze goed gaan scoren en dan beloon je hen wanneer ze het juist hebben.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th November 2010, 10:39
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Ik vind alleen het feit dat je de jongeren een illegaal spel aanleert al genoeg om dit te verwerpen. Er worden kosten noch moeiten gedaan om illegaal downloaden, drankgebruik... tegen te vechten, en nu gaat men jongeren illegaal laten gokken op iets wat ze volledig zelf in de hand hebben! Ik vind dat onderwijs niet mag afhangen van beloningen voor resultaten, want hoe ga je nu onderscheid kunnen maken tussen verschillende leerlingen? Elke leerling is anders, de ene moet serieus blokken om een matige puntenscore te verkrijgen terwijl een andere bijna niets moet leren om goede punten te halen. Deze tweede groep is dan altijd in zijn voordeel, terwijl ze waarschijnlijk een mindere inzet hebben dan degene die er voor moeten werken. En als men dan toch met beloningen wil werken, laat dit dan over aan de ouders. Zij weten (meestal) wat best is voor hun kind!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th November 2010, 14:29
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Losstaand van de vraag of dit nu het zoveelste geval is van maatschappijverloedering:

1/ Gokken is niet illegaal in de VS, 't is te zeggen: het hangt af van staat tot staat.
2/ Het gaat hier niet om 'kinderen' of 'jongeren'. Het gaat hier om universiteitsstudenten. Dus m.a.w. volwassenen en wellicht zelfs verstandige.

Dus 'een papiertje gooien onder de bank' is er niet echt bij.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 13th November 2010, 13:34
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Ik ben eerder tegen deze methode.
Later zullen deze studenten zich ook constant moeten kunnen motiveren om zich aan het werk te zetten en hun best te blijven doen. En als ze dat nu aanleren met gokken bestaat er een grote kans dat ze dat later ook zo zullen doen omdat hen dat zo 'aangeleerd' is..
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 14th November 2010, 14:31
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Gianni.Claes
Ik ben eerder tegen deze methode.
Later zullen deze studenten zich ook constant moeten kunnen motiveren om zich aan het werk te zetten en hun best te blijven doen. En als ze dat nu aanleren met gokken bestaat er een grote kans dat ze dat later ook zo zullen doen omdat hen dat zo 'aangeleerd' is..


Ahh, werkt dat zo? En op welk wetenschappelijk werk van welke psycholoog/socioloog/antropoloog baseer jij je?
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.