actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2010, 11:45
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Thumbs down Ruim een op drie vrouwen werd ooit misbruikt

NEW YORK - Wereldwijd is sprake van een toename van misbruik van vrouwen, ondanks een reeks campagnes om deze criminele praktijken terug te dringen.


Meer dan een derde van alle vrouwen werd ooit het slachtoffer van seksueel misbruik of een andere vorm van mishandeling. De dader is meestal de echtgenoot of een ander mannelijk familielid.

Dat meldde een belangrijke bestuurder binnen de Verenigde Naties dinsdag tijdens een persconferentie in New York.


Zou Xiaoqaio, vicevoorzitter van een VN-commissie die een eind probeert te maken aan vrouwendiscriminatie, stelt dat veel landen te weinig doen om de positie van vrouwen te verbeteren. Ze baseerde zich op een nieuw rapport van het Bevolkingsfonds van de VN.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/2354738...-misbruikt.html

Eigen mening:
Ik vind het erg schokkend erachter te komen dat blijkbaar een derde van alle vrouwen ooit wel eens is misbruikt of misbruikt word. Zo krijg je toch het idee dat veel mannen beesten zijn die zomaar pakken wat ze zien. Ik kan me ook niet indenken hoe het voor een vrouw moet zijn als ze in haar huwelijk seksueel misbruikt word. Het beste is natuurlijk meteen aangifte te doen, maar ik snap van de andere kant ook dat dit voor de vrouwen erg moeilijk kan zijn.
Hopelijk word er inderdaad meer aandacht besteed aan de verbetering van de positie van vrouwen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2010, 18:08
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Je kan zeggen dat vrouwen het feit dat ze misbruikt worden moeten aangeven. Maar stel je even in de plaats van die vrouwen? Zou jij het gaan aangeven wanneer je je zo vernederd voelt? Wanneer je niemand in vertrouwen kan nemen omdat ze je verhaal toch niet geloven? Het is nog een graad erger als je dan misbruikt wordt door een familielid of door je man. Waarom dit alles nodig is blijft een groot vraagteken. Ik ben er in ieder geval zeker van dat het niet gemakkelijk is om er voor uit te komen, uit schrik van anderen. Ik hoop echt dat er een einde wordt gemaakt aan de vrouwendiscriminatie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2010, 20:47
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Een derde? 1 op 3 vrouwen (!) Dit vind ik moeilijk om te geloven.
Ten eerste: en derde van ALLE vrouwen. Alle? Hebben ze het dan over de hele wereld onderzocht?
Ten tweede staat niet duidelijk in het artiekel welke handelingen juist als mishandeling gezien worden.
Deze factoren hebben misschien bijgedragen tot het hoge cijfer.

Ergens lijkt het me logisch dat vrouwenmishandeling meestal door nauwe familieleden gebeurt.
Op deze manier kan de man de feiten binnen 4 muren houden en zijn vrouw verbieden en chanteren om niet naar de politie te stappen.
Het lijkt mij heel moeilijk om controle te krijgen over deze mishandellingen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th October 2010, 14:52
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik ga volledig akkoord met Dorien. Vaak worden deze vrouwen bedreigt om te voorkomen dat ze klacht gaan indienen. Ik denk dat het erg moeilijk is om je zelfbeeld en je zelfvertrouwen op te krikken als je zoiets heb meegemaakt, laat staan dat je dan de moed hebt om het aan iemand te vertellen. Ik denk dat mishandeling, net als armoede iets is dat heel moeilijk te bestrijden is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th October 2010, 12:27
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Pas op :
De vrouwen werden seksueel misbruikt OF EEN ANDERE VORM VAN MISHANDELING
Hiermee kan ook bedoeld worden dat zij een hand van een ongewenst persoon op het achterste kregen of op de borst ... dit valt hier mee onder ! Het is ook een vorm van misbruik.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 25th October 2010, 13:36
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik had echt geen idee dat het om zoveel vrouwen ging! Ik schrik er wel van. Er kan wel iets van waar zijn, want het gaat, zoals Veronique zei, over alle vormen van mishandeling. Het is zeer moeilijk om altijd aangifte te doen. In onze Westerse landen kan je het al doen, maar in Afrika, waar onder andere de vele massaverkrachtingen gebeuren, is dit des te moeilijker. De vrouwen kunnen nergens naartoe en dat maakt het moeilijk om klacht in te dienen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 25th October 2010, 14:13
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Ik ben het ook eens met Dorien. Volgens mij is het inderdaad ontzettend moeilijk voor misbruikte vrouwen om aangifte te doen. Een vrouw moet heel sterk in haar schoenen staan als ze wil dat de dader bestraft zal worden. Want genante onderzoeken zullen ook vooraf nodig zijn. De kans dat een vrouw vlak na een verkrachting al in staat is om aangifte te doen is ook niet ontzettend groot. En sporen van verkrachting zullen na enige tijd verdwijnen.
Ik denk dat de twijfel ook meespeelt of ze je wel zullen geloven. En wat als de dader vrijuit gaat of na enkele jaren vrijkomt? Je moet al heel wat onzekerheden durven te trotseren. Een verkrachting zal een litteken voor altijd zijn...
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 26th October 2010, 00:06
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Het is moeilijk te geloven dat het om zo veel vrouwen gaat, maar het cijfer zal toch wel op één of ander goed gegrond onderzoek gebaseerd zijn.
Ik kan écht geen begrip opbrengen voor mannen die zich zomaar vergrijpen aan vrouwen. Als een vrouw niet wil, dan wil ze niet, zo simpel is het. Als je dan toch per se je lusten wil bevredigen, ga dan naar 'het glazen straatje', maar ook daar behandel je de vrouwen met respect.
Ik wil mannen zeker niet zien als beesten die maar pakken wat ze willen, maar de laatste jaren horen we precies niets anders meer. Zelfs aan vrouwen alleen hebben ze niet meer genoeg, ook kinderen moeten er aan geloven, zelfs binnen kerkelijke kringen.
Hoe is het in hemelsnaam zo ver kunnen komen, in een wereld die men zo 'beschaafd' en 'ontwikkeld' noemt? Ik weet het niet, maar als het zo verder gaat, dan zal het misbruik niet slechts bij 1/3 van de vrouwen blijven. Ik vind het heel triestig om te leven in een wereld als deze en ik ben écht bang om later mijn kinderen op te voeden in deze harde wereld, waar misbruik en mishandeling steeds meer de overhand neemt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.