actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2012, 08:23
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Gelijkspel Obama-Romney in eerste getelde stembureau

Traditiegetrouw hebben alle stemgerechtigden van het gehucht Dixville Notch, in New Hampshire, in de eerste minuut van Election Day in de VS hun stem uitgebracht. Voor het eerst zijn de - tien - stemgerechtigden er echter niet in geslaagd een winnaar aan te duiden. Barack Obama en Mitt Romney kregen elk vijf stemmen.
Om 6 uur Belgische tijd was Tanner Tillotson de eerste van de 200 miljoen kiezers die naar de stembus zijn geroepen. de 24-jarige zeeman had die eer per lottrekking verkregen. Hij deponeerde zijn biljet in een traditioneel houten stembus en zei voor de Democratische president Barack Obama te hebben gestemd.

Obama kreeg in totaal vijf stemmen, zijn Republikeinse uitdager Mitt ook. ‘Dat is hier nog nooit gebeurd, we hebben een gelijke stand’, zei de klerk toen hij het resultaat bekendmaakte.

Het resultaat is ‘zeer suggestief’, zei Tillotson. ‘Wij zijn altijd een zeer verdeelde natie geweest en het zal interessant zijn te zien hoe de rest van het land zich zal gedragen.’

Dixville Notch is een geïsoleerd plaatsje op een dertigtal kilometer van Canada, in het Appalachengebergte. Sinds 1960 is zijn enige stembureau, in een hotel voor een gefortuneerd cliënteel, het eerste om de Amerikaanse presidentsverkiezing te openen. De Republikeinen veroverden er altijd de meerderheid, tenzij in 2008 toen Obama won.

Nog in New Hampshire is ook al om middernacht gestemd in het zuidelijker plaatsje Hart’s Location. Obama behaalde er 23 stemmen, Romney 9.

Om 11 uur Belgische tijd is Vermont de eerste staat waar de stembureaus opengaan. Pas woensdagochtend rond 5 uur (Belgische tijd) zullen de laatste hun deuren sluiten.

Bron : http://www.standaard.be/artikel/det...121106_00359004

Mening :
Het lijkt er op dat het nog zeer spannend gaat worden. Romney en Obama zijn volgens de peilingen zeker aan elkaar gewaagd, als je ziet naar het aantal stemmen. Het loopt al gelijkspel in het eerste getelde stembureau. Toch hoop ik dat Obama het presidentschap terug zal winnen. Hij heeft de afgelopen vier jaar heel wat bereikt, denk maar aan het beëindigen van de oorlog in Irak, hij heeft vier keer zoveel voor groene energie gezorgd, bovendien heeft hij voor de uitschakeling gezorgd van Osama bin Laden,... Ik hoop echter dat de Amerikaanse bevolking dit niet zijn vergeten. Ze wilden immers na Bush een ander beleid, iemand met capaciteiten en dat hebben ze toch gekregen? Waarom zouden ze dan voor een ander beleid kiezen? Ik vind persoonlijk dat Obama het er goed van afgebracht heeft de afgelopen vier jaar, hij zou nog zoveel meer kunnen bereiken. Zoals hij zei in zijn speech "ik denk niet : hoeveel geld ga ik verdienen, maar ik denk aan wat ik allemaal kan veranderen en verbeteren voor de Amerikaanse bevolking"!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.