actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2009, 12:59
yannick.michiels yannick.michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 44
Belgische bedrijven moedigen verklikken van collega's aan

Belgische bedrijven moedigen verklikken van collega's aan

Een aantal Belgische of in België actieve bedrijven heeft een contract ondertekend met de Amerikaanse onderneming EthicsPoint. Die biedt een systeem van professionele verklikking, of whistleblowing, aan. Dat melden de kranten van de groep Sud Presse zaterdag.

Mail of gratis kliknummer
Via het systeem moet een werknemer niet naar zijn baas stappen om onbehoorlijke praktijken van een collega aan te klagen, maar kan hij een mail sturen of bellen naar een gratis nummer.

De kranten noemen bedrijven als Baxter, Alcatel-Lucent, Adecco, AB InBev, Delhaize Group, Coca-Cola, ArcelorMittal, Eli Lilly en Siemens. De contracten van Delhaize Group en ArcelorMittal zouden alvast alleen gelden voor de filialen in de Verenigde Staten en Canada.


Bron: Het Laatste Nieuws (www.hln.be)
Mening:

Ik ben niet onmiddelijk 'voor' dit initiatief, maar ook niet 'tegen'. Verklikken klinkt nogal kinderachtig, maar als er echt grote problemen zijn tussen collega's in een bedrijf, vind ik dat dit wel kan. Vaak durven mensen niet naar hun baas stappen om een probleem aan te kaarten en met dit systeem gebeurd dit misschien wel. Toch vraag ik me ook af wat zo'n systeem doet aan de band tussen werknemers in een bedrijf? Als je weet dat je collega's je anoniem en achter je rug kunnen aanklagen bij je baas. Hier promoot ik dan toch liever de man-tot-man-conversaties. Als er een probleem is tussen collega's of met een collega, moet dit persoonlijk worden besproken en aangepakt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2009, 19:20
veerle.pleysier veerle.pleysier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 43
Ik denk dat het zowel nadelen als voordelen heeft. En ben het volledig eens met wat jij zegt. Ik kan nog wel iets extra toevoegen. Wanneer je dan berispt wordt, ga je misschien iemand verdenken die je heeft verklikt en uiteindelijk is het iemand anders. Daarom ben ik ook wel voor een gesprek. En je moet toch ook altijd de twee kanten van een verhaal aan horen. En door een gesprek met de 2 collega's kan het probleem misschien veel sneller worden opgelost en dat het misschien berust was op een misverstand. Dit is volgens mij niet zo gemakkelijk in dat nieuwe systeem.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2009, 23:56
Jolien.Belmans Jolien.Belmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 40
Enerzijds vind ik het systeem van professionele verklikking een ongezonde methode om te communiceren met medewerkers en gaat mijn voorkeur uit naar een open communicatie en wederzijdse verantwoordelijkheid voor het oplossen van eventuele problemen. Anderzijds vinden werknemers in praktijk vaak geen gehoor voor hun problemen en kan dit systeem wel een oplossing bieden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2009, 11:12
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Ik ben het volledig eens met Jolien. Mijn voorkeur gaat ook naar open communicatie, omdat je face-to-face een beter zicht krijgt op beide kanten van het verhaal. Door het systeem van verklikking gaat één partij het hoge woord voeren, terwijl (waarschijnlijk) beiden even graag hun verhaal willen doen.
En aan de andere kant vind ik dat dit een oplossing biedt voor werknemers die zonder dit systeem hun mond zouden houden. Zo denk ik aan werknemers die onterecht worden behandeld door hun hogere en daarom liever geen face-to-face-gesprek hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.