actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2015, 09:55
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
IS-ronselaars incasseren 9.000 euro per strijder

De gemiddelde Belgische Syriëstrijder is 23 jaar en wordt via sociale media gerekruteerd door iemand die daar vele duizenden euro’s voor opstrijkt. Slechts één op de vier keert terug naar ons land, blijkt uit een nieuw VN-rapport waarover Het Nieuwsblad op Zondag schrijft.

Met 500 zijn ze naar schatting, het aantal jongeren die de voorbije vijf jaar vanuit ons land naar Irak en Syrië zijn vertrokken. Dat zegt een delegatie van de VN-werkgroep die zich bezighoudt met het vraagstuk van de inzet van huurlingen.

De delegatie bezocht de voorbije week ons land, vroeg allerlei cijfermateriaal op en sprak uitgebreid met politie, gerecht en deskundigen over de exodus van Belgische jongeren naar het Syrische oorlogsfront.

Grof geld

De onderzoekers zien drie periodes van een opvallende exodus in ons land: de eerste golf, in 2010, linken ze aan de hoogdagen van de salafistische groepering Sharia4Belgium; de tweede, in 2012, kwam vooral door de actieve werving van leeftijdsgenoten vanuit Syrië; de voorlopig laatste, in 2014, veeleer door informele netwerken van vrienden en familie en vooral door de kracht van sociale media.

Bij die laatste fase, grondig onderzocht door de experts, blijkt hoe vrienden en familie uit Syrië die zich al eerder aansloten bij Islamitische Staat financieel kunnen profiteren van hun ronselpraktijken. Ze krijgen van ISIS grote sommen aangeboden, tot wel 9.000 euro per Belgische Syriëstrijder. Waarmee nog maar eens bewezen wordt hoe Islamitische Staat buitenlandse strijdkrachten ronselt. Emigratie naar het oorlogsgebied is big business, klinkt het.

Gesneuveld

Van de naar schatting vijfhonderd vertrekkers tussen 2010 en vandaag zijn er intussen exact 128 teruggekeerd naar ons land. Velen zijn intussen veroordeeld, sommigen zitten in de gevangenis, anderen proberen met vallen en opstaan hun ‘westerse’ leven hier terug op te nemen. Liefst 77 landgenoten lieten intussen met zekerheid het leven in het Syrische wespennest.

Bron: De Standaard

Mening: Ik verschiet van de cijfers die worden meegedeeld in dit artikel. Ik kon me verwachten aan het feit dat een Belgische IS-strijder gemiddeld 23 jaar jong is wanneer hij gerekruteerd wordt. Wat ik echter niet verwachtte was dat slecht één op de vier terugkeert naar ons land. Het ergste van al vind ik dat naasten gretig kunnen profiteren van deze ronselpraktijken. Dit werkt extra motiverend voor hen. Ik vraag me af waar de IS deze grote sommen geld vandaan blijft halen.

Laatst aangepast door g*tte.jansen : 18th October 2015 om 10:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.