actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2014, 11:18
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Vijfde boerderij met vogelgriep in Nederland

Vijfde boerderij met vogelgriep in Nederland

In het Nederlandse Zoeterwoude is bij een legpluimveebedrijf vogelgriep vastgesteld. Het gaat om een bedrijf met zo'n 28.000 dieren. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken gemeld. Het is al het vijfde landbouwbedrijf in Nederland waar sinds midden november vogelgriep is ontdekt.

Het besmette bedrijf wordt vandaag meteen geruimd. Dat gebeurt op basis van Europese regels. De ruiming wordt uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Rond het bedrijf wordt een 10 kilometergebied ingesteld. Binnen dat gebied liggen vier andere pluimveebedrijven, die ook onderzocht worden op vogelgriep.

H5-variant
Het gaat bij de nieuwste besmetting om een H5-variant van de vogelgriep. Onderzocht wordt nu of het om een zogenoemde laagpathogene of een (veel besmettelijker) hoogpathogene variant gaat. Het ministerie verwacht de resultaten hiervan morgen.

Sinds 16 november is bij vier bedrijven vogelgriep vastgesteld, in verschillende delen van Nederland. Het bedrijf in Zoeterwoude is het vijfde bedrijf.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/v...rland-a2136717/
30/11/2014

Mening: Dit is heel slecht nieuws. Het is ook bij zo'n grote boerderij met zo veel dieren, dat vind ik echt erg! Ik vind het wel positief dat ze het op die manier aanpakken, zeker met dat 10 kilometergebied rond de boerderij. Ik vind het ook goed dat ze snel ingrijpen en het allemaal serieus aanpakken op basis van de Europese regels en dat ze die andere pluimveebedrijven ook gaan onderzoeken. Het is echt niet goed dat deze binnen die 10 kilometer liggen, want de kans is groot dat zij ook met dit probleem zitten. Hopelijk zijn die niet besmet en blijft het bij die 28.000 dieren van Zoeterwoude. Ik ben benieuwd naar wat we morgen te horen krijgen, of het om een laapathogene of hoogpathogene variant gaat: 'Hope for the best, prepare for the worst!'

Laatst aangepast door Brenda.T*ga : 30th November 2014 om 11:30.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.