actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2014, 14:19
Boris.D*iesen Boris.D*iesen is offline
Boris.D*iesen
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Turnhout
Posts: 23
Met LEGO-steentjes kun je ook betere wiskundigen ‘bouwen’

Kan je kind goed uit de voeten met LEGO? Grote kans dat hij of zij later hoge ogen gooit tijdens wiskunde. Nieuw onderzoek suggereert dat er een verband is tussen de bouwvaardigheden van kinderen en hun wiskundige vaardigheden.

Onderzoekers van de universiteit van Derby trekken die conclusie op basis van een onderzoek onder 96 kinderen. De kinderen waren tussen de zeven en veertien jaar oud en kregen onder meer de opdracht om een specifiek object te bouwen met behulp van LEGO.

Uit het onderzoek blijkt dat de bouwvaardigheden van de kinderen nauw samenhingen met hun wiskundige prestaties. “De constructievaardigheden die kinderen tijdens het spelen met LEGO tentoonspreidden, bleken een unieke voorspellende factor te zijn als het gaat om de wiskundige prestaties en totaal onafhankelijk te zijn van de voorspellende factoren die ons reeds bekend zijn,” vertelt onderzoeker Miles Richardson. “Over het algemeen gold dat de kinderen die het beste presteerden tijdens de LEGO-opdracht een hogere score behaalden op het wiskundige deel van de SAT (een in de VS veelgebruikte toelatingstekst voor hogescholen en universiteiten, red.),” vertelt onderzoeker Thomas Hunt.

Het onderzoek biedt nieuwe mogelijkheden om kinderen te motiveren hun wiskundige vaardigheden op te krikken. “Het onderzoek voorziet ons ook van een methode om de moeilijkheidsgraad van LEGO-taken te controleren en kwantificeren,” stelt Richardson. “Dit voorziet ons van de mogelijkheid om op LEGO-gebaseerde lespakketten te ontwikkelen die helpen om de wiskundige vaardigheden van kinderen te verbeteren. We hopen dat de resultaten de ontwikkeling van speelse methodes bedoeld om kinderen de vaardigheden te laten ontwikkelen die essentieel zijn voor wiskunde, bevorderen.”

Bron: http://www.scientias.nl/met-lego-st...n-bouwen/107653

Mijn mening: Alvorens ik afwist van dit onderzoek wist ik al dat het erg leerrijk speelgoed was en ik vond, en vind het nog steeds geweldig en leerrijk speelgoed. Je kan er op heel vroege leeftijd mee starten en het op elkaar stapelen van blokjes op een bepaalde manier vraagt een zekere vorm van inzicht en op die manier kunnen kinderen dit erg goed ontwikkelen. Ikzelf (19) kan me nog steeds goed amuseren met lego en ik denk dat je wiskundig/bouwkundig inzicht hier door blijft groeien. Het is dus een aanrader voor iedereen. Zelf zou ik later mijn kinderen zo vroeg mogelijk met lego laten spelen omdat het zo leerrijk en tegelijkertijd leuk is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2014, 14:29
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ik vind het zeer mooi dat er nog speelgoed bestaat waar je effectief iets van bijleert. Tegenwoordig zouden zeer veel apps kinderen iets bij kunnen leren, maar hier geloof ik toch niet zo in (na een artikel gelezen te hebben dat computers slecht zijn voor de ontwikkeling van je brein).
Het tegendeel is met dit artikel bewezen. LEGO is namelijk alles behalve digitaal en hebben een positieve invloed op je wiskundige vaardigheden. Het zou een goed idee zijn voor lagere scholen maar ook secundaire scholen om LEGO-projecten in te voeren. Het is motiverend en voordelig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.