actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2013, 10:58
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Nu ook leerkrachten naar Raad van State voor ‘hoofddoekenverbod’

Enkele leraressen islamitische godsdienst vechten het verbod op het dragen van levensbeschouwelijke tekens in het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!) aan bij de Raad van State. Dat schrijft De Standaard in haar ochtendkrant. De leraressen vrezen te worden ontslagen als ze een hoofddoek dragen.
Twee leerkrachten - een van een Vilvoordse en een van een Dendermondse school - trokken eerder dit jaar al naar de Raad van State. Zij kregen eind juni geen gelijk in hun vraag tot schorsing. De Raad oordeelde dat ze nog geen nadeel konden aantonen aangezien de regeling in hun scholen op dat moment nog niet van kracht was.

Ondertussen staat het verbod in een rondzendbrief, die aan alle leerkrachten ter ondertekening wordt voorgelegd. De regel houdt in dat deze leerkrachten hun hoofddoek mogen dragen tijdens de godsdienstles of bij buitenschoolse activiteiten die met het vak verbonden zijn. Maar daarbuiten mag het niet.

Rondzendbrief

De leerkrachten vragen nu de annulatie van die rondzendbrief. Drie andere leraressen zetten ook juridische stappen. Twee van hen werd een tijdelijke aanstelling geweigerd omdat ze zich niet naar het verbod wilden schikken en hun kort geding loopt. Nog een andere gaat voor de vernietiging.

Raymonda Verdyck, gedelegeerd bestuurder van het GO!, zegt geen weet te hebben van tuchtprocedures, noch van nakende ontslagen. ‘En die ene lerares die het verbod ten gronde aanvecht, houdt er zich zolang aan.’

Eerder waren ook al twee leerlingen en de vzw Justice and Democracy naar de Raad van State getrokken met een annulatieberoep.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131122_00850988 - geraadpleegd op 22/11/2013

Mening
Mag je levensbeschouwelijke tekens dragen in het onderwijs of niet? Dit blijft een eeuwige discussie. Deze islamitische leraressen klagen het verbod aan dat gesteld is op het dragen van godsdienstige tekens. Ik vind dat deze leraressen zich moeten schikken naar de school. Als de regel geldt dat dit niet mag, dan is dat zo. Dit geldt namelijk voor alle godsdiensten en niet alleen voor de islam. Ik vind de rondzegbrief een soort van toegeving van de school. Ze zijn tegen het dragen van hoofddoeken op school. Toch mag het wel tijdens de godsdienstles en tijdens buitenschoolse activiteiten die met godsdienst te maken hebben. Ik vind dit terecht. Bovendien vind ik het zinloos om over te gaan tot juridische stappen. Regels zijn regels. Als je deze regels niet kan/wil respecteren, moet je op een ander werk zoeken waar deze regels niet van toepassing zijn.

Laatst aangepast door g*tte.jansen : 22nd November 2013 om 11:06.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2013, 17:39
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Ik vind het jammer dat men deze regel zo aanvecht. Religieuze symbolen horen in mijn ogen niet thuis in een gemeenschapsschool. Dan heb ik het niet alleen over hoofddoeken maar ook kruistekens in de klassen, keppeltjes,... Die symbolen horen bij het leven buiten de school en kunnen in de godsdienst lessen zeker aan bod komen maar hoeven niet aanwezig te zijn in andere lessen. Elk kind van welke godsdienst of overtuiging dan ook moet zich goed kunnen voelen in de klas. Ik kan begrijpen dat dat moeilijker wordt wanneer de leraar wiskunde in de klas rond loopt in traditionele islamitische kledij of wanneer hij een groot kruis teken draagt. Misschien is de naam 'hoofddoekenverbod' ook wel fout, het gaat namelijk niet enkel over hoofddoeken maar die naam wekt wel die indruk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.