actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2018, 22:17
Joren.s*eurs Joren.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 64
Sensor weet wat je eet

Sensor weet wat je eet

Een biosensor van twee vierkante millimeter die je op je tand bevestigt, monitort welke nutriënten je binnenkrijgt.


Ieder pondje gaat door het mondje. Met de minuscule sensor die Amerikaanse ingenieurs ontwikkelden, weet je nu ook waar die kilo’s vandaan komen. De draadloze wearable verzamelt data over onder meer suiker-, zout- en alcoholinname.

De aan de tand bevestigde biosensor bestaat uit een polymeer die chemicaliën detecteert in zijn omgeving, in dit geval je speeksel. De sensor is omhuld door twee gouden laagjes. Die doen dienst als antennes. Ze sturen informatie over wat allemaal door je mond gaat door naar een digitaal apparaat, zoals je smartphone. Iedere voedingsstof heeft een andere radiofrequente golf.

De onderzoekers testten hun uitvinding al op mensen die alcohol dronken, gorgelden met mondwater en soep aten. Telkens wist de sensor de juiste nutriënten te onderscheiden. De sensor werkt op radiosignalen die al in de lucht zitten, en heeft dus geen energiebron nodig.

Bron: Eos, 15/05/2018, 22:07
Link: https://www.eoswetenschap.eu/techno...weet-wat-je-eet

Eigen mening: Deze uitvinding stelt de bevolking in staat om op een veel grondigere en bewustere manier om te gaan met hun voeding, iets wat we enkel maar kunnen toejuichen in een maatschappij die jaarlijks meer hart- en vaatziekten krijgt en waar zwaarlijvigheid toeneemt.
Ook in de medische wereld zie ik hier veel toepassingen voor. Ik denk bijvoorbeeld aan diabetici, zij zouden afhankelijk van de precieze hoeveelheid ingenomen suiker veel beter kunnen doseren welke medicatie ze toedienen. Daarbij zou het opsporen van allergieën ook makkelijker moeten worden. Ik kan mij ook inbeelden dat de sensor een alarmpje zou kunnen laten afgaan op je smartphone wanneer je een voedingsstof opneemt waar je allergische voor bent. Ook zou deze sensor gebruikt kunnen worden bij alcoholverslaafden.. de toepassingen zijn eindeloos.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.