actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2013, 14:38
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Automobilisten met aangevroren ruiten riskeren boete

Automobilisten met aangevroren ruiten riskeren boete

De winter heeft stilletjes zijn intrede in het land gedaan, en dus moeten we weer aan de slag met ijskrabbers. De voorbije dagen lieten verschillende politiezones via Facebook en Twitter nog eens weten dat alle autoruiten tijdens het rijden ijsvrij moeten zijn. Als dat niet het geval is, riskeert de chauffeur een boete van 55 euro.

‘Niet alleen de voor- en achterruit moeten vrij zijn van sneeuw en ijs, ook de ruiten aan de zijkant van de wagen’, zegt Veerle De Vries, woordvoerster van de lokale politie Antwerpen in de Gazet van Antwerpen. Wie toch begint te rijden met aangevroren ruiten, riskeert een boete.

‘Een politie inspecteur kan dat als een overtreding van de eerste graad beschouwen. Daarop staat een boete van minimaal 55 euro’, aldus De Vries, die nog meegeeft dat de boete bij de politierechter kan oplopen tot 1375 euro. De woordvoerster benadrukt wel dat de Antwerpse politie niet specifiek gaat controleren op aangedampte of bevroren ruiten.

Tips voor ijsvrije ruiten:

- Dek je ruiten af. Niet met krantenpapier, want dit kan aankoeken als het bevriest. Gebruik karton of speciale folie.

- Bij het ijs krabben is het opletten voor krassen. Een brede krabber werkt het best en het is een goed idee om ontdooispray te gebruiken. Vooral niet te zuinig zijn daarmee.

- IJskrabber vergeten? Dan is een betaalkaart ook een manier om je ruiten ijsvrij te maken.

- Gebruik je ruitenwissers niet om ijs te wissen: dit ruïneert niet alleen je ruitenwissers, maar zorgt ook voor een ondoorzichtige brij op de ruiten.

- Absoluut uit den boze: aangevroren autoruiten proberen te ontdooien door er warm water over te gieten. Hierdoor kan de autoruit barsten en bovendien kan het water, eens het afgekoeld is, gaan aanvriezen.

- Preventietip: wrijf de ruit aan de buitenkant in met een doormidden gesneden aardappel. Aan de binnenkant kan je tegen dampaanslag de ruit inwrijven met een beetje schoonmaakmiddel of shampoo.

- Om vastgevroren ruitenwissers te voorkomen: stop een kurk tussen de autoruit en de ruitenwissers.

Bron:
De Standaard - 11 december 2013
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131211_00882273

Eigen mening:
Ik vind het terecht dat hier boetes voor worden aangerekend. Als je met bevroren ruiten zou rondrijden zouden er meer ongelukken gebeuren. Je moet uiteraard wel vroeger je auto laten warm draaien om de vries weg te doen. De tips die hierboven staan geschreven vind ik wel goed, de meeste wist ik al wel, maar zoals het probleem 'vastgevroren ruitenwissers voorkomen' vond ik wel goed. De oplossing zou hier voor zijn: een kurk tussen de autoruit en de ruitenwissers steken. Hier had ik nog nooit van gehoord.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2013, 15:03
Jesse.Branckaerts
Gast
 
Posts: n/a
In tegenstelling tot andere boetes die tegenwoordig lustig worden uitgeschreven vind ik boetes als deze niet meer als terecht. Het is tijdens de winter al gevaarlijk genoeg op de baan zonder dat er mensen met aangedampte/bevroren ruiten rondrijden.
Ook vind ik het goed dat er in het artikel een lijst van tips wordt opgesomd om ijsvrije ruiten te bekomen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2013, 16:48
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Dat vind ik niet meer dan normaal. Ineens vertrekken zonder je ruiten te ontdooien is super gevaarlijk. Ik vind dat je sowieso al weinig kan zien met de lage zon van deze tijd van het jaar. En ik kan ervan mee spreken, want vanmorgen heb ik daardoor een fietser te laat gezien. Gelukkig was het niet al te erg en reed ik niet snel. Maar toch... dat is echt schrikken en als je hoort dat er mannen zijn dat hun ruiten niet ontdooien, dan word ik toch wel even kwaad. Dat is echt om slachtoffers vragen in het verkeer, terwijl velen anderen dit helemaal niet willen en altijd doen wat er moet gebeuren. Die pretentie van tegenwoordig...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th December 2013, 17:41
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Net als alle anderen vind ik ook dat deze boete terecht is. We kunnen niet voorzichtig genoeg zijn met dit winterweer. Het is in eerste instantie gewoon af te raden om te vertrekken met aangevroren ruiten, want je bent een gevaar op de baan. Aangezien het pas laat licht wordt, het vroeg donker wordt en, zoals J*LIE al zei, de zon laag staat, is het ongetwijfeld al gevaarlijker op de weg. Vervolgens zie ik zelf meer voetgangers zonder fluohesje dan met. Natuurlijk vind ik dat ook zij zich best zo zichtbaar mogelijk maken in het verkeer. Als er dan bestuurders met aangevroren ruiten rijden, zien zij die voetgangers al zeker niet. Ten slotte vind ik dat er geen enkel excuus is. Zoals de tips voorschrijven, zijn er inderdaad mogelijkheden om aangevroren ruiten te voorkomen en om het ijs weg te krijgen. Als dat al te veel tijd in beslag zou nemen, vraag ik mij af waar de prioriteiten (en het verstand) van zulke bestuurders liggen. Beter voorkomen dan genezen, toch?
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th December 2013, 20:06
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik vind dit iets heel goed, want er gebeuren al genoeg ongevallen en met aangevroren ruiten rondrijden is om problemen vragen. Ik vind dat het maar een kleine moeite is om er rekening met te houden dat je in de winter een paar minuten vroeger vertrekt, zodat je je auto ijsvrij kunt maken. De tips zijn erg handig voor sommige mensen, omdat ze niet juist weten hoe ze hun ruiten ijsvrij moeten houden. De boete is meer dan terecht, want zo'n mensen spelen niet alleen met hun eigen veiligheid maar ook nog eens met de veiligheid van zo vele andere mensen. De winter is zo al meer dan gevaarlijk genoeg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.