actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2017, 12:09
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
App controleert of chauffeurs handenvrij bellen

Een transportbedrijf uit Kalmthout rust als eerste in België zijn vrachtwagens uit met de app Freeedrive. Die moet controleren of de chauffeurs handenvrij bellen als ze achter het stuur zit. "Ze werken om een vrachtwagen te besturen, niet om hun Facebook te checken tijdens hun uren, dat weten ze ook wel."
De chauffeurs kunnen de app installeren op de smartphone van het werk. "Op het moment dat de vrachtwagen rijdt en de chauffeur neemt zijn smartphone vast, worden ze op allerlei manieren gesensibiliseerd", legt Chris Delcroix, zaakvoerder van DBT Logistics, uit in "Bonus" op Radio 1.

"Ze horen een waarschuwing te horen dat ze gevaarlijk gedrag vertonen en dat ze hun toestel opzij moeten leggen. Dat blijft weerklinken tot ze dat effectief doen. Ze krijgen een notificatie op hun gsm en ze krijgen ook een score, waardoor ze zelf inzicht kunnen krijgen in hun smartphonegedrag."

Het bedrijf wil met de app de chauffeurs wijzen op de maatschappelijke verantwoordelijkheid die ze hebben, al zijn ze zich volgens Delcroix daar zelf ook van bewust. "Ik heb de indruk dat de meeste chauffeurs het initiatief positief onthalen. Ze werken bij ons om een vrachtwagen te besturen, niet om hun Facebook te checken tijdens hun uren, dat weten ze ook wel." Het gebruik van de app is niet verplicht, maar volgens Delcroux heeft nog geen enkele chauffeur geweigerd om ze te installeren.

Ook andere bedrijven zouden interesse hebben in Freeedrive, een app ontwikkeld door een Belgische start-up.

De Belgische politie schreef in 2015 meer dan 108.000 pv’s uit voor het gebruik van de gsm achter het stuur. Ruim 30.000 daarvan gingen naar chauffeurs van vrachtwagens, schrijft De Standaard. Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is gsm-gebruik achter het stuur een steeds meer voorkomende oorzaak van verkeersongevallen.

Bron: De Redactie
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...erpen/1.2926602
Datum: 18/03/2017

Mening: Dit artikel toont aan dat er nog veel kan verbeteren op vlak van veiligheid in het verkeer. Er werden verleden jaar ruim 30.000 boetes uitgeschreven aan vrachtwagenchauffeurs die hun gsm gebruikten achter het stuur. Met de app freeedrive proberen ze deze boetes te reduceren. Ik denk dat deze app perspectief biedt voor de toekomst zodat het verkeer veiliger kan worden. Nu raden ze vrachtwagenchauffeurs aan om deze veilige tool te gebruiken, maar waarom zou freeedrive geen succes kunnen worden voor autochauffeurs die hele dagen moeten rijden? Ik denk dan aan taxichauffeurs en koeriers. Ik ben een grote voorstander van deze app, en ik hoop dat het populair gaat worden in het verkeer zodat bestuurders voorzichtiger gaan rijden en minder ongevallen veroorzaken om wille van het gsm-gebruik achter het stuur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.